Help: Is deze mammoetkies/tand nog te redden?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Schouwtje2
Help: Is deze mammoetkies/tand nog te redden?

Bericht door Schouwtje2 » 07 jul 2010, 22:30

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Wij zijn woning van mijn Opa en Oma aan het opruimen. Zij hebben altijd stenen, schelpen en fossielen "gespaard". Ze hebben ook al jaren een tweetal mammoetkiezen. Het grootste stuk blijkt allemaal grote scheuren te hebben. Het stuk heeft altijd in een houten/glazen kast gelegen. De laatste keer dat die uit de kast is geweest is bijna 30 jaar terug, en dat was voor een spreekbeurt van mij. Toen was de kies trouwens nog goed.

Ik hoop dat op bijgaande foto's de scheuren goed te zien zijn, voor de duidelijkheid heb ik een lucifer erbij gelegd. Is er nog een mogelijkheid om dit te stabiliseren en te versterken, of is het een verloren zaak?

Groeten,

Mark

Edit: Zover ik weet is de kies in geen 30 jaar nat geworden. Er zijn al wat kleine schilvers van de kies gebroken. Ik denk dat ik de kies met de blote handen in stukken kan breken zo zwak is deze.

[Editted by Schouwtje2 on 08-07-2010 at 13:43 GMT +1]

DragonSearcher
Antw: Help: Is deze mammoetkies/tand nog te redden?

Bericht door DragonSearcher » 08 jul 2010, 09:06

Hi Mark,

Is de kies momenteel goed droog of is deze nat geworden?

De scheuren zien er inderdaad wel heftig uit, maar ik heb dit soort kiezen wel vaker gezien. Dus er is nog wel hoop :)

Hoe je het conserveren/redden het beste kan aanpassen weet ik niet precies, maar ik lees veel over een 2-componentenlijm die je in de scheuren spuit. Dit zou verder scheuren moeten tegen gaan.

Als iemand betere ideeen of aanvullingen heeft, laat het weten.

... Eternity awaits ...

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 08 jul 2010, 15:37

MISSCHIEN nog te RESTOREREN.
Met een normale aanpak is deze tand niet meer te redden.
druk een pasta (vroeger stopverf om glas in de ramen te zetten of iets dergelijs), onderaan en op de zijkanten in de barsten,zodat er geen vloeistof uit kan,leg de tand stabiel(op een zakje gevuld met zand) en giet gewoon heldere polyester in de barsten.
Maak de polyester af met kleine hoeveelheden want met dit warme weer wordt die erg vlug hard.Vul elke barst zorgvuldig op.Laat een aantal uren rusten(is na een uurtje al hard maar plakt nog (dagje rust is misschien beter) Haal de pastea uit de scheur,stop die aan de andere kant waar er nog een barst is en vul die dan weer op met polyester.Doe dit aan alle kanten tot alles vol zit.
Haal alle resten van die pasta weg smeer de laatste gleufjes (barstjes)vol.
en behandel dan de tand met acceton-velpon.
Ja kan hem zelfs als je heldere poliester hebt genomen de tand daar mee behandelen dan is die zeker afgescherpmt van de lucht en vocht.hij zal minder fraai ogen maar hij zal het nog wel een aantal jaren houden.
Gewoon behandelen met houtlijm,acceton-velpon,of een ander product zal niet meer helpen.Hier heb je een drastische aanpak nodig.

Theo

Schouwtje2

Bericht door Schouwtje2 » 08 jul 2010, 18:43

Goede suggestie. Misschien het vloeken in de kerk op dit forum, maar kan ik dan niet beter de gehele kies vatten in een hoog transparante PU of polyester? Dat zou hem goed moeten conserveren.

Enige suggesties over welk polyester hars geschikt zou zijn? (Voor reparatie.)

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 08 jul 2010, 19:39

Welke polyester , daar weet een verkoper wel meer van.
Wel denk ik dat je éérst alle barsten moet dichtgieten.Ga je de tand in een "blok" ingieten en de gaten zitten niet dicht dan gaan er luchtbellen ontsnappen en in je blok komen te zitten wat niet fraai oogt. Weet dat je daarna nog moet beginnen te schuren en polieren.

Voor en 60-80 euro heb je een nieuwe tand maar nostalgie heeft ook zijn prijs.

Theo

Gesloten