Fossielen zoeken in klei
Fossielen zoeken in klei
Hey,
Ik vroeg me af hoe je het best fossielen zoekt in vochtige plakkerige klei. Heeft er iemand hier bepaalde technieken/ materiaal voor. Voor zover ik weet zijn graven, hakken en zeven niet echt efficiënte technieken hiervoor.
Iemand suggesties?
Groetjes,
Ik vroeg me af hoe je het best fossielen zoekt in vochtige plakkerige klei. Heeft er iemand hier bepaalde technieken/ materiaal voor. Voor zover ik weet zijn graven, hakken en zeven niet echt efficiënte technieken hiervoor.
Iemand suggesties?
Groetjes,
Antw: Fossielen zoeken in klei
echte klei:
Zeer eenvoudig:
Laagje zoeken,laagje vinden,uitgraven,soms met houeel,in emmers of zakjes scheppen,meenemen,laten drogen(laag moet echt kurkdroog zijn) blokken paar uurtjes laten weken(hoeft geen warm water, hoeft geen zeep)uitspoelen met de gewenste zeef,Laten drogen,nog eens doorzeven voor de gewenstte grootte, de verschillende fracties uitzoeken.
simple comme bonjours
...Juist, maar Egem tandjes zaten in een laagje zand dat tussen de klei zat
Zeer eenvoudig:
Laagje zoeken,laagje vinden,uitgraven,soms met houeel,in emmers of zakjes scheppen,meenemen,laten drogen(laag moet echt kurkdroog zijn) blokken paar uurtjes laten weken(hoeft geen warm water, hoeft geen zeep)uitspoelen met de gewenste zeef,Laten drogen,nog eens doorzeven voor de gewenstte grootte, de verschillende fracties uitzoeken.
simple comme bonjours
...Juist, maar Egem tandjes zaten in een laagje zand dat tussen de klei zat
Theo
Hoi Arne, als je er de mogelijkheid voor hebt, zou je de klei eerst moeten drogen in de zon. Daarna de klei in water gooien, dan valt ze helemaal uit elkaar en kun je het natzeven.
Als je die mogelijkheid niet hebt, is het peuteren in de natte klei met ws. niet zoveel resultaat. Hangt er ook vanaf hoe rijk het sediment aan fossielen is, natuurlijk...
Succes!, groeten, Bert
Als je die mogelijkheid niet hebt, is het peuteren in de natte klei met ws. niet zoveel resultaat. Hangt er ook vanaf hoe rijk het sediment aan fossielen is, natuurlijk...
Succes!, groeten, Bert
Elbert
Bedankt voor jullie antwoorden, ik bedoelde inderdaad echte klei. Ik had al eens iets gehoord van de klei te laten drogen, dat leek me alleen niet zo handig om te zoeken op locatie. Je zou dan al genoeg klei moeten meepakken. Daarmee dat ik hoopte dat er een alternatief was
.
Dus best een beloftevol laagje zoeken en daar klei van meepakken naar huis en laten drogen.
Bedankt

Dus best een beloftevol laagje zoeken en daar klei van meepakken naar huis en laten drogen.
Bedankt

het volgende heb ik gelezen :
graven tot basisgrindlaag.
aanzienlijke hoeveelheid klei meenemen.
natuurlijk of voor een pottenbakkersoven laten drogen. zeven met een zeef van een kwart milimeter.
hoewel ik dat laatste niet zo praktisch vind.
gr
ward
graven tot basisgrindlaag.
aanzienlijke hoeveelheid klei meenemen.
natuurlijk of voor een pottenbakkersoven laten drogen. zeven met een zeef van een kwart milimeter.
hoewel ik dat laatste niet zo praktisch vind.
gr
ward

de eerste twee ga je met 1 mm nog net hebben
de huidstekels ga je missen zo ook ander klein grut zoals Hemiscylium.Als je in Egem slechts een zeef van 1 mm gebruikt mis je misschien wel 15-20 soorten.
Daarnaast zijn kleikorrels erg klein en zijn eenmaal uiteen gevallen erg goed te zeven.Het is enkel een kwestie van de brokken uiteen te laten vallen,en dat is dan weer het resultaat van alles grondig en door en door te laten drogen.
-Eérst door en door droog
-dan oplossen.
-dan spoelen.
-niet goed weer drogen.
-oplossen
-spoelen
-drogen
-droog nazeven op gewenste grootte
-uitzoeken.
Als ik klei meebreng gaat die voor een gans jaar in een berging waar het enorm tocht.
Theo