help! garnaal, kreeftje ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Theo
Been thanked: 1 time
help! garnaal, kreeftje ?

Bericht door Theo » 12 jan 2011, 21:51

Afbeelding

Afbeelding

een 8tal jaar geleden heb ik een zelfde stuk achterlichaam van zo'n garnaal, kreeftje afgestaan voor determinatie
Ik heb al een paar dagen het web afgezocht en heb een heleboel over "Hermits" "lobsters" en "crabs" gevonden,maar deze vind ik niet.

hebt broertje ligt in de "Groen Poort"
Ik denk(ben bijna zeker) dat Barry van Bakel de auteur is.
Het "ding" komt uit het Oligoceen(rupeliaan) uit noord-west Belgie

De tweede foto is een schaartje van een heremietkreeftje dat Barry zeker heeft beschreven, hier heb ik alle gegevens van en zo zou de eerste foto ook moeten worden.

Kan mij iemand helpen zijn naamplaatje terug te vinden.

Theo

Duys
Contacteer:
Antw: help! garnaal, kreeftje ?

Bericht door Duys » 12 jan 2011, 23:10

Theo,
Ik was maar eens aan het neuzen, misschien heb je er iets aan, valt aan te twijfelen.
http://decapoda.nhm.org/references/11958
http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/s21/s21rbz1-109.pdf
Duys

mussels

Bericht door mussels » 13 jan 2011, 01:11

Afbeelding

Hallo Theo

Geen idee welk naamplaatje bij de garnaal, kreeft hoort.
Maar die tweede foto herken ik wel. Ook in Nederland is tenminste één vondst bekend van de heremietkreeft Ciliopagurus obesus (Kaloot, 1999) - de versteende opvulling van een schaar met de kenmerkende groeven overdwars. Als zodanig herkend door, jazeker, Barry van Bakel, tijdens een enkele jaren geleden gehouden determinatiedag fossiele krabben van de Werkgroep Geologie (van het Zeeuws Genootschap).
Ik heb van Barry begrepen dat het kreeftje met de kleine richels (in de lengterichting van de klauw) onder water geluiden kon voortbrengen. Hij vergeleek het destijds met de 'muzikale activiteiten' van krekels en sprinkhanen. Ook een soort van Fossil music. :-)

Succes met de zoektocht.

Groet, Lex

Theo

Bericht door Theo » 13 jan 2011, 15:38

Inderdaad zijn de richeltjes op het schaartje om trillingen te maken.
Toen heb ik Barry ook ontmoet en de beschrijving meegekregen.Het holotype komt uit onze opgraving.(is in situ gevonden)

Ik dacht dat het kreeftje ook toen is gevonden,maar vind er in mijn papieren niets van terug.
Misschien moet ik het Barry zelf vragen,ik heb echt geen enkel aanknooppunt,weet zelfs niet of het kreeft of garnaal is?

Theo

Theo

Bericht door Theo » 16 jan 2011, 22:06

heb contact met Barry gehad en dit liet hij me weten over dat staartstukje

Dit "kreeftje" is een bidsprinkhaankreeft, oftewel "mantis shrimp". Google op "Stomatopoda" en je ziet veel afbeeldingen van dit wrede beest.
Ze hebben geen echte scharen, maar grijpklauwen, waarmee ze hun prooi (visjes etc) harpoeneren. Ook krabben eten ze (helaas....)
Vandaar dat krabben zeer zeldzaam zijn in St. Niklaas, en heremietkreeften wel voorkomen (die trekken zich gewoon terug...)
Bidsprinkhaankreeften leven in een hol.

We hebben een aantal resten van deze beesten uit St Niklaas.
We willen hier aan werken in de toekomst want het betreft een nog onbeschreven soort (zoveel bidsprinkhaankreeften worden er niet gevonden).

Bedankt Barry we leren weer wat bij.

Theo

Gesloten