Gastropode

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Slownick
Gastropode

Bericht door Slownick » 06 dec 2010, 17:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan er mij iemand helpen met deze gastropode te determineren, en dan later ook nog een verrassingselement?

Helaas is er niet veel informatie beschikbaar langs mijn kant van welke groeve deze gastropodes komen. Heb de steen gekregen van mijn oudoom een aantal jaren geleden, en hij wist me enkel te vertellen dat de groeve waar hij ze gevonden had, gesloten was.

Zoals je ziet op de eerste foto zijn er aan de rechtse kant 2 schelpen te zien achter een derde. Nader onderzoek gaf me de mogelijkheid om deze 2 los te maken van het grote geheel... En dit gaf me het resultaat dat je op de 2de foto ziet! Een regulaire zee-egel!

De grootte van de schelpen zelf zijn ± 6,5 cm, de zee-egel is ± 2 - 2,5cm

Is er iemand die me kan helpen met het determineren van deze fossielen? Indien nodig kan ik nog altijd nieuwe foto's bezorgen.

Mvg Mario

[Bewerkt door Slownick op 06-12-2010 om 17:41 NL]

Slownick
Antw: Gastropode

Bericht door Slownick » 06 dec 2010, 18:22

Hey Stijn,

Tot mijn grote spijt heb ik er echt geen idee van vanwaar het komt, en kan het mijn oudoom ook niet meer vragen... Heb geen enkele info meegekregen, enkel dat je er niet meer naar kon zoeken...

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 06 dec 2010, 18:41

Hey Mario

Dat ziet er mij Brusseliaan-achtig uit moest ik niet beter weten dan zou ik zeggen dat de stukken uit Nederokkerzeel komen.

zoek mss. eens op gastropoden uit het Brusseliaan.
Auteurs zoals Marquet, Gilbert et al...

Groeten

Anthonie

[Bewerkt door Anthonie op 06-12-2010 om 18:41 NL]

* Scientia et Miratio *

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 06 dec 2010, 19:01

Ik denk dat het stuk uit Novion-Porcien komt; heb hier ook nog zo'n aantal liggen.
Geen idee hoe die schelpen heten.

Theo

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 06 dec 2010, 19:39

Ik denk ook eerder aan de boven-Jura riffenkalk van noord Frankrijk (regio Novion Porcien)

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

TriloBase
Been thanked: 7 times
Contacteer:

Bericht door TriloBase » 06 dec 2010, 23:39

Ik ben exact dezelfde steenkernen verzameld in Mesmont(niet ver van Novion Porcien in Noord-Frankrijk). Het zee-egeltje (Hemicidaris) is hiervoor ook een goede aanwijzing.

[Bewerkt door TriloBase op 06-12-2010 om 23:41 NL]

---------
TriloBase
---------

Slownick

Bericht door Slownick » 07 dec 2010, 00:03

Dank jullie wel allemaal, dit helpt me weer een stuk verder :D Maar klopt het ook dat het zeer zeldzaam is dat je zo een gastropode + Hemicidaris samen vindt?

Theo

Bericht door Theo » 07 dec 2010, 00:22

gastropoden komen(kwamen)er heel regelmatig voor zeeëgels zijn er zeldzaam Ik heb er ooit 1/2e gevonden

Het zijn niet echt gastropoden.
De schelp is volgeraakt met sediment dat versteend is.De schelp is later weggeërodeerd en dit is de afdruk van de binnenkont van de schelp.die dunne ruimte tussen elke winding is(was) de schelp. rechts onder zit er nog een mooie.

Theo

Elbert

Bericht door Elbert » 07 dec 2010, 22:56

Hallo Nick, op de eerste foto zie je o.a een afdruk van de buitenkant van de schaal van deze gastropoden. Dat zal je wellicht kunnen helpen bij de determinatie.
Dit soort steenkernen worden, voor zover ik weet, aangeduid met Ceritium sp. tenzij er meer info is en die heb je via dat stuk op de eerste foto.
Veel succes ermee!

groeten, Bert

Elbert

Gesloten