Fosforiet
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Fosforiet

Hallo Allemaal,
Ik heb laatst deze twee fosforiet knollen (als ik het goed heb) gevonden.
Is er een reële kans hierin fossielen in aan te treffen en hoe kan ik dit het best aanpakken?
Groeten,
Gerard
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Fosforiet
Als je ze bijvorbeeld in Cadzand gevonden hebt kunnen er wel fossielen in zitten maar ik warschuw je: phosphoriet is keihard en misschien binnenzittende fossielen eruit te kregen (bijna?) onmogelijk.Als ik jouw was zal ik het niet willen proberen.
Groetjes, Xenina
Groetjes, Xenina
Antw: Antw: Fosforiet
Hallo Robert,Fossielenzoeker schreef:
Kun je me aangeven waar je deze gevonden hebt?
Ik ben benieuwd: denk jij bij deze voorwerpen ook aan kogelsponsjes?
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 02-03-2011 om 22:22 NL]
Hallo Gerard,gverwey schreef:
Hallo Allemaal,
Ik heb laatst deze twee fosforiet knollen (als ik het goed heb) gevonden.
Is er een reële kans hierin fossielen in aan te treffen en hoe kan ik dit het best aanpakken?
Groeten,
Gerard
Als ik in Mill zoek, en er zitten fosforiet knollen tussen neem ik er atijd wel wat mee.
Soms vind je er ook die doormidden zijn en daarin kom je soms verschillende soorten fossielen tegen.
thuis sla ik de meegenomen fosforiet knollen met een hamer door.
In 1 op de 10 knollen zit wel iets in.
Als er iets inzit splijt de knol meestal wel goed open.
Als je de knol niet doorslaat weet je nooit of er iets inzit en heb je er ook niets aan.
Groeten Hans
Hans
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Ze komen uit het Antwerpse.Fossielenzoeker schreef:
Kun je me aangeven waar je deze gevonden hebt?
Gewoon alleen hamer of iets met een beitel om het te splijten?stiek schreef:
Hallo Gerard,
Als ik in Mill zoek, en er zitten fosforiet knollen tussen neem ik er atijd wel wat mee.
Soms vind je er ook die doormidden zijn en daarin kom je soms verschillende soorten fossielen tegen.
thuis sla ik de meegenomen fosforiet knollen met een hamer door.
In 1 op de 10 knollen zit wel iets in.
Als er iets inzit splijt de knol meestal wel goed open.
Als je de knol niet doorslaat weet je nooit of er iets inzit en heb je er ook niets aan.
Groeten Hans
Klopt het dat ze altijd zo mooi rond zijn? Dat viel me er eigenlijk vooral aan op. Alsof het kanonskogels zijn, maar ze zijn absoluut niet van metaal.
Groeten,
Gerard
Hey Gerard,
Leuke dingetjes.
Ik heb zelf geen ervaring met fosforietknollen, maar wel met andere knollen uit het Mioceen: deze zijn een soort "gebakken leem" dat afkomstig is van de zeebodem. In deze leem blijft soms iets scherps of puntig steken, en als de leem verderrolt op de bodem vormt het een bolletje. Dit bolletje kan later aanspoelen, en wordt "gebakken" door de zon.
Door verstening wordt er hierna keihard!
(zie foto's)
Volgens mij kan je soortgelijke vondsten ook doen in fosforiet. Meestal hangt het foforiet in een kleinere hoeveelheid aan een tand, maar misschien zit er wel iets in deze knollen. Het zou erg leuk zijn, dus je kan zeker eens proberen.
Trouwens, de ronde vorm is interessant, en verhoogt de kansen, want al mijn fossielhoudende knollen waren ook rond.
Groetjes,
Gunther
Hola Gerard,
Je kan best met een moker op de knollen slaan. De knollen hebben meestal de gewoonte om te splitsten waar het fossiel zich bevindt.
Ik had helaas dit geluk niet met de Hexanchus (ik heb een deel uit het negatief moeten halen, en aaneenplakken). Maar meestal is dit wel het geval. Maar het blijft een super vondst.
Groetjes,
Gunther
Je kan best met een moker op de knollen slaan. De knollen hebben meestal de gewoonte om te splitsten waar het fossiel zich bevindt.
Ik had helaas dit geluk niet met de Hexanchus (ik heb een deel uit het negatief moeten halen, en aaneenplakken). Maar meestal is dit wel het geval. Maar het blijft een super vondst.
Groetjes,
Gunther
Ik vond onlangs ook nog dit artikel op steinkern.de : http://steinkern.de/index.php?option=co ... &Itemid=43
Prachtige fossielen, die in hetzelfde soort gesteente lijken te zitten als mijn fossielen. Alleen komen deze fossielen uit Oligoceen.
Misschien niet echt een link met jouw fosforietknolletjes, maar toch interessant
Groetjes,
Gunther
Prachtige fossielen, die in hetzelfde soort gesteente lijken te zitten als mijn fossielen. Alleen komen deze fossielen uit Oligoceen.
Misschien niet echt een link met jouw fosforietknolletjes, maar toch interessant

Groetjes,
Gunther
Hallo Gunther,mineraal0 schreef:
Hola Gerard,
Groetjes,
Gunther
Dit is zeker 'n supper vondst.
De knol is toch goed open gesprongen.
Dat er dan 'n gedeelte in het negatief blijft zitten is door de vorm van de tand niet zo verwonderlijk.
Je hebt hem mooi gerepareerd, hij is zo zeker mooier dan dat er in bijde helften 'n halve tand zou zitten.
@ gerard,
'N moker zou ik niet pakken, 'n hamer is voldoende.
Ik houd de knol tussen duim en wijsvinger en geef er dan 'n tik op.
Sukses ermee, en ik hoop dat er iets inzit.
Groeten Hans
Hans