steppemammoetkies?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
t-rex
steppemammoetkies?

Bericht door t-rex » 04 feb 2011, 16:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beste forumleden.
ik heb 2 jaar geleden deze mammoet kies gekocht bij de groene poort in Boxtel. er is mij verteld dat het een mammoetkies is en dat het de 4e kies van de onderkaak is. een tijdje later zag ik in Naturalis een kies van een wolharige mammoet en een kies van een Steppemammoet naast elkaar liggen en de mijne lijkt het meest op die van een steppemammoet vind ik. over de vindplaats en de ouderdom weet ik niks.
ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
)P.S. de geodriehoek die naast de kies ligt is 15 cm lang)

[Bewerkt door t-rex op 04-02-2011 om 16:55 NL]

zoeken is leuk, vinden is leuker (tenzij iemand je voor is) :D

DragonSearcher
Antw: steppemammoetkies?

Bericht door DragonSearcher » 04 feb 2011, 18:06

Hi Joris,

het onderscheid in kiezen tussen de verschillende mammoeten wordt onderandere gemaakt op basis het aantal lamellen per 10 cm en de hoogte/breedte van de emailranden op het kauwvlak. Jou kies is een nog niet doorgekomen kies, waarbij foto 2 de onderkant is (hier groeien de wortels aan) en foto 3 de bovenkant is. Hier is dus nog geen kauwvlak aanwezig. Kijk ook hier http://natuurinformatie.nl/nnm.dossiers ... 04684.html.

Misschien dat een van de meer ervaren personen (The Stone? Theo?) op het forum kan zeggen om wat voor mammoetsoort het gaat, maar ik denk dat het lastig is in dit geval.

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

The Stone
Contacteer:
Antw: steppemammoetkies?

Bericht door The Stone » 07 feb 2011, 10:16

Lijkt mij uit de Noordzee afkomstig!

Ik tel ongeveer 5 of 6 lamellen per 10 cm.
En de lamellen zijn vrij recht dan lijkt het zo vanaf foto nog het meest op een bos-olifant (Elephas antiquus).
Maar een steppenmammoet zou ook nog kunnen.

Het lijkt me in ieder geval geen wolharige mammoet te zijn geweest.
Zowel de steppenmammoet als de bos-olifant zijn vrij zeldzaam uit de noordzee.

De indeling is als volgt:
zuidelijke mammoet 3 tot 4 richels/lamellen per 10 cm, minder dan 10 cm Kroonhoogte
steppenmammoet 5 tot 6 richels/lamellen per 10 cm, minder dan 10 cm Kroonhoogte
bosolifant 5 tot 6 richels/lamellen per 10 cm, minimaal 10 cm Kroonhoogte
wolharige mammoet meer dan 6 richels/lamellen per 10 cm, minimaal 10 cm Kroonhoogte

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gesloten