zee

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Theo
Been thanked: 1 time
zeeëgels

Bericht door Theo » 03 jan 2011, 19:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier nog een paar zeeëgels gevonden van in de jaren ...stillekes, die bruine komen van op de velden bij Escalles,die witte zijn van de tombola die iedere maand bij "terra" (BVP) werd gehouden en waar de éérste prijs één zeeëgel was,de tweede prijs twee zeeëgels, de derde prijs, drie.
Kenners zien misschien aan een paar details uit welke groeve of zelfs laag ze komen.
Ik ben op vele vlakken en leek en ook op zeeëgelgebied daarom vraag ik jullie hulp om de juiste naam te bekomen zodat ik op elke foto de gegevens kan zetten.

Ik heb net gezien dat op de éérste foto de laatste letter ontbreekt.

In ieder geval bedankt al.

Theo

Bram
Antw: zeeëgels

Bericht door Bram » 03 jan 2011, 19:54

Hallo Theo,

Mooie egeltjes!

Nummer 1: Idd. Conulus albogalerus.
Nummer 2: Echinocorys sp. De systematiek van Echinocorys is erg onduidelijk en warrig. Zie http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=175. Als je er graag een soortnaam op zou plakken, zou ik voor E. scutata gaan. Zelf houd ik mijn Echinocorys meestal op E. sp.
Nummer 3: Lastig. Misschien iets in de richting van Holaster, maar daar kan ik volledig fout zitten.
Nummer 4: Micraster sp.

Allemaal afkomstig uit het Krijt. Ten overvloede: op foto 1 en 3 als steenkern, op foto 2 en 4 met schaal.

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 03-01-2011 om 19:56 NL]

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 04 jan 2011, 16:43

Afbeelding

Afbeelding

Bram zijn gegevens vergeleken met die van Dirk, met dit resultaat, dank daarvoor,
De volgende is ééntje van op de velden van ons allergeliefde Cap B. Nez.
Heb hem mooi samengesteld,nu nog een mooie naam(ni verzinnen aub)

Theo

Bram

Bericht door Bram » 04 jan 2011, 16:48

Hallo Theo,

De volgende is ook Echinocorys sp. (of E. scutata), nu als steenkern. De ambulacralen vind ik erg mooi te zien.

Groeten,
Bram

Gesloten