Piesberg: oktober-vondsten
- Carboon
- Has thanked: 440 times
- Been thanked: 527 times
Piesberg: oktober-vondsten

Hoi allemaal,
Begin oktober een tripje naar de Piesberg gemaakt met Ziepe en daar vrij leuke vondsten gedaan.
De eerste drie foto's laten een plaat met Crossotheca crepinii Zeiller 1883 zien. Dit is een echte varen (sporenplant) met heel fijne pinnules. Normaal gesproken vallen de composiet-bladeren van deze tere planten snel uitelkaar. Dit is echter een vrij groot deel, compleet met primaire rachis en minstens 5 pinna. En dat in stuk en tegenstuk!

De vierde foto is een Phyllotheca sp.. Dit is een soort-van Calamieten-bebladering (zoals Annularia en Asterophyllites) maar dan vergroeid aan de steelbasis. Mooie van dit stuk is dat de vertakkings-structuur te zien is (foto 5). EDIT: Oh, zie net dat ik ook nog een leuke foto heb van een andere Phyllotheca ter vergelijking met de vorige; die voeg ik ook nog even toe als laatste foto...
Een leuke Mariopteris sp. en Cordaianthus sp. om het af te maken op fotos 6 en 7, respectievelijk.
De meeste stukken zijn ook al op de foto-pagina's te vinden; misschien handig voor toekomstige determinaties.
Ciao!
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Antw: Piesberg: oktober-vondsten
Inderdaad Tim, dé vondst van 2010. De anderhalve kilometer terugweg naar de wagen was topsport; zeker met zo'n ferm uit de kluiten gewassen matrix in de handen en nog een overvolle rugzak. Ga je het stuk fixeren?Carboon schreef:
De eerste drie foto's laten een plaat met Crossotheca crepinii Zeiller 1883 zien. Dit is een echte varen (sporenplant) met heel fijne pinnules. Normaal gesproken vallen de composiet-bladeren van deze tere planten snel uitelkaar. Dit is echter een vrij groot deel, compleet met primaire rachis en minstens 5 pinna. En dat in stuk en tegenstuk!![]()
Z.
The earth has music for those who listen.

Om de 'thread' hier ook een beetje in te kleden, nog een vondst. Omphalophloios sp. (D. White, 1898) een vrij zeldzame Lycopode.
Z.
[Bewerkt door ziepe op 08-10-2010 om 14:35 NL]
Antw: Antw: Piesberg: oktober-vondsten
Wat is een Lycopode? En heb je misschien een beter voorbeeld hoe ik zoiets kan herkennen? Hebben jullie trouwens een lijst met alle dierlijke vondstmogelijkheden van de Piesberg(updated)?ziepe schreef:
Om de 'thread' hier ook een beetje in te kleden, nog een vondst. Omphalophloios sp. (D. White, 1898) een vrij zeldzame Lycopode.
Z.
[Bewerkt door ziepe op 08-10-2010 om 14:35 NL]
Hoi Tim. De plant rechts op de laatste foto heb ik ook gevonden.Carboon schreef:
Hoi allemaal,
Begin oktober een tripje naar de Piesberg gemaakt met Ziepe en daar vrij leuke vondsten gedaan.
De eerste drie foto's laten een plaat met Crossotheca crepinii Zeiller 1883 zien. Dit is een echte varen (sporenplant) met heel fijne pinnules. Normaal gesproken vallen de composiet-bladeren van deze tere planten snel uitelkaar. Dit is echter een vrij groot deel, compleet met primaire rachis en minstens 5 pinna. En dat in stuk en tegenstuk!![]()
De vierde foto is een Phyllotheca sp.. Dit is een soort-van Calamieten-bebladering (zoals Annularia en Asterophyllites) maar dan vergroeid aan de steelbasis. Mooie van dit stuk is dat de vertakkings-structuur te zien is (foto 5). EDIT: Oh, zie net dat ik ook nog een leuke foto heb van een andere Phyllotheca ter vergelijking met de vorige; die voeg ik ook nog even toe als laatste foto...
Een leuke Mariopteris sp. en Cordaianthus sp. om het af te maken op fotos 6 en 7, respectievelijk.
De meeste stukken zijn ook al op de foto-pagina's te vinden; misschien handig voor toekomstige determinaties.
Ciao!
Tim
[Bewerkt door Erik-B op 08-10-2010 om 18:31 NL]
- Carboon
- Has thanked: 440 times
- Been thanked: 527 times
@ Erik: Laatste foto rechts is een Asterophyllites equisetiformis Brongniart, 1828. Mooi spul vind ik dat, zeker met deze mineralisatie-kleuren. Heb je een groot exemplaar gevonden?
Een online lijst heb ik niet, maar voor vragen zou je contact op kunnen nemen met Carsten Brauckmann, een expert op het gebied van insectenvondsten uit die regio...
Of de artikelen:
Brauckmann, C. & Herd, K. J. 2003. Insekten-Funde aus dem Westfalium
D (Ober-Karbon) des Piesberges bei Osnabruck (Deutschland). Teil 1: Palaeoptera. – Osnabrucker Naturwissenschaftliche
Mitteilungen 28 (for 2002): 27–69.
Brauckmann, C. & Herd, K. J. 2006. Insekten-Funde aus dem Westfalium
D (Ober-Karbon) des Piesberges bei Osnabruck (Deutschland). Teil 2: Neoptera. – Osnabrucker Naturwissenschaftliche
Mitteilungen 30/31 (for 2005): 19–65.
Voor meer info over de lycopoden zou ik willen verwijzen naar de foto-pagina's "Planten - Lycophyta".
@ Sven: Dank je voor de versterking! Plantjes moeten hier toch ook vertegenwoordigd blijven, nietwaar? En waarmee zou dat beter gaan dan met zulke bijzondere lycopoden vondsten?
Een online lijst heb ik niet, maar voor vragen zou je contact op kunnen nemen met Carsten Brauckmann, een expert op het gebied van insectenvondsten uit die regio...
Of de artikelen:
Brauckmann, C. & Herd, K. J. 2003. Insekten-Funde aus dem Westfalium
D (Ober-Karbon) des Piesberges bei Osnabruck (Deutschland). Teil 1: Palaeoptera. – Osnabrucker Naturwissenschaftliche
Mitteilungen 28 (for 2002): 27–69.
Brauckmann, C. & Herd, K. J. 2006. Insekten-Funde aus dem Westfalium
D (Ober-Karbon) des Piesberges bei Osnabruck (Deutschland). Teil 2: Neoptera. – Osnabrucker Naturwissenschaftliche
Mitteilungen 30/31 (for 2005): 19–65.
Voor meer info over de lycopoden zou ik willen verwijzen naar de foto-pagina's "Planten - Lycophyta".
@ Sven: Dank je voor de versterking! Plantjes moeten hier toch ook vertegenwoordigd blijven, nietwaar? En waarmee zou dat beter gaan dan met zulke bijzondere lycopoden vondsten?

Op zoek naar groen in het zwart.
Boooooooooooom!!!

Hoi Tim bedankt voor je info. Hier nog even een vondst van gisteren. Een 3D boomstammetje.(Lepidondendron?)
Antw: Boooooooooooom!!!
Is nogal moeilijk te zeggen hé, afgaande op de onderste foto zou'k zeggen Stigmaria sp. Kan je de bovenstaande ook eens fotograferen zodat de 'ribbels' duidelijk zichtbaar zijn?Erik-B schreef:
Hoi Tim bedankt voor je info. Hier nog even een vondst van gisteren. Een 3D boomstammetje.(Lepidondendron?)
Z.