paraloid vs plexiglas
paraloid vs plexiglas
Wie van jullie werkt wel eens met paraloid??
Hoe goed lost dit op in aceton en wat is de max concentratie?
Ik las laatst ergens dat soms ook plexiglas wordt gebruikt opgelost in aceton.
Ik heb het eens opgezocht, maar beide zijn van origine R&H producten, althans door hun onwikkeld.
Beide zijn acrylaten... dus ik dacht laat ik het eens proberen met plexiglas, want ik had toch nog een flinke plaat staan.
Nu ben ik al 2 dagen bezig om de plexiglas (PMMA) opgelost te krijgen in aceton, maar nog geen succes.
Het gaat om een 10% plexiglas in oplosmiddel
In chloroform gaat het goed, alleen de vloeistof is vrij visceus..
In aceton krijg ik helaas een troebele vloeistof en een onoplosbare pasta die ik eruit kan filteren, helaas is de oplossing dan geen 10% meer. zelfs 5% hetzelfde verhaal.
Ikzelf vermoed dat het plexiglas geen zuivere PMMA meer is en dat er toevoegingen in zitten om het wat aantrekkelijker te maken qua eigenschappen...
Of zit er weer een truucje achter het oplossen van PMMA in aceton??
Iemand dit wel eens geprobeerd?
Hoe goed lost dit op in aceton en wat is de max concentratie?
Ik las laatst ergens dat soms ook plexiglas wordt gebruikt opgelost in aceton.
Ik heb het eens opgezocht, maar beide zijn van origine R&H producten, althans door hun onwikkeld.
Beide zijn acrylaten... dus ik dacht laat ik het eens proberen met plexiglas, want ik had toch nog een flinke plaat staan.
Nu ben ik al 2 dagen bezig om de plexiglas (PMMA) opgelost te krijgen in aceton, maar nog geen succes.
Het gaat om een 10% plexiglas in oplosmiddel
In chloroform gaat het goed, alleen de vloeistof is vrij visceus..
In aceton krijg ik helaas een troebele vloeistof en een onoplosbare pasta die ik eruit kan filteren, helaas is de oplossing dan geen 10% meer. zelfs 5% hetzelfde verhaal.
Ikzelf vermoed dat het plexiglas geen zuivere PMMA meer is en dat er toevoegingen in zitten om het wat aantrekkelijker te maken qua eigenschappen...
Of zit er weer een truucje achter het oplossen van PMMA in aceton??
Iemand dit wel eens geprobeerd?
oeps...
Antw: paraloid vs plexiglas
paralloid in korrelvorm heb ik ooit opgelost in aceton, dat gaat goed, na een nachtje is alles opgelost.
De verhouding is naargelang het gebruik, in erg stroperige vorm is parraloid B72 zelfs als lijm bruiknaar.
Ook Osteo-fix is vrij gelijkaardig en dat gebruik ik nu eerder dan paraloid omdat mijn vooraad paraloid B72 erdoor gejaagd is, en ik niet weet waar ik kleine hoeveelheden bestellen kan
De verhouding is naargelang het gebruik, in erg stroperige vorm is parraloid B72 zelfs als lijm bruiknaar.
Ook Osteo-fix is vrij gelijkaardig en dat gebruik ik nu eerder dan paraloid omdat mijn vooraad paraloid B72 erdoor gejaagd is, en ik niet weet waar ik kleine hoeveelheden bestellen kan
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- Everhardus
Ik gebruik paraloid in een verhouding van ongeveer 1 paraloid/20 aceton voor pyriet conservatie. Het spul laat zich goed oplossen in aceton ofschoon je wel een tijdje bezig bent eer het volledig opgelost is, het gaat dus niet echt snel. Je hebt dan een mooie heldere oplossing. Indien meer paraloid toe gaat voegen krijg je een oplossing waarmee ook te verlijmen is. De laatste toepassing heb ik tot nu toe nog niet gebruikt.
Op je andere vragen kan ik niet antwoorden, heb ik te weinig kaas van gegeten.....
Gr,Marcel
Op je andere vragen kan ik niet antwoorden, heb ik te weinig kaas van gegeten.....
Gr,Marcel
- Everhardus
Stijn, ik zag dat je me net voor was.
Bestellen kan hier : http://kremer-pigmente.de/nl
Bestellen kan hier : http://kremer-pigmente.de/nl
hmmm ik krijg geen heldere oplossing van plexiglas in aceton.
Er zit iets in wat niet wil oplossen in aceton.
Zelfs als ik de heldere oplossing in chloroform in aceton druppel verkleurd deze
Er zit iets in wat niet wil oplossen in aceton.
Zelfs als ik de heldere oplossing in chloroform in aceton druppel verkleurd deze
oeps...
Ik heb geen ervaring met plexiglas,
maar ik weet dat sommige materialen in solventen een troebele oplossing geven terwijl dat als ze uitgesmeerd zijn wel een heldere laklaag kunnen geven
misschien moet je dit eens uittesten (maar dan niet direct op een fossiel)
mvg stijn
maar ik weet dat sommige materialen in solventen een troebele oplossing geven terwijl dat als ze uitgesmeerd zijn wel een heldere laklaag kunnen geven
misschien moet je dit eens uittesten (maar dan niet direct op een fossiel)
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996
het is niet zozeer alleen de troebele oplossing, maar ook gewoon dat niet alles op is gelost.
Ik heb dus een 2-5% plexiglas oplossing in aceton en een geconcentreerdere oplossing in chloroform.
Alleen is chloroform stiekem best grote rotzooi, daar wil ik niet al te vaak mee werken. ook is deze bij een lage concentratie plexiglas vrij dik, dus zou wel eens te dikke laag kunnen geven
meerdere lagen met mijn aceton goedje zou misschien ook wel kunnen
Ik heb dus een 2-5% plexiglas oplossing in aceton en een geconcentreerdere oplossing in chloroform.
Alleen is chloroform stiekem best grote rotzooi, daar wil ik niet al te vaak mee werken. ook is deze bij een lage concentratie plexiglas vrij dik, dus zou wel eens te dikke laag kunnen geven
meerdere lagen met mijn aceton goedje zou misschien ook wel kunnen
oeps...
- Everhardus
I don't get it. Plexiglas lijkt niet te werken of gaat op z'n minst moeizaam. Paraloid werkt wel. Niet echt goedkoop, maar op zich valt het best mee. Per fossiel zul je er ook niet echt veel van nodig hebben. Je kunt dus best een tijdje vooruit indien je wat aanschaft. Ik wist het wel en ging niet een eeuwigheid experimenteren maar dat moet eenieder natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Gr,Marcel
experimenteren is mijn beroep....
dan ben je vaak eerder geneigd om te experimenteren dan iets kant en klaars te kiezen
helemaal omdat plexiglas en paraloid eigenlijk heel erg op elkaar lijken.
dan ben je vaak eerder geneigd om te experimenteren dan iets kant en klaars te kiezen
helemaal omdat plexiglas en paraloid eigenlijk heel erg op elkaar lijken.
oeps...
Vroeger verharden wij onze botten met een mengeling van Stelfon(een fixeermiddel gebruikt in de bouw)(blikken bussen lichtblauw en wit gekleurd) daarin losten we een aantal gewone plastiek potjes(beenhouwer) en bekertjes op.
Was een goed middel om te verharden maar ik weet niet waar je "stelfon" nu nog kunt kopen.
Was een goed middel om te verharden maar ik weet niet waar je "stelfon" nu nog kunt kopen.
Theo