botmateriaal zuid frankrijk
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
botmateriaal zuid frankrijk
Hallo allemaal,
Tussen de stenen van een rivieroever in de provincie Gard in Zuid Frankrijk vond ik deze. De twee vondsten - met name de eerst afgebeelde - zijn zwaar versteend en gerold/ verweerd.
Bij de eerste vondst heb ik getwijfeld, maar zowel vorm als structuur duidt op bot (heb een close up met botstructuur). Helaas komt het op de foto'niet zo goed over. Dacht aan een kort naar stevig opperarmbeen.
Het tweede stuk doet mij aan een voetbeen (phalanx) van een groot landzoogdier (mammoet?) denken.
Nu doorsnijdt deze rivier afzettingen uit Jura, Krijt, Mioceen en Pleistoceen (grotten). Van alles dus. Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?
[edit: foto's verwijderd]
[Bewerkt door sjaak op 19-05-2010 om 21:29 NL]
Groet,
Niels
Niels
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Antw: botmateriaal zuid frankrijk
ik heb er niet zo veel verstand van, maar misschien is de eerste een schouderblad of) en dan denk ik dat het van een dinosaurus is geweest, maar ik kan geen foto vinden waarop het exact deze vorm is, alleen ongeveer, dat wil zeggen dat de schat tussen de dikke stukken meestal wat langer is en het in zn algemeen ook groter is, maar tkan ook van een juveniel zijn o.i.d. maar er zal hier vast wel iemand zijn die het meteen ziet en je echt kan helpen,
gr
sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 19-05-2010 om 10:40 NL]
gr
sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 19-05-2010 om 10:40 NL]
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times

kijk maar naar het schouderblad van de camarasaurus op dit plaatje
oeps, had foto 6 niet gezien, ik dacht dat het een wat dunner bot was, maar tis vrij rond, denk iets te rond voor sschouderblad, aangezien dat meestal plat is, maar we zullen zien wat de rest er van vind.
gr
sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 19-05-2010 om 10:43 NL]
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
De eerste lijkt mij gewoon een stuk steen. Een Clavicula van 8cm?. Volgens mij te gedrongen/ massief en te klein om dat te kunnen zijn. Zou ook niet weten van wat een dier het dan zou moeten zijn.
Mss dat zich nog een botdeskundige meldt.
Succes
Mss dat zich nog een botdeskundige meldt.
Succes
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
op basis van je fotos zou ik durven zeggen: nothing more than some odd looking rocks
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Antw: Antw: botmateriaal zuid frankrijk
Ik volg jou daarin, Stijn.Stijn schreef:
op basis van je fotos zou ik durven zeggen: nothing more than some odd looking rocks
mvg stijn
Z.
The earth has music for those who listen.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Sjaak,
alhoewel een Clavicula iets anders is als een schouderblad, nl een sleutelbeen (sorry, mijn fout), denk ik ook dat het gewoon stenen zijn
Groet
alhoewel een Clavicula iets anders is als een schouderblad, nl een sleutelbeen (sorry, mijn fout), denk ik ook dat het gewoon stenen zijn

Groet
- sjaak
- Contacteer:
Ik kan mij jullie reacties goed voorstellen. Zeker wat betreft het eerste stuk. Vanavond vervang ik de foto's door scherpere en zet er nog wat close ups op van de structuur, die ik aanzie voor bot structuur.
Overigens ook nog het een en ander aan ammonietjes en zeegels gevonden, die ik nog moet uitzoeken.
Overigens ook nog het een en ander aan ammonietjes en zeegels gevonden, die ik nog moet uitzoeken.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Hierbij iets scherpere foto's. Kan het niet beter krijgen. Foto 3 is een close up van de eerste twee. De poreuze structuur van de tweede vondst is denk ik goed te zien. Pareidolie of nie?
Groet,
Niels
Niels
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Hey Sjaak,
je doet moeite om betere foto's te leveren en het geheel te onderbouwen. Respect! (In veel gevallen zou mij dat niet lukken). Ben echter geen expert op dit gebied. Mss nog iemand anders die er iets over zeggen kan? Voor mij blijven het stenen
, maar ik begrijp je twijfel 
Groet
je doet moeite om betere foto's te leveren en het geheel te onderbouwen. Respect! (In veel gevallen zou mij dat niet lukken). Ben echter geen expert op dit gebied. Mss nog iemand anders die er iets over zeggen kan? Voor mij blijven het stenen

Groet