Iemand ervaring met Dremel Graveerpen?
- Carcharias
- Contacteer:
Iemand ervaring met Dremel Graveerpen?
Beste forumleden,
Ik zit al steeds te twijfelen om een graveerpen aan te schaffen. En omdat het eigenlijk maar voor kleinschalig gebruik is en ik een graveerpen op luchtdruk toch net iets te prijzig vind (met compressor erbij enzo..) om mee te beginnen. Dus ik had wat gezocht en vond op het steinkern forum stukje waar iemand prepareerde met een Dremel graveerpen. Ook is deze qua prijs al heel wat aantrekkelijker.
Maar mijn vraag is dus? Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij deze adviseren?
Alvast bedankt.
Mvg, Robbin
Ik zit al steeds te twijfelen om een graveerpen aan te schaffen. En omdat het eigenlijk maar voor kleinschalig gebruik is en ik een graveerpen op luchtdruk toch net iets te prijzig vind (met compressor erbij enzo..) om mee te beginnen. Dus ik had wat gezocht en vond op het steinkern forum stukje waar iemand prepareerde met een Dremel graveerpen. Ook is deze qua prijs al heel wat aantrekkelijker.
Maar mijn vraag is dus? Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij deze adviseren?
Alvast bedankt.
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Antw: Iemand ervaring met Dremel Graveerpen?
Had een tijd geleden deze ook zien liggen in de plaatselijke zelfbouwmarkt, en heb em toen meegenomen... Het heel grote nadeel van deze graveerpen is het lawaai dat ie maakt. Oordopjes zijn geen overbodige luxe als je dit toestel gebruikt.
Qua prepareren is het wel een degelijk apparaatje vind ik, je kan er vrij nauwkeurig mee werken, en het is een goede kwaliteit stift die erin zit.
Als ik eerlijk moet zijn, kan ik je beter aanraden om toch wat te spenderen en te gaan voor een luchtdruk prepareernaald.
Qua prepareren is het wel een degelijk apparaatje vind ik, je kan er vrij nauwkeurig mee werken, en het is een goede kwaliteit stift die erin zit.
Als ik eerlijk moet zijn, kan ik je beter aanraden om toch wat te spenderen en te gaan voor een luchtdruk prepareernaald.
Ik zelf heb geen ervaring met de Dremel graveerpen, maar het klinkt als een mooi oefen apparaat. Een goedkoop alternatief om het prepareren te oefenen en de tijd te overbruggen tot je een goede luchtdruk prepareernaald kunt aanschaffen.
Zijn er meer leden die ervaring hebben met deze graveerpen van Dremel? Welke materialen kun je er goed mee bewerken? is het bijvoorbeeld geschikt voor CBN materiaal?
Groetjes
Bram
Zijn er meer leden die ervaring hebben met deze graveerpen van Dremel? Welke materialen kun je er goed mee bewerken? is het bijvoorbeeld geschikt voor CBN materiaal?
Groetjes
Bram
- Carcharias
- Contacteer:
Antw: Antw: Iemand ervaring met Dremel Graveerpen?
Alsof je de woorden uit me mond haalt. Bedankt BramTime lord schreef:
Ik zelf heb geen ervaring met de Dremel graveerpen, maar het klinkt als een mooi oefen apparaat. Een goedkoop alternatief om het prepareren te oefenen en de tijd te overbruggen tot je een goede luchtdruk prepareernaald kunt aanschaffen.
Groetjes
Bram

Luctor et Emergo
heb hem laatst zelf gehaald als oefen tool.....
Eerlijk bekennen heb hem pas 1 keer geprobeerd op een blok uit charmouth
ik vond het erg lawaaierig, en had er meer van verwacht.
Je werkt langzaam naar het ammonietje toe en verwacht dat er een stukje weg springt .... En dat gebeurde niet.
Voordat ik er een degelijk oordeel over kan vellen moet ik hem eerst eens vaker gebruiken op verschillende materialen en met beter licht en op de werkbank
maarja ben hoe dan ook van plan een op luchtdruk te halen.
Naar mijn idee een iets fijnere naald, een luchtstroom die stof wegblaast en 5 keer zo veel slagen per minuut.
Eerlijk bekennen heb hem pas 1 keer geprobeerd op een blok uit charmouth
ik vond het erg lawaaierig, en had er meer van verwacht.
Je werkt langzaam naar het ammonietje toe en verwacht dat er een stukje weg springt .... En dat gebeurde niet.
Voordat ik er een degelijk oordeel over kan vellen moet ik hem eerst eens vaker gebruiken op verschillende materialen en met beter licht en op de werkbank
maarja ben hoe dan ook van plan een op luchtdruk te halen.
Naar mijn idee een iets fijnere naald, een luchtstroom die stof wegblaast en 5 keer zo veel slagen per minuut.
oeps...
Ik denk dat Frederik hier lang mee heeft geprepareerd. Hij zal binnenkort wel eens antwoorden als Robine slaapt. Ooit heb ik dat ook eens gebruikt, het zal zeker zijn toepassingen hebben, maar het lawaai en je hand die er stuk van trilt maken het voor mij een no-go als algemeen prep apparaat
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik heb inderdaad een tijdje met een electrisch graveertoestel geprepareerd. Was niet van Dremel, dus ik ben niet zeker of het helemaal hetzelfde deed.
In ieder geval zijn de argumenten die Stijn aanhaalt, in mijn ogen terecht. Je kon er wel beter mee prepareren dan met zeg maar een hamer en een spijker, maar nauwkeurig was het niet, je hand vibreert er kapot van en erg leuk vond ik het niet.
Daarnaast lees ik in een online beschrijving van de dremel dat die ook "heen-en weer beweegt"? Dat lijkt me geen aanrader om mee te prepareren.
Een graveertoestel dient in de eerste plaats om ergens krassen in te maken, en dat is net wat je niet wilt.
In ieder geval zijn de argumenten die Stijn aanhaalt, in mijn ogen terecht. Je kon er wel beter mee prepareren dan met zeg maar een hamer en een spijker, maar nauwkeurig was het niet, je hand vibreert er kapot van en erg leuk vond ik het niet.
Daarnaast lees ik in een online beschrijving van de dremel dat die ook "heen-en weer beweegt"? Dat lijkt me geen aanrader om mee te prepareren.
Een graveertoestel dient in de eerste plaats om ergens krassen in te maken, en dat is net wat je niet wilt.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Carcharias
- Contacteer:
Bedankt mannen voor de tips.
@ Frederik: Welk electrisch graveertoestel gebruikte u dan als ik vragen mag?
Mvg, Robbin
@ Frederik: Welk electrisch graveertoestel gebruikte u dan als ik vragen mag?
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
volgens mij gaat ie alleen op en neer....
denk een kwestie van beschrijven op neer heen weer.
krassen kan je er mee trekken, maar dan houd het ook op volgens mij.
ps frederik
begrijp ik het goed dat je nu even weinig tijd hebt om fossielen te zoeken:)
denk een kwestie van beschrijven op neer heen weer.
krassen kan je er mee trekken, maar dan houd het ook op volgens mij.
ps frederik
begrijp ik het goed dat je nu even weinig tijd hebt om fossielen te zoeken:)
oeps...
hangt er vanaf wat je er mee wilt doen denk ik, voor elk 'probleem' is er een optimale tool. Ik heb zo'n Dremel stylus (multitool) gekocht met dezelfde gedachte. Voordeel is dat er tig 'puntje' voor te krijgen zijn, van diamantslijpsel tot kleine slijpschijfjes en polijstschijfjes. De Dremel draait rondt dus is niet te vergelijken met een lucht beitel die dingen wegtikt in plaats van wegslijpt.
Uitprepareren met de Dremel heb ik opgegeven omdat je al heel snel te veel wegslijpt en dat is gewoon zonde. Voor uitprepareren ben ik ook nog niet toe aan een lucht beitel (komt er nog wel een keer) maar dit doe ik nu met kleine beeldhouw beiteltjes en tandarts gereedschap. Relatief goedkoop en je hebt veel controle, maar is natuurlijk wel langzamer en 'zwaarder' werk dan met een lucht beitel.
Voor klein detail werk, polijstwerk end. is de Dremel een welkome aanvulling. (de stylus is erg aan te raden, draadloos en ligt erg logisch en comfortabel in de hand)
Edit: Zie nu pas de datum van de laatste reactie. Laten we het er maar op houden dat ik langzaam tik...
[Bewerkt door ROAB op 26-06-2011 om 16:07 NL]
Uitprepareren met de Dremel heb ik opgegeven omdat je al heel snel te veel wegslijpt en dat is gewoon zonde. Voor uitprepareren ben ik ook nog niet toe aan een lucht beitel (komt er nog wel een keer) maar dit doe ik nu met kleine beeldhouw beiteltjes en tandarts gereedschap. Relatief goedkoop en je hebt veel controle, maar is natuurlijk wel langzamer en 'zwaarder' werk dan met een lucht beitel.
Voor klein detail werk, polijstwerk end. is de Dremel een welkome aanvulling. (de stylus is erg aan te raden, draadloos en ligt erg logisch en comfortabel in de hand)
Edit: Zie nu pas de datum van de laatste reactie. Laten we het er maar op houden dat ik langzaam tik...
[Bewerkt door ROAB op 26-06-2011 om 16:07 NL]