poot van zoogdier of vis?
poot van zoogdier of vis?
Ik ben zeer benieuwd wat dit is. Afgelopen week naar de eifel geweest en daar heb ik deze (vermoedelijke) vis/reptiel poot gevonden. Heel het internet afgestruind naar een antwoord. Op de onderzijde (licht van kleur) lijken me een soort "eeltlijnen" te zitten. De bovenzijde is wat ingevallen maar de donkere kleur van de steen laat zien dat dit hierop niet is gelopen.
Zijn er mensen die me verder kunnen helpen.
De poot is exact 10 cm lang en 4 cm breed
[Bewerkt door de mol op 10-05-2010 om 21:11 NL]
de mol
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: poot van zoogdier of vis?
Hey en welkom op het forum. 
Je hoort het misschien niet graag, maar ik herken hier enkel een verweerde (kalk)steen in. Zeker geen reptielenpoot of iets dergelijks. Wellicht ook geen fossiel.

Je hoort het misschien niet graag, maar ik herken hier enkel een verweerde (kalk)steen in. Zeker geen reptielenpoot of iets dergelijks. Wellicht ook geen fossiel.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Thanx!
Ik wil dit eigenlijk niet geloven.
Hij is gevonden op een afgraving waar veel fossielen lagen. De groeven zijn aan de onderzijde zien er gelijk uit als wat je bij je handen ziet of voeten. (horizontaal als verticaal op de juiste plaats)
Ik wacht op meer commentaar.
Hij is gevonden op een afgraving waar veel fossielen lagen. De groeven zijn aan de onderzijde zien er gelijk uit als wat je bij je handen ziet of voeten. (horizontaal als verticaal op de juiste plaats)
de mol
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hallo!
Welkom op het forum! Ik moet het hierin met Frederik eens zijn.
Allereerst omdat hele poten maar zeer, zeer zeldzaam (=bijna nooit) fossiliseren. Als dit al gebeurd dan over het algemeen niet in een staat waarin de huid, inclusief eelt-lijnen, gepreserveerd blijven. Dit zijn namelijk zeer weke delen, die vrijwel altijd zullen verdwijnen. Daarnaast, áls ze gepreserveerd blijven, dan niet in 3D (je verwacht dat de weke delen op z'n minst gedeeltelijk indrogen en daardoor verschrompelen (kijk maar naar veenlijken en fossielen uit teerputten).
Verder lijkt deze steen ook wat mij betreft op kalksteen. Kalksteen is over het algemeen gevormd in de zee (bijvoorbeeld uit de resten van plankton) en soms in meren. Dit is meestal een zuurstof-rijk afzettingsmilieu waar de zeer zeldzame preservering van dit soort weke delen vrijwel onmogelijk is.
Het spijt me, ook ik kan in deze steen geen poot zien.
Groet,
Johan
Welkom op het forum! Ik moet het hierin met Frederik eens zijn.
Allereerst omdat hele poten maar zeer, zeer zeldzaam (=bijna nooit) fossiliseren. Als dit al gebeurd dan over het algemeen niet in een staat waarin de huid, inclusief eelt-lijnen, gepreserveerd blijven. Dit zijn namelijk zeer weke delen, die vrijwel altijd zullen verdwijnen. Daarnaast, áls ze gepreserveerd blijven, dan niet in 3D (je verwacht dat de weke delen op z'n minst gedeeltelijk indrogen en daardoor verschrompelen (kijk maar naar veenlijken en fossielen uit teerputten).
Verder lijkt deze steen ook wat mij betreft op kalksteen. Kalksteen is over het algemeen gevormd in de zee (bijvoorbeeld uit de resten van plankton) en soms in meren. Dit is meestal een zuurstof-rijk afzettingsmilieu waar de zeer zeldzame preservering van dit soort weke delen vrijwel onmogelijk is.
Het spijt me, ook ik kan in deze steen geen poot zien.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: poot van zoogdier of vis?
Als er meer fossielen lagen had ik deze meegenomen als ik jouw was.de mol schreef:
Thanx!
Hij is gevonden op een afgraving waar veel fossielen lagen.
Ik ben misschien niet degene met de meeste kennis hier maar ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat dit echt niks is, behalve een mooie kiezel voor bij de vijver.
sorry!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: poot van zoogdier of vis?
Dat begrijp en apprecieer ik, maar zoals fossildude zegt is het niet echt een realistische verwachting om op deze manier een fossiele poot aan te treffen. Het interpreteren van fossiele vondsten is niet altijd gemakkelijk, en in principe doe je er heel goed aan bij twijfel de vondst mee te nemen en nader te bekijken of aan anderen voor te leggen. In dit geval is het niets, maar het had ook wel eens iets kunnen zijn.de mol schreef:
Thanx!
Ik verwijs in dergelijke zaken graag naar het verschijnsel dat pareidolie heet, en waar elke mens in grote mate vatbaar voor is (ik dus ook): http://nl.wikipedia.org/wiki/Pareidolie
De kunst is dus te weten wanneer een steen lijkt op een poot, of daadwerkelijk een poot is. Dit vraagt enerzijds zowel kennis van anatomie, realistische verwachtingspatronen (koralen, brachiopoden, edm worden nu eenmaal veel vaker gevonden dan poten) en fossilisatieprocessen, en anderzijds veel praktische ervaring. Blijven graven is het devies.
[Bewerkt door Frederik op 11-05-2010 om 10:01 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Dank allemaal voor de input. Ik ga er maar vanuit dat het niets is. Toch bewaar ik het nog even. De andere fossielen heb ik overigens ook meegenomen....niet allemaal er lag zoveel...
Ik gooi het nog even niet weg. Mocht ik elders toch nog wat info vinden (ben nog niet helemaal overtuigd)
dan laat ik het weten.
Ik gooi het nog even niet weg. Mocht ik elders toch nog wat info vinden (ben nog niet helemaal overtuigd)
dan laat ik het weten.
de mol
Ik ben het volledig eens met Frederik en Fossildude. Iedereen heeft wel eens last (of plezier:)) van pareidolie.
Maar je hebt natuurlijk het volste recht het stuk te bewaren. Laat eens wat van je andere vondsten zien.
Maar je hebt natuurlijk het volste recht het stuk te bewaren. Laat eens wat van je andere vondsten zien.
De senioribus nil nisi bene
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
jaaa we zijn benieuwd! als het ermee vol ligt daar
das altijd leuk!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
Ik zal eens wat foto's gaan maken.
Het merendeel kan ik op de site wel terugvinden.
Leuk trouwens, zo'n forum!
Het merendeel kan ik op de site wel terugvinden.
Leuk trouwens, zo'n forum!
de mol