Verstevigen van ammoniet voor preparatie?
- Carcharias
- Contacteer:
Verstevigen van ammoniet voor preparatie?
beste forumleden,
Nog een vraagje over het prepareren.
Ik wil binnenkort beginnen aan een ammoniet maar deze is vrij poreus en de matrix vrij hard, dus ik denk dat ik door te hard op de ammoniet te drukken er brokken van ga maken.
Mijn vraag was dus, hoe kan ik zo'n ammoniet het beste verstevigen?
Mijn idee was dus om de achterkant (die ik niet wil prepareren, wil afdekken met een paar lagen verhoudfolie en daaroverheen gips smeren en even te laten drogen. Hierna wil ik steeds laagje voor laagje gips erover smeren totdat ik een goed werkoppervlak heb.
Na de preparatie zou ik dan gemakkelijk het gips kunnen verwijderen.
Maargoed, dit idee was maar even in een opwelling tot stand gekomen, want ik had al eens gezien hoe die marokkanen hun fossielen uit khouribga zo ongeveer verstevigde op foto's.
Iemand op- of aanmerkingen? Of juist alternatieven?
Ik hoor het graag! En alvast bedankt.
Mvg, Robbin
Nog een vraagje over het prepareren.

Mijn vraag was dus, hoe kan ik zo'n ammoniet het beste verstevigen?
Mijn idee was dus om de achterkant (die ik niet wil prepareren, wil afdekken met een paar lagen verhoudfolie en daaroverheen gips smeren en even te laten drogen. Hierna wil ik steeds laagje voor laagje gips erover smeren totdat ik een goed werkoppervlak heb.
Na de preparatie zou ik dan gemakkelijk het gips kunnen verwijderen.
Maargoed, dit idee was maar even in een opwelling tot stand gekomen, want ik had al eens gezien hoe die marokkanen hun fossielen uit khouribga zo ongeveer verstevigde op foto's.
Iemand op- of aanmerkingen? Of juist alternatieven?
Ik hoor het graag! En alvast bedankt.
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Verstevigen van ammoniet voor preparatie?
Hoi Robbin,
lijkt me geen slecht plan.
Wat voor een gesteente is het? Kun je een foto laten zien van de ammo?
Groet
lijkt me geen slecht plan.
Wat voor een gesteente is het? Kun je een foto laten zien van de ammo?
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Carcharias
- Contacteer:
Hey Gerrit-Jan,
De ammo komt uit een soort mergelgesteente maar is wel ietsjes harder dan het gesteente zelf, maar nog steeds poreus. En de het mergelgesteente is echt goed vastgekoekt zegmaar.
Maar ik zal morgen een foto maken
Mvg, Robbin
[Bewerkt door Carcharias op 11-08-2011 om 21:01 NL]
De ammo komt uit een soort mergelgesteente maar is wel ietsjes harder dan het gesteente zelf, maar nog steeds poreus. En de het mergelgesteente is echt goed vastgekoekt zegmaar.
Maar ik zal morgen een foto maken

Mvg, Robbin
[Bewerkt door Carcharias op 11-08-2011 om 21:01 NL]
Luctor et Emergo
- Carcharias
- Contacteer:

Hierbij de foto's.
Foto 1 is de kant van de ammoniet die ik verder wil prepareren en volgens mij is er nog een stuk van schelp van de ammoniet bewaard gebleven.
Foto 2 is de achterkant van de ammoniet die ik dan wil verstevigen. Het betreft hier volgens mij een Olcostephanus asterianus uit het Boven-Valanginiaan van Trigance. Het exemplaar is dan wel niet helemaal gaaf, maar het aantal ammonieten die je op een dag vind in vergelijking met het aantal zee-egels dan is dit toch wel een aparte vondst! Hij meet ongeveer 5 cm.

Foto 3 is een overige vondst uit de regio haha

Mvg, Robbin
[Bewerkt door Carcharias op 12-08-2011 om 10:55 NL]
Luctor et Emergo
Robbin,
ik weet niet of mijn ervaring u kan helpen, maar ik heb mijn zeeëgeltjes uit het Valangiaan van Trigance perfect proper gekregen door enkele malen te behandelen met KOH en dan te spoelen Volgens mijn ervaring is deze matrix zeer goed los te weken in geconcentreerd KOH.
Mvg
Luc
ik weet niet of mijn ervaring u kan helpen, maar ik heb mijn zeeëgeltjes uit het Valangiaan van Trigance perfect proper gekregen door enkele malen te behandelen met KOH en dan te spoelen Volgens mijn ervaring is deze matrix zeer goed los te weken in geconcentreerd KOH.
Mvg
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Carcharias
- Contacteer:
Hey Luc,
Hier had ik inderdaad al over gelezen, maar ze hadden helaas geen KOH bij de apotheek
. Maargoed, ik had ook al over preparaties gelezen van dezelfde egels met Rewoquat, dit schijnt ook heel goed te werken. Maar helaas heb ik hier ook niet aan kunnen komen, misschien maar eens gaan shoppen op het duits internet. Maar bedankt voor de tip!
Maar ik wilde dus deze ammoniet aan de achterkant met gips verstevigen tot een goed werk oppervlak zodat ik de bovenkant met fijne naaldjes wat meer vrij kan leggen. Maar tips en opmerkingen zijn altijd welkom!
Mvg, Robbin
Hier had ik inderdaad al over gelezen, maar ze hadden helaas geen KOH bij de apotheek

Maar ik wilde dus deze ammoniet aan de achterkant met gips verstevigen tot een goed werk oppervlak zodat ik de bovenkant met fijne naaldjes wat meer vrij kan leggen. Maar tips en opmerkingen zijn altijd welkom!
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
- Carcharias
- Contacteer:
Nog even opgezocht, maar met het verstevigen bedoel ik dus zoiets als dit: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 0776#98709
Luctor et Emergo
Robbin,
ik begrijp wat u wilt doen en zo'n versteviging is zeker altijd beter als u met mechanische middelen de matrix probeert te verwijderen. Ik was echter zeer aangenaam verrast dat KOH zo gemakkelijk de matrix van het krijt uit Trigance losweekte. Er was geen mechanische druk nodig; gewoon een nachtje weken in KOH en dan spoelen met water. Precies slijk die werd weggespoeld. Eigenaardig genoeg werkte rewoquat op deze matrix veel minder goed.
Het blijft dus steeds wat testen wat de beste methode is.
Maar met de prepareernaald zal het ook wel te doen zijn en dan is versteviging, zoals u aangeeft, zeker op zijn plaats.
mvg
Luc
ik begrijp wat u wilt doen en zo'n versteviging is zeker altijd beter als u met mechanische middelen de matrix probeert te verwijderen. Ik was echter zeer aangenaam verrast dat KOH zo gemakkelijk de matrix van het krijt uit Trigance losweekte. Er was geen mechanische druk nodig; gewoon een nachtje weken in KOH en dan spoelen met water. Precies slijk die werd weggespoeld. Eigenaardig genoeg werkte rewoquat op deze matrix veel minder goed.
Het blijft dus steeds wat testen wat de beste methode is.
Maar met de prepareernaald zal het ook wel te doen zijn en dan is versteviging, zoals u aangeeft, zeker op zijn plaats.
mvg
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Carcharias
- Contacteer:
Hey Luc,
Waar heb jij toen eigenlijk die KOH-oplossing gekocht? En nogmaals bedankt voor de tips.
Mvg, Robbin
Waar heb jij toen eigenlijk die KOH-oplossing gekocht? En nogmaals bedankt voor de tips.
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Robbin,
ik had een kleine hoeveelheid gekregen van mijn apotheker, wat hij al voor een lange tijd in zijn voorraad had zitten. Dit zijn vlokken, maar zeer sterk hygroscopisch. Dus als het potje niet volledig luchtdicht is afgesloten, nemen die vlokken water op en wordt het geheel vloeibaar, wat geen probleem is voor ons gebruik.
Onlangs heb ik gevraagd of hij nog in voorraad had. Dat was niet het geval, maar hij kan er nog wel aangeraken. Aangezien dit over een product gaat met een grote zuiverheidsgraad bedraagt de kost ongeveer 40 €/kg.
Ook in Kampen, Nederland is dit nog te verkrijgen ( www.hekserij.nl )
mvg
Luc
ik had een kleine hoeveelheid gekregen van mijn apotheker, wat hij al voor een lange tijd in zijn voorraad had zitten. Dit zijn vlokken, maar zeer sterk hygroscopisch. Dus als het potje niet volledig luchtdicht is afgesloten, nemen die vlokken water op en wordt het geheel vloeibaar, wat geen probleem is voor ons gebruik.
Onlangs heb ik gevraagd of hij nog in voorraad had. Dat was niet het geval, maar hij kan er nog wel aangeraken. Aangezien dit over een product gaat met een grote zuiverheidsgraad bedraagt de kost ongeveer 40 €/kg.
Ook in Kampen, Nederland is dit nog te verkrijgen ( www.hekserij.nl )
mvg
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites