Mini botje (4mm) uit Egem-residu
Mini botje (4mm) uit Egem-residu
Dit kleine zoogdier-botje (4mmm, zie foto 3 op een sateprikker) zat tussen het fijne spul uit Egem, dat ik aan het uitzoeken ben Zijn er meer zoogdierresten gevonden? Iemand een idee van welk botje?Welk beestje? Muis??
Groeten, Cugel
Gewoon doormodderen
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Antw: Mini botje (4mm) uit Egem-residu
Beste Cugel,
Volgens mij is het een kootje van een vogel.
Groeten,
Gerard
Volgens mij is het een kootje van een vogel.
Groeten,
Gerard
- Carcharoides
- Contacteer:

Vergelijk hem maar eens met deze foto's. Deze komt uit H. Wel een iets groter exemplaar, maar er zijn ook kleinere vogels natuurlijk.
Groeten,
Gerard
[Bewerkt door gverwey op 27-12-2010 om 20:23 NL]
Hallo Cugel,
Gerard heeft het bij het juiste eind! Dit is inderdaad een "teen"kootje van een vogel. Of er nog een naam op te plakken valt betwijfel ik. Leuke vondst wel omdat er vanuit Egem weinig beschreven is over de vogels!
Groeten, Tim
Gerard heeft het bij het juiste eind! Dit is inderdaad een "teen"kootje van een vogel. Of er nog een naam op te plakken valt betwijfel ik. Leuke vondst wel omdat er vanuit Egem weinig beschreven is over de vogels!
Groeten, Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
fortschreiten.
Hoi Gerard en Tim
Bedankt voor jullie reacties.
Vogelbotje, qua vorm heb ik daar geen probleem mee.
qua formaat heb ik wat bedenkingen...
Heb een overzichtsfoto genomen van mijn kleinste (vogel-teen??)botje van een andere vindplaats met daarnaast het Egem -botje en daarnaast een lucifer-kop
Hoe klein moet dat vogeltje geweest zijn?
Als ik nou maar wist hoe groot dit botje bij een gewone mus zou zijn..... Misschien weet Erik hier iets meer van???
Groeten, Cugel
Gewoon doormodderen
Hallo Cugel,
Interessant botje. Misschien heb je nog wat aan deze http://www.skullsite.com/index.htm. Er staan naast vogelschedels ook enkele vogelskeletten op.
Groeten,
Bram
Interessant botje. Misschien heb je nog wat aan deze http://www.skullsite.com/index.htm. Er staan naast vogelschedels ook enkele vogelskeletten op.
Groeten,
Bram
- Carcharoides
- Contacteer:
Neem bijvoorbeeld een Zebravinkje. Dat zijn vogeltjes die volwassen 10cm lang kunnen zijn. Zie http://www.zebravinken.be/PICT1289.jpg voor de anatomie en dus de verhoudingen.
Daarnaast is de kleinste vogel ter wereld een Bijkolibrie die 5 tot 6 cm lang is.
Ik zeg niet dat de Zebravink of de Bijkolibrie in het Eoceen van Egem voorkwam, maar lijkt me nog steeds aannemelijk dat het een kootje kan zijn van een kleine vogel.
Groeten,
Gerard
Daarnaast is de kleinste vogel ter wereld een Bijkolibrie die 5 tot 6 cm lang is.
Ik zeg niet dat de Zebravink of de Bijkolibrie in het Eoceen van Egem voorkwam, maar lijkt me nog steeds aannemelijk dat het een kootje kan zijn van een kleine vogel.
Groeten,
Gerard
Hi Cugel,
Hij is inderdaad erg klein! Lijkt mij dan ook van een klein zangvogeltje. Hiervan zijn de botten microscopisch klein en worden meestal ook bekeken onder een microsoop. Je kan altijd nog Erik Wijnker of Hanneke Meijer even mailen, misschien kunnen zij aan de hand van deze grote, etc. wel bepaalde vogels uitsluiten o.i.d.
Groeten, Tim
Hij is inderdaad erg klein! Lijkt mij dan ook van een klein zangvogeltje. Hiervan zijn de botten microscopisch klein en worden meestal ook bekeken onder een microsoop. Je kan altijd nog Erik Wijnker of Hanneke Meijer even mailen, misschien kunnen zij aan de hand van deze grote, etc. wel bepaalde vogels uitsluiten o.i.d.
Groeten, Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
fortschreiten.
fortschreiten.
Zebravinkje? Heb er een stuk of 15 zitten, zal er binnenkort eens eentje een pootje uitrukken.. (grapje)
Ben inderdaad benieuwd wat Erik zegt over dit botje van krap 4 mm.
Groeten, Cugel
Groeten, Cugel
Gewoon doormodderen
- Carcharoides
- Contacteer:
Antw: Antw: Mini botje (4mm) uit Egem-residu
Mn schoonvader heeft er ook een aantal in de volière. Kleine beestjes, kleine pootjes.cugel schreef:
Zebravinkje? Heb er een stuk of 15 zitten, zal er binnenkort eens eentje een pootje uitrukken.. (grapje)
Groeten, Cugel

Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst!
Groeten,
Gerard