Straalkabine
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Straalkabine

Ik heb van een weekje verlof dankbaar gebruik gemaakt om een straalcabine in elkaar te steken. Voor de preparatie van fossielen in zachte kalk echt een zegen, maar ook met andere stukken bekom ik leuke resultaten.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
Antw: Straalkabine
Fantastisch werk Frederik.
Heb je voor (stof)afzuiging gezorgd? Indien ja, hoe heb je dat aangepakt?
Ikzelf gebruik een "oude" stofzuiger, maar dat werkt toch niet echt goed. Ik zou iets anders willen proberen maar weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
Heb je voor (stof)afzuiging gezorgd? Indien ja, hoe heb je dat aangepakt?
Ikzelf gebruik een "oude" stofzuiger, maar dat werkt toch niet echt goed. Ik zou iets anders willen proberen maar weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
Hoi frederik,
Die cabine ziet er mooi uit.
Misschien zou je voor de site een bouwtekening en werkwijze kunnen maken.
Ik denk dat een heleboel hier iets aan zouden hebben.
groetjes
Robert en Mirjam
groetjes
Robert en Mirjam
Groningse afdeling van de Brabantse Bende
Antw: Antw: Straalkabine
Dit lijkt me een goed idee,ik wou net hetzelfde vragen!romi113 schreef:
Hoi frederik,
groetjes
Robert en Mirjam
groeten,
Wally
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Op termijn wil ik zeker een how-to met bouwtekening in elkaar steken, dat zou een goede toevoeging op de preparatiepagina van deze website zijn. Maar ik ben zelf vanaf nul begonnen en heb de cabine a l'improvise gemaakt dus ik wil eerst even meer ervaring met het systeem zoals ik het nu heb opgezet om eventuele kinderziekten, probleempjes en dergelijke te ontdekken.
Maar het werkt tot nu toe prima.
Uiteraard heb ik voor stofafzuiging gezorgd. Dit is m.i. erg belangrijk wil je lang en gelukkig leven. Regelmatige blootstelling aan fijn stof kan er immers voor zorgen dat je leven gevoelig ingekort wordt. Ik heb dan ook niet teveel willen besparen op een goede stofafzuiging. De 'echte' profesionele afzuigsystemen waren qua kostprijs wel een brug te ver. Ik hoop een goed compromis gevonden te hebben in de vorm van een relatief compacte industriële stofzuiger (zoals je ook op een werf zou gebruiken), uitgerust met een nylonfilter. Tot nu toe houdt de nylonfilter alles tegen. Ik draag daarenboven zelf nog een stofmaster tijdens het werken, af en toe gaat de bak even kort open om een stuk te wisselen.
Het straalmedium komt in een kuip terecht en kan van daaruit gerecycleerd worden.
De hamvraag is hier of en hoe de afzuiging blijft presteren op de langere termijn, of de nylonfilter voldoet voor verschillende straalmedia, etc. Ik zal deze opbouw dus enkel aanraden wanneer ik deze dingen heb ondervonden.
Maar het werkt tot nu toe prima.
Uiteraard heb ik voor stofafzuiging gezorgd. Dit is m.i. erg belangrijk wil je lang en gelukkig leven. Regelmatige blootstelling aan fijn stof kan er immers voor zorgen dat je leven gevoelig ingekort wordt. Ik heb dan ook niet teveel willen besparen op een goede stofafzuiging. De 'echte' profesionele afzuigsystemen waren qua kostprijs wel een brug te ver. Ik hoop een goed compromis gevonden te hebben in de vorm van een relatief compacte industriële stofzuiger (zoals je ook op een werf zou gebruiken), uitgerust met een nylonfilter. Tot nu toe houdt de nylonfilter alles tegen. Ik draag daarenboven zelf nog een stofmaster tijdens het werken, af en toe gaat de bak even kort open om een stuk te wisselen.
Het straalmedium komt in een kuip terecht en kan van daaruit gerecycleerd worden.
De hamvraag is hier of en hoe de afzuiging blijft presteren op de langere termijn, of de nylonfilter voldoet voor verschillende straalmedia, etc. Ik zal deze opbouw dus enkel aanraden wanneer ik deze dingen heb ondervonden.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Knappe installatie Frederik,
kan je ons iets meer vertellen over die stofzuiger (merk type etc)?
Alsvast bedankt
Peter
kan je ons iets meer vertellen over die stofzuiger (merk type etc)?
Alsvast bedankt
Peter
Dat is inderdaad een zeer mooie installatie, dat kan al veel tijd schelen voor de mensen die veel prepareerwerk hebben.
Ik heb wel een vraagje, het is misschien een domme vraag, maar hoe voorkom je nu dat dat spuitstuk niet verstopt raakt. Want als je met die straler stukken afslaat die groter zijn dan de diameter van je straler, zit dat verstopt of wordt daar vanzelf iets aan gedaan?
Ik heb wel een vraagje, het is misschien een domme vraag, maar hoe voorkom je nu dat dat spuitstuk niet verstopt raakt. Want als je met die straler stukken afslaat die groter zijn dan de diameter van je straler, zit dat verstopt of wordt daar vanzelf iets aan gedaan?
Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.
Oostende.