verstevigen hemipneustes zee-egel nodig ?
verstevigen hemipneustes zee-egel nodig ?
hallo,
Kan iemand mij vertellen of er nog een nabehandeling nodig is na het vrijprepareren van een Hemipneustes zee-egel, bijvoorbeeld versteviging met mengsel velpon/aceton. Of kan men de zee-egel gewoon bewaren zonder geknoei met allerlei middelen ?
Graag jullie advies
Groetjes Peter
Kan iemand mij vertellen of er nog een nabehandeling nodig is na het vrijprepareren van een Hemipneustes zee-egel, bijvoorbeeld versteviging met mengsel velpon/aceton. Of kan men de zee-egel gewoon bewaren zonder geknoei met allerlei middelen ?
Graag jullie advies
Groetjes Peter
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: verstevigen hemipneustes zee-egel nodig ?
Hoi
Die van mij heb ik eenmaal behandeld met een lichte oplossing van houtlijm in water.
Die van mij heb ik eenmaal behandeld met een lichte oplossing van houtlijm in water.
Robert Mensink
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik heb me laten vertellen dat onderdompelen in een oplossing een risico kan inhouden door zwelling van de matrix binnenin de zee-egel. Zelf heb ik mijn exemplaren enkel behandeld (velpon-aceton) als ze m.i. enigszins fragiel waren, barsten of gaten vertoonden, of iets dergelijks. De complete en solide exemplaren gaan al een tijdje onbehandeld mee.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
ik heb geen een van mijn hemipneustes(meer dan 100) behandeld, nooit problemen gehad
Gr Sean
Gr Sean
Ik zou terughoudend zijn met het gebruik van conserveringsmiddelen en een fossiel alleen behandelen als er een absolute noodzaak toe is. Fragiliteit zou zo’n reden kunnen zijn. Conserveringsmiddelen kunnen namelijk op termijn van negatieve invloed op het fossiel zijn. Daarnaast kan toekomstig onderzoek aan het fossiel worden belemmerd als het behandeld is.
Mvg Camiel
Mvg Camiel
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928
Antw: Antw: verstevigen hemipneustes zee-egel nodig ?
eerste puntje: waarom ??Camiel schreef:
*Conserveringsmiddelen kunnen namelijk op termijn van negatieve invloed op het fossiel zijn.
*Daarnaast kan toekomstig onderzoek aan het fossiel worden belemmerd als het behandeld is.
tweede puntje: misschien, hangt ervan af wat je gebruikt.
[Bewerkt door mike op 15-11-2010 om 21:59 NL]
grtn,mike
- Everhardus
hey Mike,
Het is idee van een forum is mijns inziens een beetje dat je bijvoorbeeld hier een vraag betreffende preparatie/conservatie kan stellen en dat mensen die er meer van afweten hun adviezen geven. Camiel is wellicht niet heel specifiek in z'n reactie en jij lijkt daar een andere mening over te hebben maar treed verder niet in details. Wat moet de vraagsteller hier nu mee ?
Gr,Marcel
Het is idee van een forum is mijns inziens een beetje dat je bijvoorbeeld hier een vraag betreffende preparatie/conservatie kan stellen en dat mensen die er meer van afweten hun adviezen geven. Camiel is wellicht niet heel specifiek in z'n reactie en jij lijkt daar een andere mening over te hebben maar treed verder niet in details. Wat moet de vraagsteller hier nu mee ?
Gr,Marcel
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
ben het ook niet altijd met mike eens maar ik vind hem in dit geval wel iets hebben, immers is het niet alleen klakkeloos een vraage beantwoorden maar is het ook een kwestie van mensen prikkelen zelf eens op onderzoek te gaan...prikkelen om uiteindelijk zelf er wijzer van te worden 
Daar leren ze het meeste van...
Ik gebruik zelf altijd velpon/aceton oplossing, voor zowel krijtfossielen als muschelkalk en nu ook voor fossielen uit het plattenkalk van solnhofen. Je kunt het later voor onderzoek altijd verwijderen door het weer met aceton te behandelen.

Daar leren ze het meeste van...
Ik gebruik zelf altijd velpon/aceton oplossing, voor zowel krijtfossielen als muschelkalk en nu ook voor fossielen uit het plattenkalk van solnhofen. Je kunt het later voor onderzoek altijd verwijderen door het weer met aceton te behandelen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik heb vernomen dat sommige huis-tuin-keuken lijmen gemakkelijk geel verkleuren over tijd. Tijd zal het uitwijzen, ik heb wat proefprojectjes lopen met verschillende lijmen 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Een erg handig werk met vele goede en bruikbare tips is Anne Schulp's boek 'Praktijkgids fossielen'. Zie ook:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=1572
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=1572
grtn,mike