Oosterzele sp.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Ferry
Oosterzele sp.

Bericht door Ferry » 14 nov 2010, 22:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Hierbij nog een klein vraagstuk.

Ik heb hier 2 tandjes uit Oosterzele Belgie, tijdperk Lutetian, die nog niet gedetermineerd zijn.
De rest van mijn tandjes uit Oosterzele zijn allen gedetermineerd.

1e tandje(foto 1 en 2) is 1cm groot.
2e tandje(foto 3 en 4) is 1,4cm groot.

In eerste instantie denk ik bij beide tandjes aan een Carcharias sp., maar de vorm van de wortel van het eerste tandje doet mij ook denken aan Hypotodus verticalis deze werd voorheen ook wel benoemd als Carcharias hopei.

Het tweede tandje lijkt mij nog het meest op Carcharias sp.

Iemand een idee of ik met deze determinatie goed zit of in de goede richting?
Mocht het tevens een Carcharias sp. betreffen zou ik ook graag de soortnaam weten.

Alvast bedankt,

Groeten Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Oosterzele sp.

Bericht door stiek » 15 nov 2010, 00:33

Hallo Ferry,

Bij tandje 1 zit ik te denken aan Sylvestriolamia teretidens.
En dan 'n laterale onderkaakstand.

Bij foto 2 mis ik de bijspitsen ( of ze hebben er niet gezeten ).

Blijft toch moeilijk om die Odontaspididae via de foto te determineren.

Groeten Hans

Hans

Ferry
Antw: Oosterzele sp.

Bericht door Ferry » 21 nov 2010, 23:46

Hallo Hans,

Het is goed mogelijk dat het een Sylvestrilamia teretidens betreft, deze werd voorheen namelijk ook benoemd als Carcharias teretidens, zou u een vergelijkbaar tandje kunnen tonen evt.?

Is er verder iemand die van dit soort enige documentatie beschikbaar heeft, wellicht een pdf??
Zelf heb ik weinig tot niks betreffende dit soort, en zou ik dit tandje graag met 100% zekerheid tenaamstellen.

En wat betreft tandje 2, deze heeft inderdaad geen zijspitsen en de kroon staat ligt gedraaid op de wortel zoals je dit ook bij sommige Isurus oxyrinchus tandjes ziet.
Heeft iemand hier verder nog een idee over? Anders blijft het voorlopig een Carcharias sp. bij mij.

Alvast vriendelijk bedankt,

Groeten Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

Gesloten