Vreemd fossiel gevonden. Wie weet wat het is?
Vreemd fossiel gevonden. Wie weet wat het is?

Toen ik in Berkel en Rodenrijs over een schelpenpad liep zag ik dit stuk bot(?) liggen. Ik weet niet wat het is, of het fossiel is en waarvan het is. Ik hoop dat er iemand is die mij hier meer over kan vertellen. En bedenk dat het een aangelegd schelpenpad was, dus het kan ook uit (bijvoorbeeld) Amerika komen.
-----Grtz from Ian Moone-----
Antw: Vreemd fossiel gevonden. Wie weet wat het is?
Het is idd een stukje bot. Ouderdom zal, gezien de broosheid (afgebroken stukje op de foto) en kleur, Laat-Pleistoceen, of Holoceen zijn. Ik denk niet dat er meer dan stukje bot van een zoogdier van gemaakt kan worden.
Om een grove bepaling van de ouderdom te krijgen, kan je een hoekje van het bot in een vlammetje houden. Als het bot erg naar verbrand haar gaat stinken, dan is het nog niet zo oud (Holoceen), ruikt het veel minder of helemaal niet, dan is de kans groot dat het een stuk ouder is (Laat-Pleistoceen). Let wel op, je stukje bot krijgt zeker in het eerste geval een zwart, verschroeid plekje.
Groeten,
Bram
Om een grove bepaling van de ouderdom te krijgen, kan je een hoekje van het bot in een vlammetje houden. Als het bot erg naar verbrand haar gaat stinken, dan is het nog niet zo oud (Holoceen), ruikt het veel minder of helemaal niet, dan is de kans groot dat het een stuk ouder is (Laat-Pleistoceen). Let wel op, je stukje bot krijgt zeker in het eerste geval een zwart, verschroeid plekje.
Groeten,
Bram