Intermidiate
Intermidiate
Hoi allemaal,
Nu ik bezig ben met enkele C. hastalis dentitions samen te stellen van verschillende locaties heb ik met sommige wellicht "intermidiate" kaakposities wat moeite om tot de juiste determinatie te komen. Dus hierbij een beetje hulp gevraagd

De 5 tanden in de bovenste rij ben ik zeker van dat dit de ïntermidiate" positie is.
De tanden in de onderste rij zijn ter determinatie.
Ter vergelijking heb ik ook nog uiterst links een Anterior kaakpositie neergelegd, en uiterst rechts een laterale kaakpositie.
Ik hoor het graag...
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
Antw: Intermidiate
Beste Ferry,
Zou je misschien wat close up fotos van de tanden kunnen sturen? Het is zo wat lastig te zien, maar volgens mij is de derde van links op de onderste rij er ook een. Maar ik twijfel zelfs of alle van de bovenste rij wel intermediates zijn...
Mvg. Ivo
Zou je misschien wat close up fotos van de tanden kunnen sturen? Het is zo wat lastig te zien, maar volgens mij is de derde van links op de onderste rij er ook een. Maar ik twijfel zelfs of alle van de bovenste rij wel intermediates zijn...
Mvg. Ivo
zoeken is leven, leven is zoeken

Hierbij wat close up foto's van de onderste rij tandjes.
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
- Supergraver
Ferry, je moet van boven på de wortel kijken wanneer deze assymetrisch is het er volgens mij een. Wellicht reageerdt Rene ook nog even 

Hoi Ferry,
Hier zijn wat foto's van wat Martijn bedoeld.
Je ziet hier twee GW's waarvan er een een gewone positie is en de andere duidelijk een afwijkende wortel laat zien.
Dit zie je alleen bij intermidiat tanden.
Deze buiging in de wortel komt door dat er net te weinig ruimte in de kaak zit om gewoon recht te groeien.
groetjes Erik
E.J.
Antw: Antw: Intermidiate
Hallo Ferry,Ferry schreef:
Hierbij wat close up foto's van de onderste rij tandjes.
Groeten Ferry
Alle tandjes zijn intermidiate, behalve volgens mij het linkse tandje van de laatste twee foto's.
Er zitten nog al wat variatie vormen in.
Deze variatie zie je ook in de tanden uit Mill.
Groeten Hans
Hans
- sharkteethrene
Ola Ferry,
Wat betreft de term "intermediate" voor deze tandpositie,deze is niet correct.
Beter is het om deze aan te duiden alszijnde derde bovenkaakse anterior.(UA3)
Zie dit eerdere Topic hierover:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 413#120220
Aan de hand van je geplaatste foto's kan ik zeggen dat tandje drie uit de onderste rij wel het voorkomen heeft alszijnde een UA3,maar voor een correcte determinatie zijn meerdere foto's nodig.
Zoals Martijn al aangeeft,vanuit een andere hoek!
Van tand nummer 5 kan ik met zekerheid vaststellen dat het een UA3 betreft.
Tand nummer zes is een juvenaile vorm van de "Broad" form C. hastalis
Wat betreft de tandpositie UA3,deze heeft verschillende vormen/stadia doorlopen.
Deze verschillende vormen/stadia zijn m.i. toe te schrijven aan specifieke periodes/afzettingen.
Dit fenomeen word thans in kaart gebracht,hoop hier spoedig een geheel Topic aan te wijden.
Wat betreft een "partial dentition" samen te stellen,hier komt veel bij kijken hoor!
Maar zoals je weet,de koffie staat klaar.
Groetjes,
Rene.
Wat betreft de term "intermediate" voor deze tandpositie,deze is niet correct.
Beter is het om deze aan te duiden alszijnde derde bovenkaakse anterior.(UA3)
Zie dit eerdere Topic hierover:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 413#120220
Aan de hand van je geplaatste foto's kan ik zeggen dat tandje drie uit de onderste rij wel het voorkomen heeft alszijnde een UA3,maar voor een correcte determinatie zijn meerdere foto's nodig.
Zoals Martijn al aangeeft,vanuit een andere hoek!
Van tand nummer 5 kan ik met zekerheid vaststellen dat het een UA3 betreft.
Tand nummer zes is een juvenaile vorm van de "Broad" form C. hastalis
Wat betreft de tandpositie UA3,deze heeft verschillende vormen/stadia doorlopen.
Deze verschillende vormen/stadia zijn m.i. toe te schrijven aan specifieke periodes/afzettingen.
Dit fenomeen word thans in kaart gebracht,hoop hier spoedig een geheel Topic aan te wijden.
Wat betreft een "partial dentition" samen te stellen,hier komt veel bij kijken hoor!
Maar zoals je weet,de koffie staat klaar.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Foto's vanaf de onderzijde van de wortel zal ik volgende week zsm. plaatsen, deze zogenoemde assymetrie van de wortels hebben de tandjes uit de bovenste rij zowiezo en daarom heb ik ook geen twijfel over de kaakpositie(UA3) van deze exemplaren.
@Rene ik weet dat een dentition of partial dentition samenstellen een hele klus is en als ik langskom zal ik zeker het eea. meenemen. Ik zal binnenkort nog wel even een belletje geven voor een afspraak.
Groeten Ferry
@Rene ik weet dat een dentition of partial dentition samenstellen een hele klus is en als ik langskom zal ik zeker het eea. meenemen. Ik zal binnenkort nog wel even een belletje geven voor een afspraak.
Groeten Ferry
Om absoluut zeker te zijn van de UA3 kaakpositie hierbij nog enkele fotootjes van het meest rechtse tandje van de bovenste rij.
De tandjes uit de onderste rij volgen hieronder.

Hierbij de 3 tandjes van de linkerzijde uit de onderste rij.
Foto 1,2: linker tandje
Foto 3,4: 2e tandje van links
Foto 5,6: 3e tandje van links
Foto 7. overzichtfoto van deze 3 tandjes.