iemand bekend lion sur mer spul?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
ivok
iemand bekend lion sur mer spul?

Bericht door ivok » 21 mar 2011, 13:03

In de omgeving lion sur mer kan je leuke egeltjes vinden.

De losse egels zijn al lastig genoeg om te prepareren als je pech hebt. Egels in steen aldaar kunnen in blokken op het strand worden gevonden, deze zijn afkomstig afkomstig van het grensvlak tussen een zachte laag en een met loeiharde kalk.
De kalk heeft qua structuur wel wat weg van mergel, maar is veel harder en beter aan elkaar gekit

Losse egels ga je normaal met tandenstokers en naalden de lijf, helaas beschadigd je zo nu en dan wel eens wat. Omdat er veel ander fossiel grut rondom de egels zitten, is het mij al gebeurd dat ik per abuis een stukje van een stekel weg heb gebroken die nog aan de egel vast zat.
Zuur en Loog zijn een tweetal routes waar ik wat mee geexperimenteerd heb. Dit werkt opzich aardig, maar je verliest detail op het fossiel... ook is de spoelperiode ontzettend lang.

Een bijproduct van mijn fossiele opruiming thuis, is dat ook een goeie vriend van me zijn oude collectie weer eens van zolder heeft gehaald en daar zit een ongeprepareerd stuk bij van deze locatie.
Dit stuk wil ik graag gaan prepareren.
Zuur en Loog is geen optie omdat dit de omliggende matrix en "bij-fossielen" zal beschadigen.

het betreft een flinke plaat van zo'n 30-40cm breed en 10-20cm hoog (beetje driehoekig van vorm) op deze plaat zijn wat brachiopodes schelpgrut etc te zien en zichtbaar een kleine 20 regulaire egels waarvan een groot deel met de stekels erom heen en hoogstwaarschijnlijk komen er nog meer zaken aan het licht wanneer de prpeparatie begint.

mijn vraag of iemand bekend is met fossielen uit dit gebied en weet hoe we dit blokje het beste kunnen prepareren.
Zelf dacht ik aan stralen met een wat zachter medium.

oeps...

ivok
Antw: iemand bekend lion sur mer spul?

Bericht door ivok » 25 mar 2011, 13:29

het uitblijven van reacties doet mij vermoeden dat nog niet veel mensen grote platen uit betreffende gebied hebben geprepareerd.

oeps...

Johwi
Contacteer:

Bericht door Johwi » 25 mar 2011, 14:10

Hoi Ivok.

Ik denk dat als je zoveel details al ziet zitten in die plaat dat je die heel moet laten en er van genieten dat je er vanalles in ziet zitten.
Ik zou het heel laten en proberen het een goede plek te geven waar je veel zicht erop heb, genieten en dromen wat er nog meer in kan zitten.
Ik heb als hobby haaientanden, maar doe daarnaast ook trilobieten, heb wel eens een plaat verziekt van trilobieten met de mooie er uit te halen, terwijl de plaat met al zijn stukjes best wel heel mooi was.
Eenmaal kapot heb je er niks meer aan.

Groetjes J&I.

SeeYou!

Erik-B
Been thanked: 1 time

Bericht door Erik-B » 25 mar 2011, 14:14

Heb je misschien foto,s hoe het materiaal er uit ziet Ivok? Misschien dat het te prepareren valt met rewoquat? Als je het oppervlakkig gebruikt en niet te lang?

ivok

Bericht door ivok » 26 mar 2011, 20:24

maat van me komt vanavond langs en zal hem eens vragen of het stuk naar mij verhuisd kan worden..

hij gaat hem zelf niet prepareren voorlopig en zo kan ik er eens een foto van maken.

tja johwi
het is niet zozeer dat er veel stukken te zien zijn en dan een hele zoals bij trilobieten wel vaker te zien is
het is een plaat met veel hele exemplaren die nu allemaal niet mooi te zien zijn

oeps...

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 02 apr 2011, 15:30

Hoi Ivok, heb je ook overwogen om het te stralen?
Toevallig net gereageerd op een topic over straalpoeder en als de matrix niet echt spetterhard is, kun je met natriumbicarbonaat(zuiveringszout) een heel eind komen.
Ik heb er,destijds, vnl. Green River vissen mee geprept.

succes ermee,
groeten, Bert

Elbert

ivok

Bericht door ivok » 04 apr 2011, 17:33

stralen is inderdaad iets wat ik in mijn achterhoofd heb ja

maar dan mot ik eerst een straal apparaatje hebben.
Hij stond op mijn bestellijstje maar ben helaas slachtoffer geworden van een administratief foutje. Dus bestellen wordt wat later, ik ga overigens voor een eraser die normaal gezien gebruikt wordt dor airbrushers en modelbouwers, deze ga ik proberen aan te passen.

Ik heb ook het steentje gekregen en nadere inspectie leert me dat er mogelijk wat overdreven is betreffende de hoeveelheid egels... veel egels zijn al beschadigd, maar desondanks toch veel moois te vinden op het steentje

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 02 mei 2011, 15:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

heb het blok nu een tijdje hier liggen, maar geen idee hoe te beginnen.

Volgens mij is het blok indertijd niet voldoende ontzilt... dus dat is dat moet ik dan maar eens herhalen.
ik heb al een beetje gespoeld en dan laten verschillende stukjes en beetjes los.
Ook zag ik dat tijdens het losbeitelen van het blok een drietal of meer egels vernietigd zijn.

ik ben alleen bang dat stralen misschien een deel van de fossielen ook weg zal blazen.

voorlopig zal het dus ontzilten
drogen
conserveren wat vrij ligt
en aan de slag met mesjes en krabbers

het materiaal ziet er zo zacht uit en is redelijk korrelig vanwege de slechte ontzilt job.... maar onder dat dunne laagje is het het knokehard

bijgevoegd een foto's van 2 soorten egels
waarvan ee met stekels en dat is meteen de meestvoorkomende in het blok
ook heb ik een foto van wat ik eerst dacht een zeelelie stengeltje, maar ben aan het twijfelen... helaas geen foto maar even ernaast heb ik nog een 4 tal van dit soort stukje bij elkaar gevonden. Kan dit ook een pootje van een slangsster zijn, of is dat wat vergezocht.

oeps...

Gesloten