Hannover / Lengerich

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 637 times
Hannover / Lengerich

Bericht door Spongebob » 05 apr 2011, 00:51

Afbeelding

Afgelopen weekend waren we (Bram, Colin, Camiel en ik) te gast bij de excursie van de NGV - afdeling Utrecht. Zaterdag onder zomerse omstandigheden lekker egeltjes zoeken bij Höver en zondag naar Lengerich.
Zeer gezellig en geslaagd.......

Time fades away (Neil Young)

Everhardus
Antw: Hannover / Lengerich

Bericht door Everhardus » 05 apr 2011, 01:26

Ziet er interssant uit ! Maar ehh, hoe zit het met de vondsten ? Gr,Marcel

Marijkjj
Contacteer:

Bericht door Marijkjj » 05 apr 2011, 15:47

haha, staan ze hoor :) Colin had het al over die lagen die je zo goed kon zien liggen. Ziet er leuk uit!

Spongebob
Antw: Antw: Hannover / Lengerich

Bericht door Spongebob » 05 apr 2011, 18:45

Everhardus schreef:
Rustig aan, Marcel. Ik moet ook nog werken. En de auto uitmesten. De vondsten komen nog. Er zit 'n grote ammo bij van pakweg 50 cm.
En een egel met alle stekels er nog aan.

[Bewerkt door Spongebob op 05-04-2011 om 18:54 NL]

Bram

Bericht door Bram » 05 apr 2011, 19:59

Afbeelding

Het was inderdaad geweldig gezellig en ik heb ook enorm goede vondsten gedaan. Ik was voor het eerst in Höver, dus heb ik ook elke beschadigde egel en elke belemniet in een flink stuk steen mee gesleept. Dat resulteerde in een vrij zware tas, van onhandig groot formaat. Colin, nogmaals bedankt voor de hulp bij het meeslepen van die tas!

Op de foto alvast een licht verdrukte Micraster in een flink stuk steen. Ik heb er al wat aan gedaan, maar ik prepareer hem rustig aan en voorzichtig.

Tom, die egel met alle stekels er nog aan was inderdaad prachtig (ik heb de foto natuurlijk al per mail gehad). Ik ben benieuwd hoe hij er na preparatie uitziet!

Groeten,
Bram

Erik-B
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Antw: Hannover / Lengerich

Bericht door Erik-B » 05 apr 2011, 20:20

Spongebob schreef:
Everhardus schreef:
Rustig aan, Marcel. Ik moet ook nog werken. En de auto uitmesten. De vondsten komen nog. Er zit 'n grote ammo bij van pakweg 50 cm.
En een egel met alle stekels er nog aan.

[Bewerkt door Spongebob op 05-04-2011 om 18:54 NL]
:D je had beter niks kunnen zeggen. Kom op met die egel!!! ;)

Spongebob

Bericht door Spongebob » 05 apr 2011, 20:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De groeve Dyckerhoff bij Lengerich had ikzelf nog nooit bezocht. We werden er ontvangen en rondgeleid door een gids van de organisatie Terra Vita en zo kwamen we op de meest interessante plekjes van deze imposante groeve. Op de foto's zie je bijv. het maartse viooltje, de bosanemoon en de orchideeënvelden. De orchideeën waren nog niet te zien, maar zullen dat op de open dag (21 mei http://www.naturpark-terravita.de) waarschijnlijk wel doen. In de agenda schrijven, want deze groeve is echt heel interessant.

Camiel
Been thanked: 4 times

Bericht door Camiel » 05 apr 2011, 22:12

Het was echt een top weekend! Mooie vondsten, geweldig gezelschap en zelfs het weer werkte mee. Ik ben nu nog even bezig met de vondsten van het weekend daarvoor. Zodra dat achter de rug is, zal ik wat foto’s van mijn vondsten plaatsen.

Zoals Tom al aangeeft, is een bezoek aan de groeve Dyckerhoff zeker de moeite waard. De geologie in deze groeve is werkelijk geweldig. Zo hebben we een prachtig voorbeeld van breuken met “drag folds” kunnen zien. Mooier kom je ze echt niet tegen. Daarnaast is in deze groeve de Cenomaan-Turoon grens ontsloten. Tijdens deze overgang is zo’n 25% van het mariene leven uitgestorven. Onder andere de Ichtyosaurus heeft toen het loodje gelegd. Deze massa-extinctie wordt toegeschreven aan een zogenaamd “ocean anoxic event”. Hierbij komen, op de top van de waterkolom na, de oceanen zonder zuurstof te zitten. Organisch materiaal wat naar de bodem zinkt, wordt dan dus niet meer afgebroken. Het resultaat is afzettingen met een hoog gehalte aan koolstof. In de groeve in Lengerich zijn deze zwarte, koolstofrijke lagen welke de overgang tussen het Cenomaan en Turoon vormen zeer duidelijk aanwezig. Jammer alleen dat waarschijnlijk niemand heeft doorgehad dat we bij één van de tien grootste crisissen in het leven hier op aarde hebben gestaan. In plaats daarvan waren we druk bezig met het vinden van die onooglijke vissenschubben.

Camiel

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Spongebob

Bericht door Spongebob » 05 apr 2011, 22:54

Afbeelding

Kijk, toch handig als je een echte geoloog (Camiel) meeneemt. Hier een foto van de indrukwekkende koolstofrijke lagen van het anoxic event.

Gesloten