pyriet in kwarts reinigen
-
pyriet in kwarts reinigen
ik heb gister in winterswijk een een mengelmoes tussen kwarts en pyriet gevonden alleen zit er op de steen nog een laagje kalksteen. hoe krijg ik dat eraf zonder het pyriet of kwarts te beschadigen
groeten mike
groeten mike
mike van venrooij
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Antw: pyriet in kwarts reinigen
heb je al geprobeerd het in water te leggen
en dan met een tandenborstel het eraf poetsen?
Gr,
Sander
en dan met een tandenborstel het eraf poetsen?
Gr,
Sander
-
ja maar dan komen er zwarte puntjes in de kalk maar ik weet niet of dat ook een soord steen is
groet mike
groet mike
mike van venrooij
Pyriet en kwart zijn zuurbestendige mineralen en dus goed te reinigen met bijvoorbeeld schoonmaakazijn, zoutzuur of oxaalzuur. Maar de kalksteen kan daar niet tegen!! Suggestie: dek de kalksteen af met parafine (kaarsevet) en behandel de mineralen voorzichtig met verdund zuur door deze bv. met een kwastje op te brengen. Doe dit in de buitenlucht en bescherm jezelf goed tegen het zuur! Laat de steen daarna enkele dagen in water "ontzuren", laat hem goed drogen en verwijder daarna de parafine met een mesje en een klein (staal)borsteltje.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
ik ben afgelopen zaterdag naar winterswijk geweest en heb hetzelfde..
heb t allemaal al geprobeerd maar het kalksteen wordt er alleen maar zachter van, het lost er niet in op. ik heb sommige grote stukken rots waar aan alle kanten pyriet inzit, en ik denk dat ik alles kapot hak als ik er nu nog verder in ga hakken, dus dat lukt niet echt..maar met schoonmaakazijn lukt het ook niet echt
heb t allemaal al geprobeerd maar het kalksteen wordt er alleen maar zachter van, het lost er niet in op. ik heb sommige grote stukken rots waar aan alle kanten pyriet inzit, en ik denk dat ik alles kapot hak als ik er nu nog verder in ga hakken, dus dat lukt niet echt..maar met schoonmaakazijn lukt het ook niet echt

-
nee ik heb het ook met amoniak geprobeerd maar geen resultaat ik durf ook niet veder te hakken bang dat ik het kapot sla
mike van venrooij
Ik denk dat jullie iets te ongeduldig zijn. Schoonmaakazijn werkt wel, maar heeft tijd nodig. Goed in-kwasten of het hele brok erin leggen en dan een paar uurtjes wachten en afborstelen. Zoutzuur werkt veel sneller, maar is ook gevaarlijker en agressiever! Wees daar voorzichtig mee, vooral als je het onverdund gebruikt!! Bescherm jezelf steeds goed, gebruik het buiten en laat de steen na behandeling goed uittrekken in water (een paar dagen).
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
-
ik heb dat stuk de hele nacht lang in de amoniak gelegt maar het werkte niet
mike van venrooij
het werkt wel met azijn, het kalksteen wordt er zachter van maar dan kan je t meestal wel met je hand eruithalen en afdoen, maar helaas is dat alleen maar bij kleine brokken
-