Mosasauruswervel of iets anders?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Mosasauruswervel of iets anders?

Bericht door webmaster » 27 mei 2011, 13:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze wervel komt uit de fosfaatafzettingen bij Oued Zem in Marokko. Ouderdom is laat Krijt.

Ik was in de veronderstelling dat het om een mosasauruswervel ging, maar daar zijn toch enige twijfels over gerezen.
Kan iemand me hiermee helpen? Hoe herken je een Mosa wervel en onderscheid je die van bijvoorbeeld een Plesiosaurus of ander zwemmende beesten uit het Krijt?

Bedankt alvast!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Mosasauruswervel of iets anders?

Bericht door webmaster » 28 mei 2011, 08:48

Er zijn toch wel forumleden met kennis van mosa's?
edit: Bericht stond eerst ten onrechte in vindplaatsen forum, daarom eventjes naar boven gehaald.

[Bewerkt door webmaster op 28-05-2011 om 08:27 NL]

Kennis telt!

fitch

Bericht door fitch » 28 mei 2011, 09:09

Hey Herman, leuke vondst.

Er zal heus wel iemand iets kunnen over vertellen, maar het aanbod van mensen met dergelijke uitgebreide mosa-kennis is behoorlijk klein. Een halve dag later is mss wel wat vroeg om deze op uw topic te laten komen.

Mocht je ook enige andere discussie hebben gemist; het is mensen met dergelijke kennis ook moeilijk om in fossiel.net een meerwaarde te vinden voor zichzelf en voelen ze zich niet echt tot aangetrokken tot dit forum of deze site. Als het iets specifieker moet zijn, kan je op haaientanden na en een occasionele niet voor de hand liggende determinatie, niet op dit forum terecht...

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Antw: Mosasauruswervel of iets anders?

Bericht door webmaster » 28 mei 2011, 09:30

Fitch schreef:
het is mensen met dergelijke kennis ook moeilijk om in fossiel.net een meerwaarde te vinden voor zichzelf en voelen ze zich niet echt tot aangetrokken tot dit forum of deze site. Als het iets specifieker moet zijn, kan je op haaientanden na en een occasionele niet voor de hand liggende determinatie, niet op dit forum terecht...
Wat erg jammer is natuurlijk. Ik heb de discussies gevolgd. Graag zie ik ook de wat professionelere verzamelaars aanwezig op het forum. Het blijft lastig deze groep blijvend te binden.

Kennis telt!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 mei 2011, 12:05

Wat ik begrepen heb over mosasauruswervels, is dat ze gekenmerkt worden door 1 convex en 1 concaaf gewrichtsoppervlak. Het posterieure vlak is het convexe.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 28 mei 2011, 12:37

Aan beide zijden van de wervel is het oppervlak concaaf (hol). De wervel is overigens niet geheel symetrisch. Ik vermoed dat deze door geologische processen na het fossiliseren is vervormd. De vervorming lijkt in de richting haaks op de gewrichtsoppervlakken te hebben plaatsgevonden. Ik denk niet dat het gewrichtsoppervlak door de vervorming van convex (bol) naar concaaf (hol) is gegaan.

Als het dan geen Mosasaurus is, wat zou het dan kunnen zijn? Plesiosaurus?
Ik heb eens op internet gezocht naar dergelijke wervels, en hij lijkt er behoorlijk op: http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_ ... +Vertebrae
Alleen de mijne is behoorlijk groter.

[Bewerkt door webmaster op 28-05-2011 om 11:43 NL]

Kennis telt!

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 28 mei 2011, 12:56

Hey Herman,
mooie vondst!
dit is inderdaad geen mosasaurus wervel, ik denk dat je goed zit met plesiosaurus. ik moet nog even wat meer zoeken, maar tis in ieder geval geen mosasaurus en spinosaurus is het ook niet.
Gr,
Sander

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 28 mei 2011, 13:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hi Herman,

mooie vondst inderdaad.

Dat de wervel niet symmetrisch is, komt vaker voor. De vervorming ontstaat door de druk die op het bot wordt uitgeoefend tijdens het fossiliseren.

Als ik jou wervel vergelijk met die van mij, dan zou ik zeggen plesiosaurus. Mijne is van Plesiosaurus mauretanicus en meet net geen 12 cm breed...

Zie fotos te vergelijking.

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Ouwerot

Bericht door Ouwerot » 28 mei 2011, 14:40

Op de foto was het niet duidelijk, maar indien deze wervel aan beide zijde hol is, is het zeker geen mosasauruswervel, noch plesiosaurus. Ik denk al langer richting crocodylus , maar zonder geassocieerde vondst is dit niet te onderbouwen.

gr Jan

DragonSearcher
Antw: Antw: Mosasauruswervel of iets anders?

Bericht door DragonSearcher » 28 mei 2011, 14:52

ouwerot schreef:
indien deze wervel aan beide zijde hol is, is het zeker geen mosasauruswervel, noch plesiosaurus.
Plesio wervels zijn zeer zeker wel concaaf (hol) aan beide zijden...

... Eternity awaits ...

Gesloten