ENCI (Belemnieten en zee-egels.
- michaelnicolai
ENCI (Belemnieten en zee-egels.
Hi
Dit jaar ben ik al twee keer naar ENCI geweest. Ondertussen heb ik mijn fossielen gekuist en er wat foto's van gemaakt.
Foto6: Wat ik er tot nu toe al gevonden heb.
Foto 1:Echinocorys (is het mogelijk dit tot soort te benoemen?), mijn grootste
Foto 2: Dit lijkt mij geen Echinocorys, komt uit Lixhe 1.
Foto 3+4: Belemnieten, zijn dit verschillende soorten?
Foto 5: Echinocorys(?) met ambulacraalvelden in pyriet.
Als iemand kan helpen determineren zou leuk zijn!
Mvg
Michaël
Antw: ENCI (Belemnieten en zee-egels.
Mooi! Foto 2 lijkt mij toch iig een Holasteroida, zie het apicaal systeem. Bij egels kan het nooit kwaad om ook foto's van de onderkant te maken.
Wat het genus Echinocorys betreft, auteurs zijn het er niet allemaal over eens, maar sommigen beschouwen alle Echinocorys als E. scutata (typesoort van het genus), waarbinnen sommige auteurs vormgroepen onderscheiden. Zo is dat ook gedaan voor de Echinocorys uit de Extended Maatrichtian Type Area door Jagt, zie http://www.repository.naturalis.nl/cgi/ ... t=8;size=1.
Dus wat heet 'tot op soort determineren'
Groeten,
Bram
Wat het genus Echinocorys betreft, auteurs zijn het er niet allemaal over eens, maar sommigen beschouwen alle Echinocorys als E. scutata (typesoort van het genus), waarbinnen sommige auteurs vormgroepen onderscheiden. Zo is dat ook gedaan voor de Echinocorys uit de Extended Maatrichtian Type Area door Jagt, zie http://www.repository.naturalis.nl/cgi/ ... t=8;size=1.
Dus wat heet 'tot op soort determineren'

Groeten,
Bram
- michaelnicolai
Hey bram
Dank voor het antwoord! Ik dacht ook aan Holasteroida. Maar in die zelfde paper die jij stuurde, staat er bij de ENCI in de Lixhe geen melding van Holasteroida.. Vandaar mijn grootste twijfel (naast mijn gebrek aan grondige zee-egelkennis
)
groeten
PS. Ik gebruik bewust benoemen, aangezien ik determineren als het proces van het trachten ten benoemen beschouw:P
[Bewerkt door michaelnicolai op 27-07-2011 om 20:24 NL]
Dank voor het antwoord! Ik dacht ook aan Holasteroida. Maar in die zelfde paper die jij stuurde, staat er bij de ENCI in de Lixhe geen melding van Holasteroida.. Vandaar mijn grootste twijfel (naast mijn gebrek aan grondige zee-egelkennis

groeten
PS. Ik gebruik bewust benoemen, aangezien ik determineren als het proces van het trachten ten benoemen beschouw:P
[Bewerkt door michaelnicolai op 27-07-2011 om 20:24 NL]
Ik was niet helemaal duidelijk, Holasteroida is een orde binnen de klasse Echinoidea (zee-egels), zie http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=167. Als het een Holasteroida is (een egel behordend tot de orde Holasteroida), dan zijn er dus nog vele mogelijke determinaties.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Ha Bram! Alles goed met je? Kun je me misschien uitleggen hoe je deze egel kunt toeschrijven aan de orde Holasteroida op basis van het apicaalsysteem? Ik ben het verder wel met je eens dat het hier om een holasteriden gaat, maar dat baseer ik dan op de grootte van de egel en het ontbreken van verdiepte pedalen.
Groeten, Camiel
Groeten, Camiel
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928
Hey Camiel,
Alles gaat prima
De kenmerken die jij noemt heb ik ook bekeken. Naar mijn mening (of misschien beter, naar mijn beperkte kennis) komt er bij een dergelijke egel als andere mogelijkheid hooguit de orde Spatangoida in beeld. Spatangoida hebben een compact apicaal systeem http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=244 en Holasteroida een verlengd apicaal systeem. Met als gevolg dat de drie voorste ambulacralen van Holasteroida 'duidelijk gescheiden' zijn van de twee achterste, en bij Spatangoida is dat niet het geval. Dat zie ik duidelijk op de foto.
Groeten,
Bram
Alles gaat prima

De kenmerken die jij noemt heb ik ook bekeken. Naar mijn mening (of misschien beter, naar mijn beperkte kennis) komt er bij een dergelijke egel als andere mogelijkheid hooguit de orde Spatangoida in beeld. Spatangoida hebben een compact apicaal systeem http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=244 en Holasteroida een verlengd apicaal systeem. Met als gevolg dat de drie voorste ambulacralen van Holasteroida 'duidelijk gescheiden' zijn van de twee achterste, en bij Spatangoida is dat niet het geval. Dat zie ik duidelijk op de foto.
Groeten,
Bram
Hoi Bram,
Je hebt inderdaad gelijk hoor. Van de drie ordes van irregulaire zee-egels die in het Krijt rondom Maastricht voorkomen hebben de holasteriden als enige een langgerekt apicaalsysteem. Bij de cassiduliden en spantangiden is het apicaalsysteem ongeveer rond, of zoals jij misschien beter zegt compact. Omdat het hier een steenkern betreft, is het apicaalsysteem niet meer aanwezig, maar jij gebruikt dus de posities van de ambulacrale velden. Interessant, zo had ik het nog niet bekeken.
Groeten, Camiel
Je hebt inderdaad gelijk hoor. Van de drie ordes van irregulaire zee-egels die in het Krijt rondom Maastricht voorkomen hebben de holasteriden als enige een langgerekt apicaalsysteem. Bij de cassiduliden en spantangiden is het apicaalsysteem ongeveer rond, of zoals jij misschien beter zegt compact. Omdat het hier een steenkern betreft, is het apicaalsysteem niet meer aanwezig, maar jij gebruikt dus de posities van de ambulacrale velden. Interessant, zo had ik het nog niet bekeken.
Groeten, Camiel
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928
wat de belemnieten betreft, zowat alle belemnieten die je in de ENCI kan vinden, behoren toe aan Belemnitella junior. Enkel in de hoogste lagen (top van de Meerssen kalk) kan je met veel geluk wel eens een kasimirovensis vinden of nog een andere. Maar om deze te determineren moet je hem eigenlijk splijten. Plikona heeft dit hier ooit eens op het forum mooi uitgelegd
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
voor foto nummer 2 kan een zijaanzicht wel helpen, maar kijk bijvoorbeeld eens of het een Cardiaster granulosus kan zijn.
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- michaelnicolai
Antw: Antw: ENCI (Belemnieten en zee-egels.
Hey StijnStijn schreef:
voor foto nummer 2 kan een zijaanzicht wel helpen, maar kijk bijvoorbeeld eens of het een Cardiaster granulosus kan zijn.
Ben momenteel niet thuis, maar zal dit weekend eens een foto trekken!
Zou je me ook eens een mailtje kunnen sturen, ik zou je iets willen vragen

groeten
Michael
[Bewerkt door michaelnicolai op 28-07-2011 om 21:23 NL]