Vakantieverslag: dagje zoeken in de cevennen (1)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
digging for it
Contacteer:
Vakantieverslag: dagje zoeken in de cevennen (1)

Bericht door digging for it » 17 aug 2010, 21:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben ons is het gebruikelijk dat ik eerst een locatie boek waar we op vakantie gaan en dat ik pas daarna ga kijken of er eventueel ook fossielen gevonden kunnen worden. Zo ook dus dit jaar.

Nadat we de camping geboekt hadden speurde ik het Internet af met de mogelijkheden om in de omgeving fossielen te zoekn. Nu blijkt het dus zo te zijn dater in deze omgeving talloze mogelijkheden zijn om fossielen te zoeken. Er zijn hier zelfs afdrukken van voetsporen gevonden en ook heeft men complete dino skeletten gevonden. In Millau is zelfs een erg leuk museum waar de diverse vondsten uit de omgeving ten toon gesteld staan (een aanrader voor als je in de buurt bent).

Nadat ik mij georienteerd had waar ik naar toe zou ik gaan ben ik op deze drie keer een tweetal uurtjes geweest om fossielen te zoeken. Op de eerste drie foto's zie je mijn jachtlocatie. Een uitgestrekte heuvelrug met ontzettend veel schieffer achtig materiaal wat zich van boven naar beneden toe uitstrekte.

De eertse keer ben ik helemaal bovenaan begonnen met het zoeken naar fossielen. Hier vond ik wel enkele leuke schelpjes, en erg veel fragmenten van ammonieten, maar complete ammonieten waren er eigenlijk niet te vinden. De tweede keer dat ik er kwam heb ik het middengedeelte afgezocht. Hier lagen zowel schelpen als ammonieten. De ammonieten die je hier vond waren allemaal gepyritiseerd en schitteren van kleur. De grote viel echter tegen. De ammonieten die ik daar vond waren eigenlijk niet groter dan 1 a 1 1/2 cm. Ook waren er erg veelbelemniet fragmenten te vinden. De derde keer dat ik er kwam ben ik het onderste gedeelte gaan afzoeken, en dit had ik dus veel eerder moeten doen. Je kon hier niet lopen zonder over de fossielen te struikelen, vooral resten van belemnieten en ammonieten. ook hier waren de ammonieten weer niet echt groot, maar er zaten toch enkele leuke exemplaren van rond de 4 cm tussen. Ook hier heb ik slechts weer 2 uur gezocht. maar ik ging met eenbijna vol boterhammen zakje weer naar huis, en dan had ik niet eens de fragmenten mee genomen. Ik denk dat als je hier een dag lang erg intensief gezocht zou hebben je wel een redelijke kleine tas vol mee naar huis zou kunnen nemen.

Groeten Patrick

Erik-B
Been thanked: 1 time
Antw: Vakantieverslag: dagje zoeken in de cevennen (1)

Bericht door Erik-B » 17 aug 2010, 21:14

Hele mooie ammonietjes. Prachtig die kleuren :)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 aug 2010, 22:00

Schoon materiaal!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Everhardus

Bericht door Everhardus » 21 aug 2010, 12:48

Ha Patrick,
Ik herken de zoeklocatie zeer goed, ben namelijk zelf net terug uit dezelfde omgeving. Deze en de meeste andere zoeklocaties liggen echter niet in de Cevennen maar in het departement dat de Aveyron heet.
Gr,Marcel

Mammoetje
Contacteer:

Bericht door Mammoetje » 04 sep 2010, 14:23

Ik ben meer dan 20 jaar geleden al eens op deze vindplaats geweest. Een goede beschrijving van deze en andere vindplaatsen is te vinden in een oud GEA nummer (thema nummer: Toarcien). De Ammonieten vallen naar verloop uit elkaar als je ze niet behandeld. Ik heb ze toen der tijd ondergedompeld in en mengsel van velpon en acceton, dit heeft stand gehouden. De Ammonieten stammen uit het midden Toarcien. Veel van deze vindplaatsen zijn tegenwoordig verboden terrein, deze Terre Noirs zoals ze lokaal genoemd worden zijn erg aan erosie onderheven, met name schapen hebben veel schade aan de vegetatie veroorzaakt en men probeert de begroeiing weer terug te laten komen.
Leuk om te lezen dat deze plaatsen nog steeds goede vondsten opleveren. Als aanvulling op het museum in Millau is (of misschien was) er ook een leuk maar klein museum in het plaatsje Aguessac (10km ten noorden van Millau)

Het enige dat ik vind, is dat ik te weinig zoek.....

Elbert

Bericht door Elbert » 04 sep 2010, 20:12

Hallo, ook ik ben nu net terug uit dit gebied en heb helaas moeten constateren dat veel mooie ontsluitingen, die goede vindplaatsen waren, zijn vernietigd.
Boeren hebben de Terres Noires met bulldozers uitgevlakt, er tonnen mest op gedeponeerd, de zaak geploegd en ingezaaid en nu zijn het akkers...
Zo heb ik in de laatste ca. 30 jaar veel moois zien verdwijnen en dat alles om meer landbouwsubsidies te kunnen opstrijken..., de boeren in Aveyron en omgeving zijn er, klaarblijkelijk, bitter weinig mee opgeschoten; doordat ze meer produceerden is het prijspeil gezakt en moeten ze nu harder werken voor hetzelfde, of minder, inkomen.
Moeten ze ook maar geen ammonietjes ploegen...
Er is ook goed nieuws; een aantal van mijn favoriete vindplaatsen liggen er okidokie bij, zo heb ik mijn dochter aanschouwelijk geologie onderwijs kunnen geven en hebben we mooie zaken gevonden in het Sinemuriaan (Domeriaan) en Toarciaan van dit gebied.
Hoofdzakelijk pyriet ammonieten, waarvan vele op matrix en mooie platgedrukte ammonieten uit de Schistes Cartons.
Voor de liefhebbers: als je de aanwijzingen op dit forum combineert met de juiste geologische kaarten, is er nog veel moois te ontdekken en te vinden.

groeten, Elbert

Elbert

Everhardus

Bericht door Everhardus » 05 sep 2010, 13:07

Hoi,
Als iemand me hier aan dit oude GEA nummer kan helpen zou het erg fijn zijn, een kopie of scan is natuurlijk ook prima.
gr,Marcel

Marnick

Bericht door Marnick » 05 sep 2010, 15:33

mooi heb je nog meer foto's van die gepyrietisseerde ammo's?

digging for it
Contacteer:
Antw: Vakantieverslag: dagje zoeken in de cevennen (1) Twee foto's geprepareerde ammonieten

Bericht door digging for it » 11 sep 2010, 20:57

Afbeelding

Afbeelding

Ben nu al weer een tijdje bezig met het prepareren van de ammonieten. Bij sommige gaat dat wat makkelijker dan bij anderen, en bij sommige lukt het gewoon helemaal niet. Ook merk je zo dat deze ammonieten toch wel breekbaar zijn. Ondertussen heb ik er echter al heel wat gedaan, maar er liggen er nog steeds te wachten.

Groeten Patrick

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 12 sep 2010, 11:18

Mooi resultaat!

Moet je ze nog op naam brengen?

Schitterende omgeving ook.

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gesloten