van de Kaloot, plantenfossiel, is dit de moeite waard om te determineren?
van de Kaloot, plantenfossiel, is dit de moeite waard om te determineren?
hallo allemaal,
afgelopen Zondag dit stuk op de Kaloot aan de eb-lijn opgeraapt, steenkool.
ik zag een vrij stukje 'boomschors'en heb het open gemaakt.
11 cm bij 5,5 cm.
is dit de moeite waard om te determineren,laat staan te bewaren?
wat is het precies behalve mijn omschrijving van 'boomschors'?
Gr Pangeaman
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Antw: van de Kaloot, plantenfossiel, is dit de moeite waard om te determineren?
jah natuurlijk is dit de moeite om te bewaren. ook al denk ik niet dat het echt van de kaloot komt. of misschien van een pier ofzo dat zou wel kunnen. ik kan je niet helpen met de determinatie, maar er staan genoeg foto's op de fotozoekpagina (kijk maar in het tijdperk carboon)
Gr,
Sander
Gr,
Sander
hallo ,
ik heb wat afgezocht , maar we hebben hulp gekregen van Rom.
voorlopige conclusie Lepidodendron.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lepidodendron
ik hoop dat we goed zitten, wie heeft er verstand van om dit resultaat te checkken?
gr Pangeaman.

Hey,
ik heb er zelf geen verstand van maar je porieën verschillen wel zeer veel van grootte.
Groetjes Fré
Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.
Oostende.
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Grote kans dat het ooit ballast geweest is van een schip. Dat werd nogal eens gedaan in de tijd dat de mijnen in limburg nog open waren.
Verder kan het ook gewoon als steenstort gebruikt zijn om de dijken te verzwaren/versterken.
Leuke vondst, ontzilt het wel!
Verder kan het ook gewoon als steenstort gebruikt zijn om de dijken te verzwaren/versterken.
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
Smaug heeft mij op een idee gebracht, kijk hier eens naar http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 7567#69944
Groetjes Fré
Groetjes Fré
Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.
Oostende.
Aan de hand van de foto's en de vrij verweerde staat van het fossiel kan ik het niet op sootnaam brengen maar ik kan je wel zeggen wat het is. Het is een twijg van een Lycopode (zoals Lepidodendron) Dus geen stam, maar wel een tak uit 'de kruin'.
Toch even vermelden dat de poriëen waarover men het in deze thread heeft in geval van de Lepidodendron-stam de bladlittekens waren, aanhechtingsplaats waar bladeren uit de stam kwamen.
Ik kan het niet zien op de foto maar wanneer er kleine blaadjes zichtbaar zijn op de takken dan spreekt men van lepidophylloides, phyllum = blad. Het grote probleem met Carboonplanten is dat er zoveel vormgenera zijn dat men door het bos de lepidodendrons als het ware niet meer ziet
En zoals steeds geldt voor een goede determinatie de stratigrafie, en deze is zeker niet in-situ.
Je vondst kan je vrij zeker dateren in het Pennsylvaniaan (vroeger Boven-Carboon). In onze contreien spreekt men ook over Silesiaan. Leuk stuk, hou het maar.
Z.
Toch even vermelden dat de poriëen waarover men het in deze thread heeft in geval van de Lepidodendron-stam de bladlittekens waren, aanhechtingsplaats waar bladeren uit de stam kwamen.
Ik kan het niet zien op de foto maar wanneer er kleine blaadjes zichtbaar zijn op de takken dan spreekt men van lepidophylloides, phyllum = blad. Het grote probleem met Carboonplanten is dat er zoveel vormgenera zijn dat men door het bos de lepidodendrons als het ware niet meer ziet

Je vondst kan je vrij zeker dateren in het Pennsylvaniaan (vroeger Boven-Carboon). In onze contreien spreekt men ook over Silesiaan. Leuk stuk, hou het maar.
Z.
The earth has music for those who listen.

Ter verduidelijking, een reconstructie van een lepidodendron tak. Een van de andere kenmerken van dit genus is de gaffelvormige splitsing of dichotomie van twijgen en wortels (Stigmaria).
The earth has music for those who listen.

hallo Ziepe,
ik had intussen ook even doorgezocht, en heb iets gevonden wat ook aardig in de richting komt, zie foto.
je uitleg betreffende ,,Lycopode (zoals Lepidodendron)'' is duidelijk.
ik maak van mijn vondst een close-up van de bladlittekens,staan in andere pc, en die is in onderhoud, dus even geduld.
alvast bedankt , en de close-up's komen spoedig.
gr Pangeaman
Antw: Antw: van de Kaloot, plantenfossiel, is dit de moeite waard om te determineren?
hij gaat terug het water in ,en we laten hem langer ontzilten,Smaug schreef:
gr Pangeaman