stukje barnsteen en nog iets??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Freddy
stukje barnsteen en nog iets??

Bericht door Freddy » 28 aug 2010, 01:37

Afbeelding

Afbeelding

Beste forumleden,
een goede 2 weken geleden ben ik eens naar Knokke geweest, daar heb ik een aantal schelpen gevonden en deze twee dingen. Na lang zoeken ben ik er nog steeds niet uit wat het zou kunnen zijn, het 2e zat vast aan een grote kei, maar kwam zeer makkelijk los; misschien een stukje barnsteen? Wat betreft het eerste stuk, wel, daar raak ik maar niet wijs uit, kan iemand mij helpen???

Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.

Bram
Antw: stukje barnsteen en nog iets??

Bericht door Bram » 28 aug 2010, 10:53

Hallo Freddy,

Er zijn een aantal tests om te kijken of iets barnsteen is of niet. Barnsteen voelt licht en plasticachtig aan. Door de lage dichtheid moet het in zuiver zeewater net niet zinken, maar vlak boven de bodem zweven. In kraanwater verzadigd van zout moet het drijven. Daarnaast moet het (vrij hevig) kunnen branden. Als dit zo is dan kun je met zowel barnsteen als (kunst)hars/harpuis te maken hebben.

Wanneer je tijdens het verbranden van een heel klein stukje, of wanneer je een gloeiende naald tegen een minder mooie zijde van het stuk houdt, en je ruikt de geur van dennen, dan is het waarschijnlijk barnsteen. Ruik je de stank van plastic, dan is het waarschijnlijk kunsthars.

Daarnaast is er nog een test die wat minder impact op je stukje heeft: barnsteen kan na opwrijven met wol statisch worden en kan dan minuscule stukjes papier aantrekken. Hars kan dit niet.

Ik doe deze tests altijd, omdat je naast barnsteen ook veel harpuis en kunstharsachtige troep op strand kan vinden.

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 28-08-2010 om 09:55 NL]

Bram

Bericht door Bram » 28 aug 2010, 11:11

De eerste foto ZOU trouwens een vissenkaak kunnen zijn, maar het kan geen kwaad daar nog wat meer foto's van de andere zijden van te plaatsen. Vanaf enkel deze foto lijkt het ook nog wat op een schouderblad van een zoogdier.

Groeten,
Bram

Freddy

Bericht door Freddy » 28 aug 2010, 13:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste Bram,
allereerst bedankt voor de reacties. het was dus toch geen barnsteen, na alle andere tests te hebben uitgevoerd heb ik het boven vuur gehouden, maar het vatte geen vlam.

en dan nu een beetje uitleg bij de foto's
op de eerste foto zie je dat de zijkant is afgebroken. de andere kant is gegroefd zie laatste foto. op de 2e foto zie je de voorkant. op de derde kant zie je een mogelijk gewricht (bijna 7 mm groot). op de 4e foto zie je dat de binnenkant hol is.

[Bewerkt door Freddy op 28-08-2010 om 12:52 NL]

Oostende.

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 28 aug 2010, 14:20

Stukje "barnsteen" ziet er uit als een stukje kwartskristal, zeker omdat je schrijft dat je het van een grote steen af hebt gebroken.

Groet,

Niels

Bram

Bericht door Bram » 28 aug 2010, 17:22

Hallo Freddy,

Het eerste voorwerp lijkt mij toch een vissenkaak. Op de eerste foto van de tweede serie foto's, zie je onderaan allemaal gaatjes. Dat zijn de tandkasjes waar de vissentandjes in hebben gezeten.

Groeten,
Bram

Freddy

Bericht door Freddy » 28 aug 2010, 17:59

Bedankt Bram voor de hulp.
je hebt gelijk met de mooiste vondsten doe je bij toeval. we waren nog maar net op het strand en gingen richting de zee, het spoelde plots aan voor m'n voeten.

Sjaak, ook bedankt voor de reactie. beiden staan nu gedetermineerd zoals jullie hebben gezegd.

Groetjes Fré

Oostende.

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 28 aug 2010, 19:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bram,Freddy,

ik vond vorig jaar een erg gelijkaardig kaakje met tandjes in het opspuitmateriaal, afkomstig van het Churchill dok te Antwerpen.(Zie foto's.)
Wel lijkt dit kaakje niet erg gefossileerd. Ik vraag mij dus wel of of dit geen recent materiaal is. Weet ook niet of iemand er eventueel een naam kan opkleven.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Bram

Bericht door Bram » 28 aug 2010, 20:09

Hallo Lugo,

Dat ziet er inderdaad recent uit, maar het illustreert wel mooi hoe het kaakje van Freddy eruit heeft gezien met tandjes. Met de naam kan ik niet helpen.

Groeten,
Bram

Freddy

Bericht door Freddy » 28 aug 2010, 20:45

hey Lugo.
dat is inderdaad zoiets dat ik heb gevonden. Bedankt voor de opmerking, zo kan ik fouten voorkomen in mijn notities. het zou wel handig zijn moest iemand de naam weten.

groetjes Fré

Oostende.

Gesloten