plaats van tanden
plaats van tanden
bestaan er schema\'s waarin staat aangegeven welke plek welke tand staat
dus boven en onder ... links/rechts vooraan of achteraan
of hoe kan ik dat uitzoeken ..vind dit leuk om erbij te zetten en bij sommige mensen zie ik dat ook op het internet
kan dit alleen bij bepaalde soorten tanden of met allemaal?
dus een tand van links onder ofzo
lijkt me erg gaaf om er ook bij te zetten
dus boven en onder ... links/rechts vooraan of achteraan
of hoe kan ik dat uitzoeken ..vind dit leuk om erbij te zetten en bij sommige mensen zie ik dat ook op het internet
kan dit alleen bij bepaalde soorten tanden of met allemaal?
dus een tand van links onder ofzo
lijkt me erg gaaf om er ook bij te zetten
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten
Antw: plaats van tanden
Dergelijke schema\'s bestaan inderdaad! Op www.elasmo.com staan van een heleboel recente soorten de gebitten. Bij bijvoorbeeld Isurus (of is het nu Cosmopolitodus....) hastalis-tanden uit Mill bijvoorbeeld is het vrij gemakkelijk na te gaan.
De \"platte\" kant is de voorkant van de tand. De bredere, driehoekige tanden zijn bovenkaakstanden. Als de punt naar links wijst (als je ernaar kijkt) zijn het linkerbovenkaakstanden. Hoe symmetrischer de tanden zijn, hoe meer in het midden gesitueerde (anterior) tanden het waren.
De meer langgerekte tanden met een langere wortel zijn de onderkaakstanden.
Groeten,
Peter
[Bewerkt door Peter F. op 30-10-2005 om 13:46 NL]
De \"platte\" kant is de voorkant van de tand. De bredere, driehoekige tanden zijn bovenkaakstanden. Als de punt naar links wijst (als je ernaar kijkt) zijn het linkerbovenkaakstanden. Hoe symmetrischer de tanden zijn, hoe meer in het midden gesitueerde (anterior) tanden het waren.
De meer langgerekte tanden met een langere wortel zijn de onderkaakstanden.
Groeten,
Peter
[Bewerkt door Peter F. op 30-10-2005 om 13:46 NL]