Meer mollusken (bivalven)
Meer mollusken (bivalven)
Beste mollusken-liefhebbers,
Hierbij het vervolg op de gastropoden. Ook hiervoor geldt: mocht iemand het leuk vinden de namen erbij te zetten dan graag, mocht je een idee hebben van de vindplaats, nog mooier.
groet, Anno
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Antw: Meer mollusken (bivalven)
2 = Glossus (glossus) humanus
4 = chlamis sp.
6 = circomphalus casina
Athans dit denk ik aan de hand van mijn boek: Strand fossielen van Cadzand en Nieuwvliet-bad.
Gr, Jordy
4 = chlamis sp.
6 = circomphalus casina
Athans dit denk ik aan de hand van mijn boek: Strand fossielen van Cadzand en Nieuwvliet-bad.
Gr, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy
Nummer 9 lijkt mij een Hipponyx cornucopiae. Dit is een soort die ik al in het Eoceen van Frankrijk heb gevonden. Ik weet wel niet of die in andere tijdvakken ook voorkomt.
[Bewerkt door TriloBase op 29-11-2010 om 22:13 NL]
[Bewerkt door TriloBase op 29-11-2010 om 22:13 NL]
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
sola schreef:
Hierbij het vervolg op de gastropoden. Ook hiervoor geldt: mocht iemand het leuk vinden de namen erbij te zetten dan graag, mocht je een idee hebben van de vindplaats, nog mooier.
He Anno,
zou het niet leuk en tevens leerzaam zijn om eerst even zelf te determineren.
Een vindplaats erbij zetten is haast onmogelijk.
Beschouw dit als positieve kritiek!
Je zal merken dat je inspanningen lonen!
groeten,
Wally
ook hier een mengeling van verschillende ouderdommen, met Eoceen, Mioceen en Plioceen
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Bij de eerste foto linksonder denk ik aan Pseudamussium clavatum. Ik heb er ook eentje, uit Antwerpen.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 29-11-2010 om 22:41 NL]
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 29-11-2010 om 22:41 NL]
4. Aquipecten sp. Soortnaam alleen te bepalen door de microsculptuur te bekijken
5. Palliolum, links boven lijkt eerder uit de Luchtbal zanden ipv de Kattendijk zanden zoals de andere drie
6. Dosinea exoleta links boven (Plioceen, Lillo Formatie), de andere drie Mioceen Venus multilamella
11. Cyrtodaria angusta
weerom uit de losse pols,
Ik kan u alleen maar aanraden de werken van Robert Marquent aan te schaffen, die bschrijven uitvoerig en met goede fotos de schelpenfauna's van het Mioceen en Plioceen van het Antwerps Havengebied.
mvg stijn
5. Palliolum, links boven lijkt eerder uit de Luchtbal zanden ipv de Kattendijk zanden zoals de andere drie
6. Dosinea exoleta links boven (Plioceen, Lillo Formatie), de andere drie Mioceen Venus multilamella
11. Cyrtodaria angusta
weerom uit de losse pols,
Ik kan u alleen maar aanraden de werken van Robert Marquent aan te schaffen, die bschrijven uitvoerig en met goede fotos de schelpenfauna's van het Mioceen en Plioceen van het Antwerps Havengebied.
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996
@Allen: bedankt voor de namen!
@Wally: Bedankt voor je positieve kritiek, die ik helemaal deel. Ik heb deze schelpen dan ook niet met determineren als eerst oogmerk geplaatst, maar om de foto's met jullie te delen. Ik merkte dat diverse forumleden het leuk vinden om wat mollusken op het forum te zien. Dat vind ik ook! Dat men er namen bij zet is voor mij meegenomen. Maar determineren doe ik waar mogelijk graag zelf (ook nu, want de namen controleer ik uiteraard wel). Suggesties voor lectuur, zoals van Stijn, zijn handig om verder te kijken, dus een keer wat foto's plaatsen is zowel voor anderen leuk als voor mij nuttig.
groet, Anno
@Wally: Bedankt voor je positieve kritiek, die ik helemaal deel. Ik heb deze schelpen dan ook niet met determineren als eerst oogmerk geplaatst, maar om de foto's met jullie te delen. Ik merkte dat diverse forumleden het leuk vinden om wat mollusken op het forum te zien. Dat vind ik ook! Dat men er namen bij zet is voor mij meegenomen. Maar determineren doe ik waar mogelijk graag zelf (ook nu, want de namen controleer ik uiteraard wel). Suggesties voor lectuur, zoals van Stijn, zijn handig om verder te kijken, dus een keer wat foto's plaatsen is zowel voor anderen leuk als voor mij nuttig.
groet, Anno
Hallo Anno,
Over literatuur, misschien kende je deze nog niet: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=10802. Het boek behandeld (zoals de titel aangeeft
) de fossiele schelpen die aan onze kust aanspoelen, maar die komen natuurlijk deels uit het Antwerpen gebied, dus vele Antwerpse soorten staan er ook in. Het enige nadeel is dat de gastropoden niet behandeld worden.
Groeten,
Bram
Over literatuur, misschien kende je deze nog niet: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=10802. Het boek behandeld (zoals de titel aangeeft

Groeten,
Bram