3 Zee

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
jordyvanderbeek
Contacteer:
3 Zeeëgels voor de Egel-kenner.

Bericht door jordyvanderbeek » 01 dec 2010, 21:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb 3 zeeëgels ter determinatie.

1. (foto 1 t/m 3) gevonden ergens in frankrijk. (waar weet ik niet.
2. (foto 4 t/m 6) gevonden in het RCN fossielen veld. (Kijk hieronder voor meer uitleg).
3. (foto 7 t/m 9) gevonden in het RCN fossielen veld. (Kijk hieronder voor meer uitleg).

het RCN fossielen veld is een grote zandbak, op de RCN campings in nederland, voor kinderen waar ze met een schep kunne zoeken naar fossielen en mineralen (geschonken door Naturalis). Voor meer informatie kijk op: http://rcn.nl/

Voor aanbevelingen voor goede literatuur sta ik ook altijd open

Alvast Bedankt, Jordy

[Bewerkt door jordyvanderbeek op 01-12-2010 om 21:21 NL]

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

jordyvanderbeek
Contacteer:
Antw: 3 Zeeëgels voor de Egel-kenner.

Bericht door jordyvanderbeek » 02 dec 2010, 08:57

Weet niemand welk soorten het zijn?

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

0dinofthenorth
Antw: Antw: 3 Zeeëgels voor de Egel-kenner.

Bericht door 0dinofthenorth » 02 dec 2010, 09:54

jordyvanderbeek wrote:
Weet niemand welk soorten het zijn?
I can see that many of these specimens are hard to identify. But be patient.

Bram

Bericht door Bram » 02 dec 2010, 10:06

Hallo Jordy,

De eerste is waarschijnlijk Echinocorys sp., de tweede is erg lastig omdat er nog vrij veel sediment op de egel zit en van de derde heb ik geen verstand (is een reguliere). Sowieso zijn de foto's erg veel achtergrond en erg weinig fossiel. Kijk eens op http://www.fossiel.net/informatie/fotografie.php, scroll tot aan 'croppen'. Dit laatste is bedoeld om je te helpen, niet als negatief commentaar! :)

Groeten,
Bram

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 02 dec 2010, 10:31

Als ze in een zandbak gedumpt zijn weggegeven door NAturalis moet daar toch een overzicht zijn welke fossielen waar naartoe gegaan zijn?
Kan me niet voorstellen dat zij niet alle goed bijhouden, wellicht kun je aan hen vragen welke soorten het zijn.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Supergraver

Bericht door Supergraver » 02 dec 2010, 12:10

1.
Op 1 dec 21.00 de vraag gesteld en al een ongeduldig 'NIEMAND?' op 2 dec 08.00 ???

2.
Ergens in Frankrijk???

3.
Fossielen uit de zandbak, hmmmm

Ik zal wel weer negatief zijn, maar deze fossielen kun je eigenlijk gewoon in de vuilnisbak doen.
Jammer als je dan bedenkt dat ze ooit wel door iemand gevonden zijn, helaas dat de info de egels niet heeft gevolgd, nu zijn ze mi waardeloos.

mvg

Martijn

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 dec 2010, 12:27

Mee eens en niet mee eens. De waarde van goede informatie bij een fossiel kan niet genoeg benadrukt worden, maar ik denk dat de meesten onder ons dit 'the hard way' geleerd hebben (àls ze het al geleerd hebben). Wat dat betreft volg ik je helemaal, Martijn.

Maar ik zou ze nog niet meteen de vuilbak in pleuren. :D Los van de informatiewaarde die to-taal verloren gaat van zodra een vindplaats als 'ergens in Frankrijk' het beste is wat je hebt, zijn deze fossielen zeker nog interessant, en al helemaal voor een beginner.

Vergelijk nummer 1 met nummer 3 en leer de verschillen tussen irreguliere en reguliere zee-egels. Kijk hoe de plaatjes in elkaar aansluiten en op sommige plaatsen loskomen. Waar zat de mond van dit beest? Laat er zeker eens je vergrootglas op los. Misschien eens kijken of je nummer 2 wat verder kunt prepareren?
Bovendien zijn ze nog wel mooi om naar te kijken en leuk om te hebben.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Ahuijsmans

Bericht door Ahuijsmans » 02 dec 2010, 12:36

trouwens, was nog een inkopper vergeten :D

*grapjes alarm, door doorlezen als je gemakkelijk beledigt bent*

Dus dit gebeurt er met je fossielen als je ze aan een museum doneert ;)

mike
Antw: Antw: 3 Zeeëgels voor de Egel-kenner.

Bericht door mike » 02 dec 2010, 13:44

Dus dit gebeurt er met je fossielen als je ze aan een museum doneert ;)

[/quote]
... collecties in musea of andere instellingen, al an niet tentoongesteld, staan er doorgaans niet als een docoratief opbject, maar hebben een wetenschappelijke waarde. Statigrafie, vindplaats ed. zijn hierin nu éénmaal van belang .. er zonder kan je het net zo goed zo je schouwblad zetten.

grtn,mike

Ahuijsmans
Antw: Antw: Antw: 3 Zeeëgels voor de Egel-kenner.

Bericht door Ahuijsmans » 02 dec 2010, 15:01

... collecties in musea of andere instellingen, al an niet tentoongesteld, staan er doorgaans niet als een docoratief opbject, maar hebben een wetenschappelijke waarde. Statigrafie, vindplaats ed. zijn hierin nu éénmaal van belang .. er zonder kan je het net zo goed zo je schouwblad zetten.
Of in een zandbak :D

Gesloten