Inoceramus uit W
Inoceramus uit Wüllen met raadselachtig gat.

Beste Forumleden,
Het is mij niet bekend of getoonde Inoceramus ooit deel heeft uitgemaakt van een grotere schelp. Wat opvalt is een gat onderaan het fossiel. Op de vergroting is te zien dat een deel van de schelp zelf naar biuten is gedrukt. Het lijkt er dus op dat iets van onder de schelp naar buiten is doorgebroken.Een tand lijkt niet waarschijnlijk. Er zijn verder geen grijpsporen waar te nemen. Onder het gat bevindt zich een ronde roestbruin verkleurde holte.Aan de onderzijde van het fossiel is alleen een lichte verkleuring zichtbaar, maar verder geen spoor van die holte. Ik ben benieuwd of iemand een idee zou hebben wat er zou kunnen zijn gebeurd waardoor dat gat en daaronder liggende holte zijn onstaan.
groetjes
Antw: Inoceramus uit Wüllen met raadselachtig gat.
mooie inoceramus!
Heb je al eens aan pyriet gedacht? Pyriet die nu verweerd is
stijn
Heb je al eens aan pyriet gedacht? Pyriet die nu verweerd is
stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Antw: Inoceramus uit Wüllen met raadselachtig gat.
Dank voor die suggestie. Pyriet zou kunnen. Dat zou dan die roestbruine kleur kunnen verklaren. Pyriet gaat rotten, volume neemt toe en breekt dan door de schelp. Alleen, in al die vele tientallen fossielen uit de voormalige kalkgroeve Hollenkamp die hier liggen ben nog nooit een stukje pyriet tegengekomen.(Vandaar dat ik er niet aan heb gedacht.) Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in het geval van die Inoceramus toch pyrietvorming heeft plaatsgevonden. Misschien dat andere voormalige Wüllengangers, zoals Spongebob, wel pyriet zijn tegengekomen. In ieder geval doe ik het hier voorlopig mee. Nogmaals dank Stijn.
groetjes
groetjes