Snijkies met twee wortels, vindplaats Kaloot.
Snijkies met twee wortels, vindplaats Kaloot.
Kan iemand mij vertellen wat dit is?
Ik heb het gevonden in Borssele (nabij uitlaat Kerncentrale) en heb het vermoeden dat het een snijkies is van één of ander zoogdier. De twee wortels zijn hol. Het lijkt me wel fossiel want het is gitzwart en keihard. De foto is kunstmatig iets lichter gemaakt om zo de details beter te tonen. Lijkt dit niet erg veel op de avatar van Theo Lambrechts? Theo, een reactie?
De vakjes zijn 5mm x 5mm.

[Bewerkt door MrEd op 30-10-2005 om 17:51 NL]
Ik heb het gevonden in Borssele (nabij uitlaat Kerncentrale) en heb het vermoeden dat het een snijkies is van één of ander zoogdier. De twee wortels zijn hol. Het lijkt me wel fossiel want het is gitzwart en keihard. De foto is kunstmatig iets lichter gemaakt om zo de details beter te tonen. Lijkt dit niet erg veel op de avatar van Theo Lambrechts? Theo, een reactie?

De vakjes zijn 5mm x 5mm.

[Bewerkt door MrEd op 30-10-2005 om 17:51 NL]
A horse is a horse, of course, of course.
- Supergraver
Antw: Snijkies met twee wortels, vindplaats Kaloot.
gheel mee eens ljikt erg veel op een kies die ik heb uit mill
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten
- FransFrenken
- Contacteer:
prachtig, prachtig! Die hoop ik ook nog eens te vinden op de Kaloot! Pas gevonden??
grt
Frans
grt
Frans
Kijk ook eens op mijn website :
http://people.zeelandnet.nl/sharke/
http://people.zeelandnet.nl/sharke/
Theo,
Als het oordeel unaniem is, dat het hier om een zeehondenkies gaat, dan valt er weinig meer aan toe te voegen. Misschien nog de leeftijd van het fossiel?
De leeftijd van de zeehond zelf (dus toen \'ie nog leefde) schijnt vastgesteld te kunnen worden als je de kies doorslijpt en de laagjes telt? Maar daar ben ik nog even niet aan toe 
Frans,
Op 28, 29 en 30 September zijn we op het strand in Cadzand wezen zoeken. Het was daar toen vrijwel \"steriel\"
dus zijn we op de laatste dag op de terugweg langs de Kaloot gegaan. Binnen 30min. had ik al wat tanden, waaronder deze kies. 
Overigens iedereen heel erg bedankt voor de snelle reacties!
Wat mij nu dus verwondert, is dat er veel over haaientanden gesproken wordt, maar dat ik nu iets van hun prooi gevonden heb. (ik weet niet hoe ver zeehonden terug in de tijd gaan, maar het lijkt me een logische haaiensnack).
Haaien wisselen aldoor, maar zeehonden wisselen volgens mij niet. De zeehond die deze kies dus had, stierf vrijwel zeker voordat de kies in het sediment terecht kwam.
Overigens denk ik dat de benaming \"snijkies\" niet helemaal op zijn plaats meer is. Na wat leeswerk, heb ik meer de indruk dat zeehonden de vis vastpakken en vrijwel geheel doorslikken. Minor details.
Ik had overal op gerekend, maar zeker niet op een zeehondenkies. Erg leuk om weer een nieuwe soort in de verzameling te hebben
Ed.
[Bewerkt door MrEd op 31-10-2005 om 00:19 NL]
Als het oordeel unaniem is, dat het hier om een zeehondenkies gaat, dan valt er weinig meer aan toe te voegen. Misschien nog de leeftijd van het fossiel?

Frans,
Op 28, 29 en 30 September zijn we op het strand in Cadzand wezen zoeken. Het was daar toen vrijwel \"steriel\"

Overigens iedereen heel erg bedankt voor de snelle reacties!
Wat mij nu dus verwondert, is dat er veel over haaientanden gesproken wordt, maar dat ik nu iets van hun prooi gevonden heb. (ik weet niet hoe ver zeehonden terug in de tijd gaan, maar het lijkt me een logische haaiensnack).
Haaien wisselen aldoor, maar zeehonden wisselen volgens mij niet. De zeehond die deze kies dus had, stierf vrijwel zeker voordat de kies in het sediment terecht kwam.
Overigens denk ik dat de benaming \"snijkies\" niet helemaal op zijn plaats meer is. Na wat leeswerk, heb ik meer de indruk dat zeehonden de vis vastpakken en vrijwel geheel doorslikken. Minor details.

Ik had overal op gerekend, maar zeker niet op een zeehondenkies. Erg leuk om weer een nieuwe soort in de verzameling te hebben

Ed.
[Bewerkt door MrEd op 31-10-2005 om 00:19 NL]
A horse is a horse, of course, of course.
Antw: Antw: Snijkies met twee wortels, vindplaats Kaloot.
Tja reuzenpanda\'s hebben ook grote hoektanden, terwijl bamboe toch niet erg hard wegloopt voor ze heb ik het idee. waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je ongelijk hebt hierin.MrEd schreef:
Overigens denk ik dat de benaming \"snijkies\" niet helemaal op zijn plaats meer is. Na wat leeswerk, heb ik meer de indruk dat zeehonden de vis vastpakken en vrijwel geheel doorslikken. Minor details.![]()
Post mortem we sort 'em!
Casper heeft weer eens gelik.
Snijtanden of incisiven zijn de voorste tanden.Het zijn de tanden die tussen de hoektanden staan?De tanden die achter de caninen(of hoektanden) zijn de premolaren en daarachter de molaren of ware kiezen.
een tandformule gaat over een halve onder en een halve bovenkaak.
even een voorbeeld wij mensen(de oudjes onder ons)leerden dat een mensen gebit bestond uit 32 tanden. één kaakhelft bestaat uit:
beginnent bij het spleetje vooraan tussen je tanden.
2 snijtanden ,een hoektand,2 premolaren en 3 molaren.Onze jeugt eet echter te zacht voedsel (zelfs een appel is te hard) en daarom komen hun allerlaatste molaren de wijsheidstanden,niet meer door.
onze jeugt gaat naar de 28 tanden.
smakelijk.
Snijtanden of incisiven zijn de voorste tanden.Het zijn de tanden die tussen de hoektanden staan?De tanden die achter de caninen(of hoektanden) zijn de premolaren en daarachter de molaren of ware kiezen.
een tandformule gaat over een halve onder en een halve bovenkaak.
even een voorbeeld wij mensen(de oudjes onder ons)leerden dat een mensen gebit bestond uit 32 tanden. één kaakhelft bestaat uit:
beginnent bij het spleetje vooraan tussen je tanden.
2 snijtanden ,een hoektand,2 premolaren en 3 molaren.Onze jeugt eet echter te zacht voedsel (zelfs een appel is te hard) en daarom komen hun allerlaatste molaren de wijsheidstanden,niet meer door.
onze jeugt gaat naar de 28 tanden.
smakelijk.
Theo
eeeeh wat at jij vroeger dan, kunstgras?
ik ben benieuwd
het is wel waar wat je (indirect) zegt over tegenwoordig: we leren niet bar veel leuks meer op school. allemaal theorie en theorie... ik zou graag eens wat meer harde feiten leren. zoals wat theo zegt over molaren en premolaren enzo: dat heb ik nooit geleerd! het gaat tegenwoordig met bio enkel nog over genetica en voortplanting, jammer is dat.
ik ben benieuwd

het is wel waar wat je (indirect) zegt over tegenwoordig: we leren niet bar veel leuks meer op school. allemaal theorie en theorie... ik zou graag eens wat meer harde feiten leren. zoals wat theo zegt over molaren en premolaren enzo: dat heb ik nooit geleerd! het gaat tegenwoordig met bio enkel nog over genetica en voortplanting, jammer is dat.
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: Snijkies met twee wortels, vindplaats Kaloot.
Genetica en voortplanting liggen mijns inziens toch een beetje aan de basis van onze gezamenlijke interesse. Jammer dat je er zo over denkt. Wetenswaardigheidjes kun je wel uit boekjes halen, maar voor inzicht in soortsvorming en selectie (=voortplanting) is die genetica verrekte interessant!Casper schreef:
eeeeh wat at jij vroeger dan, kunstgras?
ik ben benieuwd
Maar ja, ik heb dan ook veel genetisch onderzoek gedaan. Misschien dat het dan pas echt leuk wordt...
groeten, Erik