Egeltjes uit Denemarken
Egeltjes uit Denemarken

Hallo allemaal,
Afgelopen meivakantie zijn wij naar Denemarken geweest, naar het eilandje Mors. Daar en in de directe omgeving van Mors hebben wij naar egeltjes gezocht. Op de heenweg gingen we ook nog even langs Sangstrup, waarvan foto's 2 en 3 zijn. De resultaten vielen niet tegen:
Foto 1: Greep uit de mooiere vondsten van voornamelijk Echinocorys obliqua.
Foto 2: Blokje met twee E. sp., gevonden bij Sangstrup. Helaas is de ene wat beschadigt, maar verder wel een leuk stukje.
Foto 3: Waarschijnlijk E. sulcata waar de steenkern al door de schaal heen komt.
Foto 4: E. obliqua met een heel klein wormspoor. Het spoor (vage zwarte streepje) is 9mm lang. Vrij zeldzaam.
Foto 5/6: Een flinke Galerites sp., ietsje verdrukt, daarom wat langer dan hij geweest is. Toch was hij ook zonder verdrukking behoorlijk groot.
Foto 7/8: Een kleinere Galerites sp., zo mooi had ik hem nog niet van Mors. Vrij zeldzaam om daar te vinden. Dit is een zwerfsteenvondst uit het Boven-Krijt en is waarschijnlijk door gletsjers van elders naar Mors verplaatst.
Foto 9/10: Ook een nieuwe voor mij: Cyclaster suecicus. Een beetje verweerd, maar toch nog vrij mooi.
Foto 11: Hele mooie C. danicus, de bovenkant is van een lichtdoorschijnend mineraal.
Foto 12/13: Mijn meest zeldzame vondst van de vakantie: Bolbaster sp., behoorlijk verdrukt, maar toch nog duidelijk. Bolbaster is behoorlijk zeldzaam op Mors.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 24-05-2010 om 08:03 NL]
- Supergraver
Antw: Egeltjes uit Denemarken
Hallo Bram,
Leuke egels zeg!
Hoe ben je tot de determinatie van Bolbaster gekomen (geen verwijt hoor, lijkt me gewoon nogal moeilijk te bepalen).
Gr
Martijn
Leuke egels zeg!
Hoe ben je tot de determinatie van Bolbaster gekomen (geen verwijt hoor, lijkt me gewoon nogal moeilijk te bepalen).
Gr
Martijn
Antw: Egeltjes uit Denemarken

Hallo Martijn,
Zo'n steenkern is inderdaad lastig te determineren, dus 100% zeker ben ik niet, maar ik twijfel ook niet heel erg. Ik heb hem gedetermineerd aan de hand van J Kahlke, C Neumann en S Taake: "Haufige und nicht-alltagliche irregulare Seeigel vom Limfjord" in Der Geschiebesammler jaargang 42 nummer 3 (als je vaak op/in de buurt van Mors zoekt zeker de moeite van aanschaf waard). Zij laten daar, zoals de titel al zegt, ook wat zeldzamere egeltjes zien. Mijn egel leek het meest op Bolbaster, door:
- De vorm. Mijn egel is wel behoorlijk verdrukt, de ambulacralen zijn zelfs totaal verschoven, maar er is toch nog wat van de originele vorm bewaard gebleven.
- De ambulacralen. Die komen heel goed overeen met de exemplaren van Bolbaster die in het bovengenoemde werk getoond worden.
- Het feit dat Bolbaster relatief tot de andere zeldzame egels vrij algemeen is.
- Het feit dat hij aan de voorkant geen groef heeft, zodat de zeer sterk gelijkende "Linthia danica" (tussen aanhalingstekens omdat er nog geen holotype is aangewezen) afvalt.
- De grootte. Mijn egel en veel van de getoonde Bolbasters zijn ongeveer even groot.
Op de foto staat nog een bovenkant van een andere niet verdrukt exemplaar van mi Bolbaster, gevonden door Trudy (grootste lengte 4.5cm, behoorlijk groot voor een Bolbaster uit Mors). De onderkant is helaas afgebroken, dus ook hier ben ik niet 100% zeker van de determinatie.
Groeten,
Bram