Naamsverandering van Glans scaldensis.
Antw: Naamsverandering van Glans scaldensis.
Hallo Stijn,
In welk tijdvak plaats je deze bivalve.
Als dit bekent is is dat misschien "n mogenlijkheid om te achterhalen uit welke formatie het zand komt.
Al dat zand moet toch ergens vandaan komen.
Deze hele schelpen komen zo niet in het basis grind voor.
Er kunnen wel fragmenten in voorkomen maar het meeste wat daar inzit zijn hardere delen zoals botten, steentjes,haaien tanden, en steenkernen.
Groeten Hans
In welk tijdvak plaats je deze bivalve.
Als dit bekent is is dat misschien "n mogenlijkheid om te achterhalen uit welke formatie het zand komt.
Al dat zand moet toch ergens vandaan komen.
Deze hele schelpen komen zo niet in het basis grind voor.
Er kunnen wel fragmenten in voorkomen maar het meeste wat daar inzit zijn hardere delen zoals botten, steentjes,haaien tanden, en steenkernen.
Groeten Hans
Hans
Zo staat hij ook al in 'De fossiele schelpen van de Nederlandse kust' door Moerdijk et al.stijnboy9 schreef:
Cardites squamulosa scaldensis
Groeten,
Bram
Is vrij prijzig, maar echt zijn geld waard. Niet alleen voor de fossiele schelpen van Nederland, maar ook zeker voor Antwerpen. De beschrijvingen van de soorten, de vergelijkingen met gelijkende soorten en de prachtige tekeningen maken het determineren gemakkelijk (behalve de Astarte's dan
). Het enige nadeel is dat er geen gastropoden in staan, maar die komt misschien nog.
Groeten,
Bram

Groeten,
Bram
Hallo Stijn,
Samengevat schrijven zij: 'C. s. scaldensis is gemiddeld beduidend vlakker dan de zeer bolle C. s. ampla uit de Kattendijk Formatie uit omgeving Antwerpen. C. s. scaldensis is beschreven uit het vroeg-Pliocene Luchtbal Laagpakket in Belgie.'
Groeten,
Bram
Samengevat schrijven zij: 'C. s. scaldensis is gemiddeld beduidend vlakker dan de zeer bolle C. s. ampla uit de Kattendijk Formatie uit omgeving Antwerpen. C. s. scaldensis is beschreven uit het vroeg-Pliocene Luchtbal Laagpakket in Belgie.'
Groeten,
Bram
Hallo Stijn,
Baedankt voor je melding, ik kwam hem net tegen in mijn verzameling nog te determineren.
@Bram:
Ik heb het boek ook. Inderdaad jammer dat de gastropoden er niet in staan. Maar wordt in het boek niet gezegd dat de gastropoden al beschreven zijn in "De fossiele schelpen van de Nederlandse stranden en zeegaten" ook wel bekend als de fossielenatlas, herdruk 1974?
Dit boek heb ik overigens nog niet kunnen bemachtigen. Mocht iemand een exemplaar weten ....
Baedankt voor je melding, ik kwam hem net tegen in mijn verzameling nog te determineren.
@Bram:
Ik heb het boek ook. Inderdaad jammer dat de gastropoden er niet in staan. Maar wordt in het boek niet gezegd dat de gastropoden al beschreven zijn in "De fossiele schelpen van de Nederlandse stranden en zeegaten" ook wel bekend als de fossielenatlas, herdruk 1974?
Dit boek heb ik overigens nog niet kunnen bemachtigen. Mocht iemand een exemplaar weten ....