Hulp nodig bij determinatie van werktuig en mogelijke beren nagel.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Donny
Hulp nodig bij determinatie van werktuig en mogelijke beren nagel.

Bericht door Donny » 26 jul 2010, 17:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi mensen, vandaag (26-07-10) weer wezen zoeken op H.v.H. strand. Na dagen alleen maar bot vragmentjes te hebben gevonden, had ik vandaag eindelijk weer eens wat geluk.
Zo heb ik weer eens een boodschappen tas tot de nok toe kunnen vullen met botmateriaal. Zo had ik naast de diverse vragmenten ook diverse complete voetbeentjes gevonden, van onderandere mammoet en neushoorn.

Daarnaast had ik nog de 3 stukken gevonden die je op de foto ziet.
Hierbij heb ik jullie hulp een beetje nodig.

-Het langwerpige stuk is een menselijk werktuig, ik dacht aan een soort priem ofzo.
Wat denken jullie?
-Het botje is een vogel botje, maar van welke vogel is het?
-Het gekromde puntige stuk, is volgens mij een stuk van een beren nagel. Het stuk is ook aardig versteend. Wat ik vreemd vind is dat dit soort stukken normaal niet fossiliseren.Ik denk dat het een beren nagel is omdat hij hier sterk op lijkt, en omdat ik niet zou weten van welk ander dier hij zou moeten zijn gezien de grote v/d nagel. En de nagel is denk ik nog een stuk groter geweest, er mist namelijk nog een groot deel aan de achterkant/brede stuk.

Is er iemand die mij hier meer over kunt vertellen, zoals: Betreft het hier ook een beren nagel of is het wat anders?
Als het een nagel is, hoe kan het dan dat het versteend is en niet is vergaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

M.v.g. Don.

Don

DragonSearcher
Antw: Hulp nodig bij determinatie van werktuig en mogelijke beren nagel.

Bericht door DragonSearcher » 26 jul 2010, 18:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hi Donny,

ik denk dat je goed zit met de priem, het lijkt er inderdaad wel op in ieder geval.

Het vogelbotje moet ik even induiken. EDIT: Het vogelbot LIJKT op een tibiotarsus van een middelgrote vogel. Maar voor een goede (soort specifieke) determinatie heb ik betere fotos nodig :)

De nagel is een lastige. Het heeft zowel niet de structuur van bot en zal dus geen clawcore (nagelbot?) zijn. (zie http://henskensfossils.nl/pleistocene/US0509a.jpg)Maar het heeft ook weer niet de structuur van een (keratine)nagel (zie http://www.news.harvard.edu/gazette/200 ... w1-450.jpg). Afgezien van het feit dat een nagel hol is van binnen en vanaf de fotos lijkt het fossiel massief. Ik weet niet zeker of ik het goed zie, maar is vanaf de onderkant het patroon te zien als ik op bovenstaande plaatje heb aangegeven?

In een bepaald opzicht lijkt het sterk op een mosasaurus tand die ik heb. Niet dat ik denk dat dit een mosatand is, maar wellicht een tand van een ander beest. Vergelijk maar eens. Heb foto van mijn mosa en jou "nagel" geplaatst.

Gr Jerry

[Bewerkt door DragonSearcher op 26-07-2010 om 17:48 NL]

... Eternity awaits ...

Donny

Bericht door Donny » 26 jul 2010, 18:56

Hoi Jerry.

Het onderste vlak van de nagel wat je op jouw bijgevoegde foto ziet, is een vlak waar een stuk van afgebroken is.
De onderkant v/d nagel is ook helemaal vlak gesleten, net zo als een nagel van een beer die slijtage plekken heeft aan de onderkant.
En ik denk niet dat het een tand is, omdat de binnen structuur v/d vermoedelijke nagel anders is als dat van een tand.

PS: foto nr 6 is trouwens de foto v/d onderkant, hier zie je ook duidelijk slijtage groeven lopen.

Hoop dat iemand anders meer hierover kan vertellen.

Gr. Don.

[Bewerkt door Donny op 26-07-2010 om 17:58 NL]

Don

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 26 jul 2010, 19:06

Nagel is slagtand van sus scrofa (wild zwijn).
goed kijken naar dat kleine botje,zou ook wel eens middenhand(voet) van wolf kunnen zijn.

Theo

Donny
Antw: Antw: Hulp nodig bij determinatie van werktuig en mogelijke beren nagel.

Bericht door Donny » 26 jul 2010, 19:35

Theo schreef:
goed kijken naar dat kleine botje,zou ook wel eens middenhand(voet) van wolf kunnen zijn.
Hoi Theo.

Met het voetbeentje kan je wel eens gelijk hebben, ik twijfelde namelijk al een beetje of het wel een vogelbotje was.

Slagtand van een zwijn twijfel ik nog aan.
Dan is de tand namelijk wel erg smal.
En ik heb hier thuis meerdere stukken slagtand van een zwijn liggen, die ook van de zelfde vindplaats komen. Maar die lijken
totaal niet op dit stuk.

Heeft u een foto van een slagtand van een zwijn, die op de mogelijke nagel lijkt.

M.v.g. Don.

Don

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 26 jul 2010, 20:56

Hoi Donny,

Mooie vondsten! Aan mij heb je niet veel bij de determinatie. Maar het ziet er naar uit dat ik vrijdag vrij ben. Misschien kunnen we dan eens af spreken.

Groet,

Niels

Groet,

Niels

Bram

Bericht door Bram » 26 jul 2010, 22:04

Hallo Don,

Zeker dat werktuig is weer een hele mooie vondst. Zijn er nog krassen zichtbaar, waar het bot is bewerkt, of is het teveel afgesleten (door de zee)?

Groeten,
Bram

Donny

Bericht door Donny » 27 jul 2010, 15:01

Hoi Niels.
Lijkt me leuk vrijdag, kunnen we gelijk kijken of de grotteleeuw stukken bij elkaar passen.
Ik geef je nog wel een belletje.

Hoi Bram.
Je kan maar een enkel krasje zien aan de holle zijde. De rest lijkt wel gepolijst.
En hij zit vol met scheuren, denk dat hij te lang in het zonnetje heeft gelegen ;)
hij lag namelijk hoog op het strand, waar de vloedlijn niet komt.

Gr. Don.

Don

DragonSearcher
Antw: Antw: Antw: Hulp nodig bij determinatie van werktuig en mogelijke beren nagel.

Bericht door DragonSearcher » 29 jul 2010, 11:10

donny schreef:
Theo schreef:
Slagtand van een zwijn twijfel ik nog aan.
Dan is de tand namelijk wel erg smal.
En ik heb hier thuis meerdere stukken slagtand van een zwijn liggen, die ook van de zelfde vindplaats komen. Maar die lijken
totaal niet op dit stuk.

Heeft u een foto van een slagtand van een zwijn, die op de mogelijke nagel lijkt.
Try this. Ik zie sterke overeenkomsten met jou stuk donny :) (met name de kleinere tanden)

http://files4.tellmewhereonearth.com/Ph ... /boar1.JPG

... Eternity awaits ...

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Hulp nodig bij determinatie van werktuig en mogelijke beren nagel.

Bericht door sjaak » 29 jul 2010, 19:01

[/quote]

Try this. Ik zie sterke overeenkomsten met jou stuk donny :) (met name de kleinere tanden)

http://files4.tellmewhereonearth.com/Ph ... /boar1.JPG[/quote]

en vooral ook die baard

Groet,

Niels

Gesloten