Slakjes uit Miste

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Bram
Slakjes uit Miste

Bericht door Bram » 13 jan 2011, 16:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Eindelijk ben ik begonnen aan het determineren van mijn grove Miste vondsten. Ik heb het werk van Janssen, maar de enorme hoeveelheid afgebeelde soorten, die ook nog eens allemaal op elkaar lijken, overdonderd een beetje. Ik hoop daarom dat iemand mij op weg kan helpen. De soortenlijst op de website van de WTKG ken ik ook.

Geen van de schelpjes is groter dan 5mm, de meesten zitten rond de 2 tot 4mm.

Foto 1: Ik denk aan Eulima, maar welke soort?
Foto 2 en 3: Geen idee.
Foto 4: Ik heb vergelijkbare uit Antwerpen/M. Cylichna sp.?
Foto 5 en 6: Geen idee.
Foto 7 en 8: Ik heb een gelijkende, nog kleinere uit Antwerpen: Volvulella acuminata?
Foto 9, 10 en 11: Geen idee. Best een flinke, bijna 5mm.
Foto 12 en 13: Geen idee.
Foto 14 en 15: Een juveniele Natica?
Foto 16: Geen idee.

Groeten,
Bram

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: Slakjes uit Miste

Bericht door Theo » 13 jan 2011, 16:59

14-15 verder determineren zou mogelijk zijn op het gaatje binnen de windingen.

Theo

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 14 jan 2011, 19:33

Hé Bram,

Leuk om je vondsten zover uit Miste te zien. Ziet er toch al zeer leuk uit. Een aantal van je afbeeldingen zijn onvoldoende om er een degelijke determinatie aan te verbinden. Echter zijn dit mijn voorlopige bevindingen:

1: Eulima (Eulima) aff. glabra (Da Costa, 1778)
2/3: Durf ik op dit moment niet zoveel van te zeggen. Mijn kennis bij deze kleintjes is nog iets aan de gammele kant hier en daar.
4: Kan mij voorstellen dat je denkt aan Cylichna, maar mijn gevoel zegt; Retusa (Cylichnina) subangistoma (d'Orbigny, 1852).
5/6: Ringicula (Ringiculina) ventricosa (Sowerby, 1824)
7 + 8: Klopt als een bus! Volvulella (Volvulella) acuminata (Bruguiére, 1792)
9/10/11: Unedogemmula stoffelsi (Nyst, 1845)
12/13: Te slechte foto voor een enigszins goede determinatie, maar hoogst waarschijnlijk een Cerithiopsis sp. (voor nu)
14 + 15: Vrijwel zeker een juveniele Euspira (Maar welke weet ik niet)
16: Voor wat ik kan zien; Odostomia (Odostomia) sp.

Gezien dit hele kleine schelpjes zijn en ik maar van bepaalde invalshoeken een idee krijg is de kans groter dat ik hier en daar foutjes maak. Tegen de tijd dat je alles hebt uitgezocht vind ik het wel een leuk idee om samen eens te gaan kijken naar dit kleine grut. Kan het vermoedelijk ook wat beter op naam worden gebracht. Maar dit zijn in ieder geval de soorten die ik erin denk te herkennen tot zover.

Veel plezier met de rest uitzoeken! ;)

[Bewerkt door Colin op 14-01-2011 om 19:44 NL]

'Just Pick It!'

Bram

Bericht door Bram » 14 jan 2011, 20:36

Hallo Colin,

Bedankt voor de determinaties. Ik ben nog wel even bezig met de middelste fractie, en de kleinste zal nog heel lang duren. De grootste heb ik al af, voor de eerste keer dan (ik bewaar het uitgezochte 'afvalresidu'), maar ik heb nog veel meer dan alleen deze. Ik zal de komende tijd ook nog wat foto's plaatsen, en het lijkt mij leuk er eens samen naar te kijken, ik zal je tzt eens mailen. Vooral de Volvullela vind ik erg leuk, omdat die wat groter is dan die uit Antwerpen van mij.

Groeten,
Bram

Gesloten