Prepareren van zee-egels.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Carcharias
Contacteer:
Prepareren van zee-egels.

Bericht door Carcharias » 09 aug 2011, 19:09

Beste mede-forumleden,

Ik had een vraagje over het prepareren van zee-egels.
Als je nu zee-egels prept met een zuur (bijvoorbeeld keukenazijn) dan heb je vaak dat op een bepaald gedeelte de egel al voldoende bloot ligt en op andere plekken niet. Als je dan verder gaat met dit zuur heb je kans dat de details van de egel verdwijnen.
Maargoed, mijn vraag was dus:
Zou het kunnen om een laagje blanke lak (net als van dat nagellak, kwam op het idee omdat me zusje nagels aan het lakken was haha) over de geprepareerde delen te smeren en dan weer verder te gaan met het zuur? en uiteindelijk de lak te verwijderen met nagellakremover (aceton).
Alvast bedankt.

Mvg, Robbin

Luctor et Emergo

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Prepareren van zee-egels.

Bericht door FossilDude » 09 aug 2011, 19:17

Hoi Robbin,
Als je goed lakt, werkt deze methode in principe prima (heb ervaring met blanke nagellak).
Echter, ik gebruik het zelf liever niet op delicate fossielen als zee-egels. Op het moment dat je tijdens het zuren ziet dat je door de matrix heen bent en op het fossiel zit, is het eigenlijk al te laat.

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 09-08-2011 om 18:17 NL]

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 09 aug 2011, 19:36

Als de zee-egel in zachte kalk zit, ben je zoals Erik B recent nog aangaf beter met KOH (wel voorzichtig mee zijn) of Rewoquat beter af.
Voorts is het afdekken van blootgelegde stukken inderdaad een standaard praktijk als je zuren gebruikt.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 09 aug 2011, 19:39

Hey Johan,

Merci voor de info. Ik zal het binnenkort eens uittesten op wat fragmenten en de resultaten zal ik dan hieronder nog wel posten inclusief stapsgewijze uitleg (en foto's) over de methode voor als er nog mensen zijn die deze methode in de toekomst willen toepassen. ;)

Mvg, Robbin

Luctor et Emergo

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 09 aug 2011, 20:00

Toch ben en blijf ik een voorstander van borstelen. Gewoon een loep op je snufferd, een borsteltje (bijvoorbeeld messing) en dan voorzichtig borstelen. Meestal knip ik de borstels weg tot een aantal haren voor de gevoelige exemplaren.

Met een naald (en ander prikmaterieel) kun je grofweg je fossiel blootleggen. De borstel doet de rest. Wel een beetje voorzichtig te werk gaan. Geeft wat mij betreft het beste resultaat.

Ik prepareer ook met chemicaliën, maar vaak heb je hier meer ellende mee dan baat. En vaak duurt het ook nog eens erg lang met de juiste methodes. Als ik KOH gebruik duurt het 6 weken voordat het fossiel klaar is. En als je het dan niet helemaal goed doet ben je alsnog het spreekwoordelijke lulletje.

PS. Bij chemicaliën is het ook nog eens bijzonder afhankelijk van zowel de soort die je prepped als de staat van het fossiel.

[Bewerkt door Colin op 09-08-2011 om 19:02 NL]

'Just Pick It!'

Gesloten