Wervel pleistoceen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
DNAtim
Contacteer:
Wervel pleistoceen

Bericht door DNAtim » 14 sep 2005, 21:32

Hej
Kan iemand vertellen van wat voor een pleistoceen dier deze afkomt? Hij is vrijwel intact, op het poortje bovenop de wervel na.

Afbeelding

Tim

DNAtim
Contacteer:
Antw: Wervel pleistoceen

Bericht door DNAtim » 14 sep 2005, 21:33

De achterkant:
Afbeelding

Tim

DNAtim
Contacteer:

Bericht door DNAtim » 14 sep 2005, 21:35

De bovenkant:
Afbeelding

Tim

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 15 sep 2005, 09:18

Vrij groot, op foto 2 zie ik nog aanhechtingsplaatsen voor ribben (is trouwens de voorkant). Foto 1 geeft mij de indruk richting buikwervel. Foto 2 daarentegen juist weer richting borstwervel. Er is in ieder geval een beest dat zeker nog ribben heeft die doorlopen tot de buikwervels en die ook dit type wervels heeft en dat is........
Coelodonta antiquitatis / Wolharige Neushoorn

Groeten.......

[Bewerkt door The Stone op 15-09-2005 om 08:19 NL]

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Maarten
Antw: Antw: Wervel pleistoceen

Bericht door Maarten » 15 sep 2005, 17:52

dnatim schreef:
De bovenkant:
Afbeelding
Waar komt ie vandaan? erg leuk! Erg kenmerkend die neuzen!

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 15 sep 2005, 20:41

Je kan lose wervels nooit determineren tenzij het de atlas of axis is. Dus verder dan een groot zoogdier kan je niet komen.

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 15 sep 2005, 23:19

Het is wetenschappelijk bewezen dat het onmogelijk is losse wervels te determineren? kan je me een referentie geven?

Groeten

Post mortem we sort 'em!

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 16 sep 2005, 07:13

Zoologie van zoogdieren is 1 van mijn hoofdrichtingen dus ik kan je naar mijn docenten verwijzen. Heb dus geen referentie, Als jij er 1 hebt die zegt dat het wel kan wil ik die ook graag lezen.

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 16 sep 2005, 11:24

Hoi,

Dat \"nooit\" en \"onmogelijk\" is meer een kenmerk van luiheid. Of anders gezegt het is heel erg moeilijk en lastig om te leren.
Veel mensen maken zich er daarom met een Jantje van Leiden vanaf door te zeggen: groot zoogdier.
Mammoetwervels bv. zijn trouwens al \"eenvoudig\" te determineren.
Vaak is het ook een kwestie van veel gezien hebben en vaak je hoofd stoten als je er weer eens helemaal naast zit. Docenten kunnen dat zich niet veroorloven, amateurs zoals ik wel!
Daarom ben ik ook nu niet 100% zeker maar wel 99.9%. Waarom zul je denken!
Ten 1e er waren naast de mammoet in het laat Pleistoceen i.i.g. nog 5 andere vrij grote zoogdieren.
We praten overigens over beesten met een schofhoogte rond de 2 meter.
Dat zijn de wolharige neushoorn, de steppenwisent, de oeros, het reuzenhert en het groot pleistoceen paard.
De laatste is heel erg zeldzaam en hiervan zijn zeer weinig fossielen van bekend ook zijn alle paardebotten kenmerkend door hun hoekige of vierkante vormen. Dat zie ik niet in deze wervel. Het reuzenhert heeft vooral ranke vormen lang, dun en elegant dat geld ook voor hun wervels. Ook dit kenmerk zie ik niet in deze wervel. Dit is nl. een plompe robuuste wervel.
De oeros en de steppenwisent zijn van elkaar wat betreft botten niet te onderscheiden (ook de atlas en de draaier niet) alleen hun schedels verschillen sterk van elkaar. Bij hun echter lopen de ribben niet door tot hun buikwervels maar eindigen bij de laatse borstwervel. Verder zijn de wervels van deze beesten meer afgeplat dan die van de neushoorn.
Ondanks dat de voorkant enigzins doet vermoeden dat deze een borstwervel is. Is het mijn inziens gezien de achterkant toch vrijwel zeker een buikwervel.
Een buikwervel met aanhechtingsplaatsen voor ribben?!? dan blijft practisch alleen de neushoorn over.
Verder is er ook nog zo iets als fingerspitzen gefuhl, a gut feeling en yin-yang die mij zegt dit is een Wolharige neushoorn.
Blijft dus over 0.1% twijfel en dat komt omdat ik het ding niet in mijn handen heb en dus van foto moet determineren wat altijd lastig is.

Echter oefening baart kunst.....
Cheers......

ps. het kan ook nog een steppenneushoorn wezen ;-)) maar die is nog zeldzamer dan het grote paard.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

DNAtim
Contacteer:

Bericht door DNAtim » 16 sep 2005, 11:25

Vaag. Ik dacht altijd dat dit prima te doen was...

Tim

Gesloten