Otterkaakje en lamel mammoetkies

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Bram
Otterkaakje en lamel mammoetkies

Bericht door Bram » 13 jun 2010, 17:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanochtend weer vroeg mijn bed uit en even bij HvH kijken. Daar vond Trudy al snel een mooie lamel van een mammoetkies.

Later vond ik een otterkaakje (ten minste, ik denk dat het een otterkaakje is) met een kies erin! Helaas krijg ik de kies niet beter op de foto dan op foto 5 en 6. Thuis vergeleek ik hem met een ander kaakje waar geen kies in zat en ik denk dat ik nu twee linkeronderkaakfragmentjes van Lutra lutra heb!

Groeten,
Bram

Donny
Antw: Otterkaakje en lamel mammoetkies

Bericht door Donny » 13 jun 2010, 18:07

Hoi Bram.

Leuke vondsten weer.

Het is trouwens geen otter kaakje, maar een kaakje van een marter achtige.
Ik heb zelf namelijk 3 soort gelijke kaakjes, en die lijken sprekend op het kaakje van jou.
Bij mijn kaakjes dacht ik eerst ook aan otter, latere determinatie deed toch meer in de richting van marter achtige te gaan.
Weet alleen de soort niet.

Gr. Don.

Don

Bram
Antw: Otterkaakje en lamel mammoetkies

Bericht door Bram » 13 jun 2010, 18:12

Hallo Don,

De otter (L. lutra) behoort ook tot de marterachtigen (Mustelidae) en gezien de grootte dacht ik aan otter. Hoewel mijn kiesje 1.5cm en die van Human/Nonhuman Bone ID 2.5cm is... Ik zal hem eens meenemen naar Naturalis, kijken wat ze er daar van maken.

Groeten,
Bram

Gesloten