paardenkies
paardenkies
Hallo,
Tijdens mijn regelmatige strandwandeling bij 's-Gravenzande viel mijn oog op een zwart "stukje hout". Uit nieuwschierigheid opgepakt, schoongespoeld en nader bekeken. Veel te zwaar voor hout. Aan één kant prachtig glimmende zwarte vlakjes. Lengte bijna 10 cm. Dit moest een fossiele kies zijn. Alleen het laatste puntje van de wortels ontbreekt. Nazoek op jullie forum leerde, dat het een paardenkies uit het pleistoceen moest zijn.
Dit tijdperk is nogal breed. Heeft iemand enig idee in welk gedeelte van het pleistoceen dit paard heeft gegraasd ?
Een groet van Paul.
Tijdens mijn regelmatige strandwandeling bij 's-Gravenzande viel mijn oog op een zwart "stukje hout". Uit nieuwschierigheid opgepakt, schoongespoeld en nader bekeken. Veel te zwaar voor hout. Aan één kant prachtig glimmende zwarte vlakjes. Lengte bijna 10 cm. Dit moest een fossiele kies zijn. Alleen het laatste puntje van de wortels ontbreekt. Nazoek op jullie forum leerde, dat het een paardenkies uit het pleistoceen moest zijn.
Dit tijdperk is nogal breed. Heeft iemand enig idee in welk gedeelte van het pleistoceen dit paard heeft gegraasd ?
Een groet van Paul.
We don't know what we don't know
Antw: paardenkies
Aangezien de vondst niet een stratigrafisch te herleiden context is gedaan ('niet in de laag', maar los op het strand) is dit nooit zeker te zeggen. Echter, op basis van andere vondsten die ik zelf in de buurt heb gedaan, en de lagen in de ondiepe ondergrond op de plaats waar het zand waarschijnlijk vandaan komt, is Weichselien (laatste ijstijd) erg waarschijnlijk.
Ik weet trouwens niet of paarden hier ook in de vroegere delen van het Holoceen voorkwamen. Het Holoceen is het tijdperk dat na het Pleistoceen begon en nu nog voortduurt.
Groeten,
Bram
Ik weet trouwens niet of paarden hier ook in de vroegere delen van het Holoceen voorkwamen. Het Holoceen is het tijdperk dat na het Pleistoceen begon en nu nog voortduurt.
Groeten,
Bram
Houd er wel rekening mee dat het dus absoluut niet 100% zeker is. Mocht de kies na ontzilten naar wit verkleuren, dan is de kies veel recenter, en waarschijnlijk middeleeuws slachtafval.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- DragonSearcher
De kleur zegt helaas niets over de oudheid van de kies. Ik ben het met Bram eens dat de kies waarschijnlijk wel fossiel is, maar das niet met zekerheid te zeggen...
... Eternity awaits ...
Kan een bezoekje aan Naturalis uitkomst bieden ??
Een bezoek aan Naturalis kan natuurlijk nooit kwaad 
Maar, ik denk dat ze daar min of meer hetzelfde zullen vertellen als wij hier. Hoewel het met het fossiel in de hand wel makkelijker kan zijn.
Groeten,
Bram

Maar, ik denk dat ze daar min of meer hetzelfde zullen vertellen als wij hier. Hoewel het met het fossiel in de hand wel makkelijker kan zijn.
Groeten,
Bram
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Dat is een goed idee, maar waarom plaats je niet even een foto?
Zwarte paardenkies van die plek zal bijna wel fossiel zijn. Ik heb er zelf ook meerdere.
Zwarte paardenkies van die plek zal bijna wel fossiel zijn. Ik heb er zelf ook meerdere.
Groet,
Niels
Niels
Vandaag bracht de paleontoloog/geoloog van het natuurmuseum in Rotterdam zekerheid over de kies. Allemaal erg vriendelijke mensen daar !! Inderdaad fossiele paardenkies uit het pleistoceen. Ik mocht mee naar de catacomben waar we goed vergelijkingsmateriaal hadden. Had nog een vondst van het strand meegenomen. Het skelet van Ramon, de overleden olifant uit Bleidorp staat daar opgesteld met bijna dezelfde bouwtekening als die van een mammoet.
Mijn vondst blijkt, na vergelijk, het onderste gedeelte van het kuitbeen van de achterpoot te zijn. Ruim 20 cm.lang.
Ik begin het nu toch wel erg leuk te vinden.......
Een groet van Paul.
[Bewerkt door Basil op 27-07-2011 om 21:36 NL]
Mijn vondst blijkt, na vergelijk, het onderste gedeelte van het kuitbeen van de achterpoot te zijn. Ruim 20 cm.lang.
Ik begin het nu toch wel erg leuk te vinden.......
Een groet van Paul.
[Bewerkt door Basil op 27-07-2011 om 21:36 NL]