Hoe herken je fossielsteen
Hoe herken je fossielsteen
Ik ben me er net aan in het verdiepen en ben dus echt een leek.
Ik heb op een dvd gezien dat ze een steen in twee delen slaan met een hamer.
En dat het dan een varenfossiel is of een klein diertje.
Hoe kan je nou weten wat voor soort steen een fossiel is. Je kan toch niet elke steen maar doorhakken.
Ik heb op een dvd gezien dat ze een steen in twee delen slaan met een hamer.
En dat het dan een varenfossiel is of een klein diertje.
Hoe kan je nou weten wat voor soort steen een fossiel is. Je kan toch niet elke steen maar doorhakken.
Antw: Hoe herken je fossielsteen
Hey Bobbij,
Welkom op dit forum.
Goeie vraag, om dit te kunnen, dat vraagt heel wat ervaring.
Maar start alvast met dit: alle typen van gesteenten worden in drie grote categorien ondergebracht: magmatische, metamorfe en sedimentaire gesteenten. Alleen in deze laatste categorie zal je fossielen vinden.
Magmatische gesteenten zijn immers allerlei gesteenten die ontstaan zijn door het stollen van een vloeibaar magma, metamorfe gesteenten ontstaan door een oospronkelijk gesteente onder hoge druk en temperatuur om te vormen tot een ander gesteente (het ondergaat een metamorfose).
Dus je eerste taak: tracht deze drie typen van gesteenten te onderscheiden
mvg stijn
Welkom op dit forum.
Goeie vraag, om dit te kunnen, dat vraagt heel wat ervaring.
Maar start alvast met dit: alle typen van gesteenten worden in drie grote categorien ondergebracht: magmatische, metamorfe en sedimentaire gesteenten. Alleen in deze laatste categorie zal je fossielen vinden.
Magmatische gesteenten zijn immers allerlei gesteenten die ontstaan zijn door het stollen van een vloeibaar magma, metamorfe gesteenten ontstaan door een oospronkelijk gesteente onder hoge druk en temperatuur om te vormen tot een ander gesteente (het ondergaat een metamorfose).
Dus je eerste taak: tracht deze drie typen van gesteenten te onderscheiden
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Antw: Hoe herken je fossielsteen
Wat het onderscheid tussen die drie types betreft: http://www.geologyrocks.co.uk/forum/q_a ... ry_rock%3F zou je op weg kunnen helpen.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram