Xenophora deshayesi
Xenophora deshayesi

Kan iemand me vertellen of ik met Xenophora deshayesi de juiste naam bij deze foto's zet?
Alvast bedankt, Anno
Antw: Xenophora deshayesi
Xenophora is in ieder geval goed. Zijn achternaam is voor mij op dit moment nog even niks. Misschien handig te vermelden welke vindplaats dit stuk afkomstig is. Kan ik in ieder geval meer mee.
'Just Pick It!'
Hallo Colin,
Ik denk Antwerpen, maar zekerheid zal ik daar helaas nooit meer over kunnen krijgen.
groet, Anno
Ik denk Antwerpen, maar zekerheid zal ik daar helaas nooit meer over kunnen krijgen.
groet, Anno
Het is eigenlijk altijd een beetje een dilemma of het nu Xenophora deshayesi is of Xenophora burdigalensis. Dat ik persoonlijk ook niet zo goed aan plaatjes kan afleiden. Volgens mij is het vrij standaard om de soort als deshayesi aan de te duiden. En anders maar gewoon sp. denk ik? Het is namelijk vrij lastig om de 2 uit elkaar te houden. Persoonlijk zou ik ook meer kennis moeten hebben van andere vindplaatsen bij deze soort.
In mijn Miste materiaal heb ik enkel 1 Xenophora deshayesi. Het is een fragment dat ik vooralsnog zo heb gedetermineerd op basis van de respectievelijke diameter. Deshayesi is niet uitgebreid gevonden in Miste op wat exemplaren na en deze werden stukken groter dan burdigalensis. Maarja dit geldt voor deze afzetting/periode. Verschil is niet zo heel duidelijk dus zijn plaatjes denk ik een beetje onzinnig.
[Bewerkt door Colin op 13-12-2010 om 00:40 NL]
In mijn Miste materiaal heb ik enkel 1 Xenophora deshayesi. Het is een fragment dat ik vooralsnog zo heb gedetermineerd op basis van de respectievelijke diameter. Deshayesi is niet uitgebreid gevonden in Miste op wat exemplaren na en deze werden stukken groter dan burdigalensis. Maarja dit geldt voor deze afzetting/periode. Verschil is niet zo heel duidelijk dus zijn plaatjes denk ik een beetje onzinnig.
[Bewerkt door Colin op 13-12-2010 om 00:40 NL]
'Just Pick It!'
- Hammerhead
Anno,
Als ik de foto's zo bekijk betreft het een recente Xenophora.
In ieder geval niet een Xenophora uit het miocene Noordzeebekken, die zijn namelijk allemaal veel meer grijs/wit.
Ook zit er nog te veel kleur in de mondopening om te zeggen dat de schelp uit het Eoceen van Frankrijk komt.
Dus het wordt volgens mij echt zoeken tussen de recente soorten en anders zou ik er maar Xenophora sp. van maken.
Jan
Als ik de foto's zo bekijk betreft het een recente Xenophora.
In ieder geval niet een Xenophora uit het miocene Noordzeebekken, die zijn namelijk allemaal veel meer grijs/wit.
Ook zit er nog te veel kleur in de mondopening om te zeggen dat de schelp uit het Eoceen van Frankrijk komt.
Dus het wordt volgens mij echt zoeken tussen de recente soorten en anders zou ik er maar Xenophora sp. van maken.
Jan
de Brabantse bende afdeling Flevoland

Forum,
Een foto van een uit het mioceen, Berchem.
Tevens met fragmenten, Bryozoa etc erboven!
Er bestaat ook nog een xenophora scaldensis, klein exemplaar.
Duys
[Bewerkt door Duys op 18-12-2010 om 15:41 NL]

Bij deze een paar exemplaren uit Miste. De onderkant hebben we weinig aan dus enkel even de bovenkant. Staan bij allemaal als sp. gedetermineerd. Op 1 juveniel exemplaar na dan.
'Just Pick It!'