kaak met doorkomende kies e.a. HvH
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
kaak met doorkomende kies e.a. HvH
Gisteren o.a. een stuk mammoet kies(of spuugkies?) gevonden en dit kaakfragment met doorkomende kies.
Het knobbelgedeelte is volgens mij de kroon of toch niet? Aan het uiteinde (richting de snuit) lijkt een holte voor een grote hoektand te zitten. Wie het weet mag het zeggen...
[Bewerkt door sjaak op 01-10-2010 om 15:28 NL]
Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
Antw: kaak met doorkomende kies e.a. HvH
Hi Niels,
het kaakfragment bevat inderdaad een doorkomende kies. Het knobbelgedeelte is inderdaad de kroon (is nog niet afgesleten/gebruikt). De andere kant, is (vanzelfsprekend) dus de kant waar de wortels nog aan moeten groeien. Nu moet ik zeggen dat ik nog niet al teveel niet doorgekomen kiezen gezien heb, maar het is in ieder geval van een herbivoor en ik neig sterk naar rundachtige. Die holte kan ik zo vanaf foto niet echt goed thuisbrengen...
Gr Jerry
EDIT: Hier een oud topic van mijzelf (van lang geleden), waarin een zelfde kies behandeld word
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 9753#90120
[Bewerkt door DragonSearcher op 01-10-2010 om 17:20 NL]
[Bewerkt door DragonSearcher op 01-10-2010 om 18:14 NL]
het kaakfragment bevat inderdaad een doorkomende kies. Het knobbelgedeelte is inderdaad de kroon (is nog niet afgesleten/gebruikt). De andere kant, is (vanzelfsprekend) dus de kant waar de wortels nog aan moeten groeien. Nu moet ik zeggen dat ik nog niet al teveel niet doorgekomen kiezen gezien heb, maar het is in ieder geval van een herbivoor en ik neig sterk naar rundachtige. Die holte kan ik zo vanaf foto niet echt goed thuisbrengen...
Gr Jerry
EDIT: Hier een oud topic van mijzelf (van lang geleden), waarin een zelfde kies behandeld word

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 9753#90120
[Bewerkt door DragonSearcher op 01-10-2010 om 17:20 NL]
[Bewerkt door DragonSearcher op 01-10-2010 om 18:14 NL]
... Eternity awaits ...
Hoi Niels.
Leuk zwart mammoet kiesje, en die kaak ziet er ook super uit met zo`n melk kiesje.
Ben benieuwt van wat voor dier het is.
Hier nog wat vondstjes die ik ook gister, maar dan na jou heb gedaan.
2stukjes mammoet lammel,1 stukje mammoet wortel, een sterk gerolde haaie tand en een haaie wervel, stukje zandsteen met schelpjes, 3 stukjes moeras schildpad, erg klein stukje schedel (je weet wel weer waarvan), stukje neushoorn kies, stukje vissenkaak, wat vis fossielen, wat stukjes vuursteen,en nog een vreemt stuk bot wat ik niet kan thuis brengen.
Ook had ik nog een redelijk groot stuk mammoet slagtand schil, en weer de nodigge bot vragmenten.En er lagen ook weer een hoop mooie fossielen en recente schelpen.
Ik was ook nog een paar andere fossielen zoekers tegen gekomen, die al weer op de terug weg waren.
Ondanks dat jij en die andere me voor waren, vond ik de vondsten niet tegen vallen.
Gr. Don.
Don
- sjaak
- Contacteer:
@Jerry, het lijkt er wel op, maar een eerste premolaar van ruim 4 cm, vind ik nogal fors, zeker voor een jong dier
@Donny,ook mooie vondsten, zoals ik zei heb ik een klein stukje richting jouw kant gelopen en vooral hoog op het strand gezocht omdat ik daar veel vond, jammer dat ik niet verder heb gekeken
[Bewerkt door sjaak op 01-10-2010 om 19:33 NL]
@Donny,ook mooie vondsten, zoals ik zei heb ik een klein stukje richting jouw kant gelopen en vooral hoog op het strand gezocht omdat ik daar veel vond, jammer dat ik niet verder heb gekeken

[Bewerkt door sjaak op 01-10-2010 om 19:33 NL]
Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
Dat is wel groot, maar als het van bv een jonge steppenwisent is, moet het zeker kunnen.
... Eternity awaits ...
- sjaak
- Contacteer:

Toch weet ik het niet, Jerry. Ik zie een gelijkenis maar wanneer ik plaatjes zie van de onderkaak van een wisent komen er vraagtekens. Zie bv hier http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04610.html . Vorm van de kaak en formaat van de kies lijken toch wel af te wijken, vooral bij de eerste kies. En dan is er ook nog die holte aan de voorkant.
Even een vergelijking met een bizon kaak om te laten zien wat ik bedoel.
[Bewerkt door sjaak op 02-10-2010 om 08:32 NL]
Groet,
Niels
Niels
Hee,
Ik heb ook ooit eens zo'n kies gevonden.
Bijgevoegd: Een foto
Gr, Erwin
- sjaak
- Contacteer:
Hoi Erwin,
Lijkt er idd veel op. Enig idee waar die van is? Toch een jonge rundachtige?
Lijkt er idd veel op. Enig idee waar die van is? Toch een jonge rundachtige?
Groet,
Niels
Niels
Hoi Niels,
Ik zou het echt niet weten van welk dier het was.
Ik ben er zelf ook nog naar opzoek van welk dier deze kies was.
Gr, Erwin
Ik zou het echt niet weten van welk dier het was.
Ik ben er zelf ook nog naar opzoek van welk dier deze kies was.
Gr, Erwin
- sjaak
- Contacteer:
Ik houd het zelf - met hulp van Jerry - voorlopig op paard,met een vraagteken.
Groet,
Niels
Niels