is deze trilo nog te redden
is deze trilo nog te redden
goedbedoeld kadootje uit marokko
helaas lijkt het wel alsof iemand zijn agressie kwijt moest en vervolgens met hamer en beitel dit onschuldige beestje te lijf is gegaan
op de foto's is hij net onder de kraan gehouden.
is hier nog wat moois van te maken?
oeps...
Antw: is deze trilo nog te redden

Er zijn wel mensen die er meer van kennen dan mezelf, maar volgens mij is ie vals, en staat het omcirkelde gedeelte gewoon op de steen gekleefd. De reden van dit vermoeden is de behoorlijk afgelijnde bruine matrix die een beetje is gecamoufleerd door het 'prepareren' en de grofheid van het fossiel .. maar ik kan verkeerd zijn

[Bewerkt door fitch op 03-02-2011 om 23:42 NL]
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
vervalsing had ik nog niet eens over nagedacht....
toch heb ik niet het idee dat er iets op de matrix gekleefd is, maar hoe maakt men de vervalsingen eigenlijk daar?
toch heb ik niet het idee dat er iets op de matrix gekleefd is, maar hoe maakt men de vervalsingen eigenlijk daar?
oeps...
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
hallo Ivok,
als je kijkt naar bijvoorbeeld die trilotjes van Frederik en dat je dan die schoonheid en verfijndheid vergelijkt met dit, ... ja moet ik nog meer zeggen? ook het gesteente onder de uitsteeksels die zegmaar de lucht in gaan, ziet er erg raar uit. heb je de hete naald al geprobeerd erdoor heen te prikken? of gekeken of de trilobiet zelf misschien wel gips is?
gr
sander
als je kijkt naar bijvoorbeeld die trilotjes van Frederik en dat je dan die schoonheid en verfijndheid vergelijkt met dit, ... ja moet ik nog meer zeggen? ook het gesteente onder de uitsteeksels die zegmaar de lucht in gaan, ziet er erg raar uit. heb je de hete naald al geprobeerd erdoor heen te prikken? of gekeken of de trilobiet zelf misschien wel gips is?
gr
sander
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik kan het op basis van deze foto's niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt er sterk op dat dit een valse is. Indien niet, zou je ondanks de slechte preparatie toch links en rechts fijne details moeten kunnen zien. Je kan eens goed kijken of je kleine gaatjes van luchtbelletjes in de kunststof ziet.
Het gaat in ieder geval om één van de meest vervalste soorten van Marokko, en een echte is relatief prijzig.
Het gaat in ieder geval om één van de meest vervalste soorten van Marokko, en een echte is relatief prijzig.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
er zitten wel putjes in ja...
ik dacht in eerste instantie dat dit resultaat was van het "prepareren"
neem bijvoorbeeld de stekel die de lucht in gaat, deze is beschadigd, echt afgebroken.
aan de andere kant is deze wat meer verborgen onder de matrix em heb ik een beetje matrix weggekrabt, toch zie je dan iets donkerder gekleurds naar boven komen...
zal vanmiddag eens een hete naald erbij houden, want schoonpa kennende heeft ie een kleinigheidje meegenomen uit het atlas gebergte en niet de volle mep betaald voor iets waar hij de ballen verstand van heeft.
Is voor het werk daar geweest met een of ander sociaal project en heeft toen op straat 2 trilobietjes gekocht voor een paar cent
ik dacht in eerste instantie dat dit resultaat was van het "prepareren"
neem bijvoorbeeld de stekel die de lucht in gaat, deze is beschadigd, echt afgebroken.
aan de andere kant is deze wat meer verborgen onder de matrix em heb ik een beetje matrix weggekrabt, toch zie je dan iets donkerder gekleurds naar boven komen...
zal vanmiddag eens een hete naald erbij houden, want schoonpa kennende heeft ie een kleinigheidje meegenomen uit het atlas gebergte en niet de volle mep betaald voor iets waar hij de ballen verstand van heeft.
Is voor het werk daar geweest met een of ander sociaal project en heeft toen op straat 2 trilobietjes gekocht voor een paar cent
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het is ook niet ondenkbaar dat het een composiet is met onderdelen van verschillende trilobieten. Maar zo'n Dicranurus is vaak in het geheel vervalst.
Hier zie je een voorbeeld van wat ik bedoel met luchtbelletjes:
http://www.extinctions.com/?fuseaction=home.fakefossils
Je ziet er ook een doorgezaagde volledig vervalste Dicranurus.
Hier zie je een voorbeeld van wat ik bedoel met luchtbelletjes:
http://www.extinctions.com/?fuseaction=home.fakefossils
Je ziet er ook een doorgezaagde volledig vervalste Dicranurus.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
De kwaliteit van het prepareerwerk zegt op zichzelf niets over de echtheid. Toen men in Marokko ontdekte dat buitenlanders geïnteresseerd zijn in trilobieten werd er door dorpsbewoners stevig op los gehakt en werden/worden soms zwaar beschadigde exemplaren te koop aangeboden. Zo zag en ziet men ook op beurzen nogal eens mishandelde (echte) exemplaren van de Drotops megalomanicus. Pas later werden er meer verfijnde technieken gebruikt, door de wetenschap maar ook door handelaren. Ook dan kan er bij de spectaculair uitziende Devoon-trilobiet wel eens een stekel afbreken en weer vastgelijmd worden. Dat maakt hem niet vals. Deze trilo's worden ook vaak incompleet gevonden. Als ze in die staat worden aangeboden (en niet van een verf- of schoensmeerlaagje zijn voorzien om de restauraties te verbergen)is er ook niets aan de hand.
Zoals Frederik zegt, de Odontopleuride trilobieten uit het Devoon, zoals de Dicranurus monstrosus en de Ceratarges, met hun vele uitsteeksels waren/zijn dankbare objecten voor vervalsers. Meestal zien ze er perfect of bijna perfect uit. Klungelige vervalsingen leveren immers heel weinig op. Dat blijkt al uit het onderhavige geval, waaraan men op zijn minst geknoeid heeft en waarvoor blijkbaar maar heel weinig betaald is. Het zou dus inderdaad ook best kunnen zijn dat men hier echte restanten op een onbeholpen manier heeft proberen "op te tuigen".
[Bewerkt door nestor op 04-02-2011 om 11:08 NL]
Zoals Frederik zegt, de Odontopleuride trilobieten uit het Devoon, zoals de Dicranurus monstrosus en de Ceratarges, met hun vele uitsteeksels waren/zijn dankbare objecten voor vervalsers. Meestal zien ze er perfect of bijna perfect uit. Klungelige vervalsingen leveren immers heel weinig op. Dat blijkt al uit het onderhavige geval, waaraan men op zijn minst geknoeid heeft en waarvoor blijkbaar maar heel weinig betaald is. Het zou dus inderdaad ook best kunnen zijn dat men hier echte restanten op een onbeholpen manier heeft proberen "op te tuigen".
[Bewerkt door nestor op 04-02-2011 om 11:08 NL]
De senioribus nil nisi bene
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
misschien ideetje....
Wie kan de beste vervalsing maken???
Mijn trilobiet smelt als ie warm wordt...
Dus echt!
Wie kan de beste vervalsing maken???
Mijn trilobiet smelt als ie warm wordt...
Dus echt!
oeps...