Vogelbotje?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
boullie
Vogelbotje?

Bericht door boullie » 24 aug 2005, 11:44

Afbeelding
Dit botje vond ik op de Kaloot, het weegt bijna niks en leek mij een vogelbotje. Ik weet niet zeker of het wel fossiel is, misschien is het wel een overgebleven kippenbotje van een barbeque. Kan iemand mij meer vertellen?

Groetjes,
Thomas

.

nijntje
Antw: Vogelbotje?

Bericht door nijntje » 24 aug 2005, 18:46

hallo

ik denk dat het zou kunnen ,maar omdat er vele wittige stukken op zitten hoef thet niet fossiel te zijn , volgens mij tast de zee/zon/strand??? het snel aan en ziet het er ook zwart uit
heb zelf ook wel eens wat van dat gevonden

het schattige nijntje vind de mooiste
schatten

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 25 aug 2005, 09:07

Ik heb een aantal vogelbotjes in mijn verzameling, dit lijkt mij er ook een. Misschien contact opnemen met Hanneke, ook op fossiel.net. Zij heeft meer verstand van vogelbotjes

Zonder verleden geen toekomst

Erik
Antw: Antw: Vogelbotje?

Bericht door Erik » 25 aug 2005, 10:28

Hoi Thomas,
Dit is het rechter coracoid van een vogel. Dat is een bot dat tussen het borstbeen en de aanhechting van de vleugel zit.

Determineren op basis van een foto is, zo leert de ervaring, erg lastig, en een beproefd recept voor fouten.

Toch zal ik een gokje wagen: Op basis van het opvallende gat dat in het onderste deel van het bot zit, lijkt het mij hoogst waarschijnlijk dat je het binnen de Galliformes moet zoeken. Daardoor is \"kip\" de meest voor de hand liggende optie, maar \"fazant\" is ook goede (wellicht betere)kandidaat. Qua grootte zijn beide mogelijk. De meeste kippen in Nederland die worden gegeten hebben botten die lang niet zo mooi volgroeid zijn als deze (moet je bij het eten maar eens opletten). Daardoor vind ik de tweede optie zeker het overwegen waard.

Indachtig mijn eerste opmerking suggereer ik voor op het naamkaartje toch
\"?galliformes\". Een verkeerde determinatie heb je immers ook niets aan.

Hanneke heeft eerder naar galliformes gekeken, heeft dergelijke botjes door haar handen laten gaan, en zou daarom wellicht met meer vertrouwen een naam op dit bot plakken.

Groet, Erik

boullie

Bericht door boullie » 26 aug 2005, 18:48

Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal proberen het bot aan iemand te laten zien die er verstand van heeft zodat ik ook nog met zekerheid kan zeggen of het wel fossiel is.

Groeten,
Thomas

.

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 26 aug 2005, 19:59

als \'ie recent is... zouden de lijmstoffen er nog in moeten zitten. je kunt hem onder een vlam houden en kijken of \'ie gaat branden. misschien een beetje een gevaarlijk proefje (als \'ie toch fossiel is denk ik dat \'ie door de warmte uit elkaar spat of op z\'n minst breekt).

wat je natuurlijk ook kunt doen is het botje in een sterk zuur leggen. wanneer het recent is zullen de lijmstoffen overblijven (wordt het botje lekker soepel, kun je er een knoop in leggen) is \'ie niet fossiel... dan lost \'ie op. jammer maar helaas :)

je kunt hem natuurlijk ook doormiddenbreken en op één helft testen... heb je altijd nog een helft, mocht het wel een fossiel blijken. een half fossiel vazantenbotje is ook bijzonder :) (wel half zo bijzonder natuurlijk)

Persoonlijk denk ik dat het geen fossiel is, veel te bleek daarvoor. ruik er eens aan? :P

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 26-08-2005 om 19:01 NL]

Post mortem we sort 'em!

Gesloten