opbergsysteem
opbergsysteem
hallo, weet er iemand een handig opbergsysteem om fossielen op te bergen? en moeten ze dan bij vindplaats of bij soort?
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 311 times
- Contacteer:
Antw: opbergsysteem
Een ladenkast is erg handig, doosjes voor de kleine fossielen. Allen nummeren en duidelijk noteren waar, wanneer en in welke laag (tijdperk) gevonden. Grotere / mooie stukken eventueel in een vitrine. Meestal worden ze als soort bij elkaar opgeborgen. De juiste naam is in eerste instantie het minst belangrijk, deze kan je later nog achterhalen,
vindplaats en laag zijn belangrijk om het fossiel juist te determineren!
vindplaats en laag zijn belangrijk om het fossiel juist te determineren!
To share or not to share, that's the question!
Ik heb alles in ladenkasten en bakken met deksel liggen. Een klein deel van mijn fossielen ligt in een vitrine. Alles heeft een nummer, waarbij ik in een database de vindplaats en andere relevante gegevens heb opgeslagen. Van deze database moet je natuurlijk wel regelmatig een backup maken (op een USB stick zetten, bijvoorbeeld). Verder liggen mijn fossielen per vindplaats bij elkaar, waarbij ik voorlopig bijvoorbeeld alles van verschillende vindplaatsen uit Zuid-Limburg bij elkaar heb liggen, maar waarbij ik wel voor elk fossiel in de database een exacte locatie heb genoteerd. Ik heb namelijk nog niet zo heel veel Limburgs materiaal.
Deze link is denk ik ook wel relevant: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=2426
Groeten,
Bram
Deze link is denk ik ook wel relevant: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=2426
Groeten,
Bram

Hoi Jordy kijk eens op marktplaats voor een letterbak kast met lades Zie foto van twee van mijn lades uit mijn kast bij deze heb ik al de schotjes er uit gehaald maar meestal zitten er diverse vakjes in hier heb ik ook mijn hastalissen in zitten
hier maak ik later wel een foto van ok
Grtn Ariën
Hallo Jordy, ik heb een mooie ladenkast op de kop weten te tikken, met allemaal vakjes erin. Alle fossielen zijn genummerd met een letter voor de vindplaats en een nummer er achter. Ik heb een excelbestand waarin o.a. vindplaats en naam beschreven staan. Het is heel leuk om te kunnen laten zien wat je hebt, i.p.v. alles ergens in dozen op zolder te hebben staan. Succes met verzamelen verder.
wim
Ik heb nu nog alles in dit soort sorteerbakken zitten. Te koop bij de Praxis.
Maar voor later is het de bedoeling om alles op te bergen in ladenkasten op de manier zoals o.a. Arien doen.
Het ziet er verzorgd uit en je hebt geen last van stof. Daarnaast blijf ik de sorteerbakken gebruiken.