hout

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Basil
hout

Bericht door Basil » 22 aug 2011, 21:10

Speurend langs de vloedlijn, raap je duizend keer iets op dat de vondst van de dag kan zijn.
In 999 gevallen blijkt het hout. Zijn deze kleine stukjes zwart hout overblijfselen van de steppenvegetatie uit het pleistoceen ?

Paul.

We don't know what we don't know

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: hout

Bericht door strandjutters » 22 aug 2011, 21:32

Hallo Paul,ik denk dat het hout wat ik ook in Knokke veel tegenkom recent is en wordt meegevoerd met de grote rivieren.Groetjes

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 22 aug 2011, 22:06

Op de steppe groeiden geen bomen. Dit materiaal is Holoceen in ouderdom.

Groeten,
Bram

Basil

Bericht door Basil » 22 aug 2011, 22:48

Het kan wellicht ook meegevoerd zijn in de Golfstroom vanuit de andere kant van de wereld.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Paul.

We don't know what we don't know

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 22 aug 2011, 23:06

Hallo,dat denk ik niet want deze golfstroom passeert onze kust niet bij mijn weten.Groetjes

strandjutters

fitch
Antw: Antw: hout

Bericht door fitch » 23 aug 2011, 15:58

strandjutters schreef:
Hallo,dat denk ik niet want deze golfstroom passeert onze kust niet bij mijn weten.Groetjes
De Golfstroom gaat langs (en stuwt de) Golf van Biskaje naar het noorden langs de westkust van Ierland, gaat ook door de Ierse Zee en takt wel degelijk af door het Nauw van Calais naar het oosten ;-) (Netto is het verschil tussen opkomend en afgaand tij een aanvoer van water vanuit het westen doorheen het Kanaal). Stroming bij opkomend getij is ook steeds sterker dan bij afgaand tij.

Dan is er wel aanvoer vanuit de Golfstroom, die afgetakte stroming, al heet die stroming hier dan misschien nog anders. De Golfstroom zorgt er ook voor dat vanuit Schotland langsheen de oostkust van UK naar het zuiden toe ook een stuwing is (dewelke ook Atlantisch water in de Noordzee stuwt, maar onze kust niet bereikt door de stroom die het water door het Nauw van Calais duwt)

Die restjes hout die je kan vinden helemaal zwart en gesleten zijn vaak heel erg zacht en niet fossiel en komen van o-v-e-r-a-l.

[Bewerkt door fitch op 23-08-2011 om 15:06 NL]

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 23 aug 2011, 20:31

Ik heb dikwijls van dat hout meegenomen en je kan het zien,Neem ook eens een zakje schelpen mee(gebroken,stukjes gruis)dat kap je op een hoopje ergens achter in de tuin en na een paar weken beginnen de schelpen bruin te kleuren.
In dat hout(soms hardhout)zit een olie,na een paar dagen zon en regen trekt die "smurie" in de schelpenen kleurt ze bruin,heel eenvoudig gewoon op een bedje van schelpen,zal wel met ander materiaal ook lukken)laten rusten en een weekje of twee afwachten.
Een ander trukje,echt fossiel hout blijft zols je het vind,recent hout droogt in de zon uit,spolkt en valt zelfs uiteen.

Theo

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 23 aug 2011, 20:33

wat de stroming betreft;ik heb een Zuid,Midden-Amerikaanse vrucht die door de stroming hier is gekomen

Theo

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 23 aug 2011, 21:10

Een gekende proef op de som zijn de gele eendjes, http://www.mattwardman.com/blog/2007/12 ... -advances/
Duys

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 24 aug 2011, 13:36

@Bram,
De pleistocene vegetatie gedurende de verschillende periodes is zeer divers,
http://www.geologievannederland.nl/tijd ... leistoceen
Wat je wellicht weet,
Duys

Gesloten