microscoop nieuwe poging?
microscoop nieuwe poging?
Wie prepareert hier allemaal onder de microscoop?
welke hebben jullie?
hoeveel vergroting ?
wel of geen zoom functie
Heb op dit moment eentje op het oog die vrij staat.
De microscoop staat op een statief met zwaaiarm, voor optimale bewegingsvrijheid
helaas geen zoom maar wel keus in verschillende objectieven en oculairs, waardoor 5* 10* 20* 35* vergrotingen haalbaar zijn.
Zou dit voldoende zijn voor het prepareren van klein grut met een luchtbeitel
wat ik ook tegenkwam en waarover ik me eigenlijk wel verwonderde waren de digitale microscopen.
Een klein handig apparaatje met ringlicht, wat je in de computer steekt.
vergroting 10* tot 200* 1.3 of 2.0 megapixel
een prijsrange van 30-90 euro???
ja je hebt er ook duurdere van +/-500euro maar dan is het 5mega pixels en vergrotingen tot 500*
De leukigheid zit hem in realtime beelden en de mogelijkheid om filmpjes en foto opnamen ermee maken.
Die 1.3 megapixel jongens kosten geen drol, is dit nu simpel speelgoed of misschien wel een handige tool. Heeft iemand ervaring met zo'n ding?
De "voorbeeld" plaatjes die je soms ziet zijn misschien iets te mooi voor dat geld
welke hebben jullie?
hoeveel vergroting ?
wel of geen zoom functie
Heb op dit moment eentje op het oog die vrij staat.
De microscoop staat op een statief met zwaaiarm, voor optimale bewegingsvrijheid
helaas geen zoom maar wel keus in verschillende objectieven en oculairs, waardoor 5* 10* 20* 35* vergrotingen haalbaar zijn.
Zou dit voldoende zijn voor het prepareren van klein grut met een luchtbeitel
wat ik ook tegenkwam en waarover ik me eigenlijk wel verwonderde waren de digitale microscopen.
Een klein handig apparaatje met ringlicht, wat je in de computer steekt.
vergroting 10* tot 200* 1.3 of 2.0 megapixel
een prijsrange van 30-90 euro???
ja je hebt er ook duurdere van +/-500euro maar dan is het 5mega pixels en vergrotingen tot 500*
De leukigheid zit hem in realtime beelden en de mogelijkheid om filmpjes en foto opnamen ermee maken.
Die 1.3 megapixel jongens kosten geen drol, is dit nu simpel speelgoed of misschien wel een handige tool. Heeft iemand ervaring met zo'n ding?
De "voorbeeld" plaatjes die je soms ziet zijn misschien iets te mooi voor dat geld
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: microscoop nieuwe poging?
over USB microscopen is er al wel eens iets geschreven op dit forum.
Qua vergroting zit je wel in het goede bereik, maar zeker even belangrijk is de vrije werkafstand die je nodig hebt onder de microscoop. Reken toch op 10 cm of meer. Veel microscopen halen dit niet.
Anders zit de microscoop zelf in de weg voor je gereedschap.
Qua vergroting zit je wel in het goede bereik, maar zeker even belangrijk is de vrije werkafstand die je nodig hebt onder de microscoop. Reken toch op 10 cm of meer. Veel microscopen halen dit niet.
Anders zit de microscoop zelf in de weg voor je gereedschap.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
ik zal eens zoeken op usb microscoop...
degene die ik op het oog heb heeft een werkafstand afhankelijk van het objectief tussen de 11-15cm
Ik dacht al logischerwijs dat een redelijke werkafstand nodig was, maar had geen idee hoeveel?
ps heb jij nu een microscoop frederik, of nog steeds aan het shoppen?
degene die ik op het oog heb heeft een werkafstand afhankelijk van het objectief tussen de 11-15cm
Ik dacht al logischerwijs dat een redelijke werkafstand nodig was, maar had geen idee hoeveel?
ps heb jij nu een microscoop frederik, of nog steeds aan het shoppen?
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
ik zit tussen shoppen en hebben... 
Een werkafstand tussen 10 en 15 cm zou prima moeten werken.

Een werkafstand tussen 10 en 15 cm zou prima moeten werken.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Wat je ook kan doen is een DSLR (of gewone Point & Shoot camera hier ben ik niet zeker van) aan je microscoop koppelen (hiervoor heb je een T2-ring nodig). Als je camera live view ondersteunt naar een PC toe, en een microscoop hebt waar zo'n ring op past, en als je tevreden bent over de werkafstand die je nu hebt. Dan zou je dat kunnen overwegen. het voordeel is dat je dan hoge resolutie foto's kan nemen, en met hoge resolutie beelden kan werken IPV 1,3MP.
hier wordt uitgelegd hoe je een camera aan je pc aansluit voor Live View (deze gaat over de eos 40d, maar onze eos 1000D werkt op dezelfde manier) http://www.ehow.com/how_4449797_attach- ... puter.html
(controleer wel eens op voorhand want dit gaat waarschijnlijk niet voor elke camera)
En controleer ook eens je microscoop. (moest je er een hebben liggen.)
Natuurlijk zijn dit heel veel als-en, maar het kan het overwegen waard zijn.
Groetjes Fré.
hier wordt uitgelegd hoe je een camera aan je pc aansluit voor Live View (deze gaat over de eos 40d, maar onze eos 1000D werkt op dezelfde manier) http://www.ehow.com/how_4449797_attach- ... puter.html
(controleer wel eens op voorhand want dit gaat waarschijnlijk niet voor elke camera)
En controleer ook eens je microscoop. (moest je er een hebben liggen.)
Natuurlijk zijn dit heel veel als-en, maar het kan het overwegen waard zijn.
Groetjes Fré.
Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.
Oostende.
he freddy...
bedankt voor de tip, maar had ik al gezien.
Was toevallig op een site met budget microscopen en deze verkochten ook zo'n Oculair-koppelstukje diamter?? voor bijv Canon camera's
Helaas verkochten ze geen enkele microscoop waar die diameter oculairs op passen?
Als ik eenmaal een degelijke microscoop heb dan kijk ik wel of ik de camera erop krijg.
Belangrijkste overweging om een microscoop aan te schaffen is toch de preparatie en niet de fotografie
Zo'n usb microscoop kost dermate weinig en is draagbaar, dus als extra heel geschikt.
gewone microscoop wordt straks gefixeerd
frederik heb je al eens gezocht op
motic sl41/47.
Misschien geen top kwaliteit, maar lijkt een redelijk goeie deal
bedankt voor de tip, maar had ik al gezien.
Was toevallig op een site met budget microscopen en deze verkochten ook zo'n Oculair-koppelstukje diamter?? voor bijv Canon camera's
Helaas verkochten ze geen enkele microscoop waar die diameter oculairs op passen?
Als ik eenmaal een degelijke microscoop heb dan kijk ik wel of ik de camera erop krijg.
Belangrijkste overweging om een microscoop aan te schaffen is toch de preparatie en niet de fotografie
Zo'n usb microscoop kost dermate weinig en is draagbaar, dus als extra heel geschikt.
gewone microscoop wordt straks gefixeerd
frederik heb je al eens gezocht op
motic sl41/47.
Misschien geen top kwaliteit, maar lijkt een redelijk goeie deal
oeps...
Je zou s moeten kijken op de website van UKGE (U.K. Geologists Equipment) daar hebben ze een hoop microscopen, ook zo'n veldmicroscoop/draagbare, dan moet je geen laptop mee nemen. http://ukge.co.uk/
Ikzelf heb er nog niets besteld misschien dat iemand op het forum zijn/haar ervaringen met je wilt delen??
Ikzelf heb er nog niets besteld misschien dat iemand op het forum zijn/haar ervaringen met je wilt delen??
Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.
Oostende.
Byomic XTL-2400
Traploze vergroting 6.5 tot 45x met halogeenlampje.
Niet heel bijzonder maar een goede kwaliteit/prijsverhouding.
Het zal allemaal best beter (duurder) kunnen maar voor mij voldoet het.
Werkafstand maximaal 16 cm.
Zie ook nog de link 'Mijn prepareerkamertje'.
Traploze vergroting 6.5 tot 45x met halogeenlampje.
Niet heel bijzonder maar een goede kwaliteit/prijsverhouding.
Het zal allemaal best beter (duurder) kunnen maar voor mij voldoet het.
Werkafstand maximaal 16 cm.
Zie ook nog de link 'Mijn prepareerkamertje'.
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
-
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times
Ik lees dit topic even door, en besef me dat wij ook zo'n digitale USB microscoop hebben (merk digimicro), ik zal een kijken of ik die aan de praat krijg, dan zal ik jullie het resultaat laten zien. Het apparaat zit op een statief van een centimeter of 10 hoog, maar wel de mogelijkheid om hem horizontaal te richten, dus dat je of recht naar beneden, met een afstand van 4-5 cm tussen de camera en het te bekijken voorwerp hebt, dus eigenlijk te weinig om te gebruiken bij prepareren.
mvg
mvg
-
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times

Ik heb deze gemaakt met printscreen, de kwaliteit is dus niet al te hoog (ook niet te verwachten van een 1,3 MP camera), in het programma van dit apparaat zit bij mij een fout, waardoor het foto's maken niet goed werkt, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik windows 7 64 bit draai. wel kan je er heel goed mee inzoomen en voorwerpen bekijken. de nieuwe versie zou wel moeten werken op windows 7, en voor een dollar of 30 (Amerikaanse dollar) kan je er 1 kopen, dus voor dat geld is het een leuk speeltje.
mvg
Edit: op de foto staat Europa van een 20 cent muntje
[Bewerkt door redmilksnake op 31-08-2011 om 20:36 NL]