nog een kleur vraagje, trilobiet

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
ivok
nog een kleur vraagje, trilobiet

Bericht door ivok » 29 aug 2011, 11:56

Ik zal tzt ook wel eens een foto proberen te posten, maar heb net alles individueel ingepakt en opgeruimd en alleen vindplaats gelabeled.
Aangezien de afgelopen 3 trips naar de ardennen het meeste van 1 locatie afkomstig is en van 1 niveau, weet ik even niet in welk doosje deze 2 stukken zich bevinden

Ik heb nu al 2 keer in de ardennen een stukje trilobiet gevonden, waarbij de schaal deels gitzwart gekleurd is, maar ook deels rood.
Ik bedoel dan niet roestbruin/rood maar echt ROOD.
Bij mijn weten wordt roodkleuring van fossielen veroorzaakt door metalen ed in het gesteente.
Maar omdat het niet geheel rood is en ook verders de omliggende matrix niet...
vroeg ik me af hoe dit komt en of anderen die ook vondsten uit het Devoon van de ardennen hebben die deze roodkleuring vertonen?

gr
ivo

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: nog een kleur vraagje, trilobiet

Bericht door Frederik » 29 aug 2011, 13:41

Afbeelding

Plaatselijke roestige kleurplekken, wellicht door ijzer, heb ik wel gezien in het Belgisch devoon. Ik wacht liever een foto af om te kijken naar wat jouw vondsten precies tonen van roodverkleuring.

Ik zal in afwachting het topic opfleuren met een foto van een losse vondst uit een Marokkaanse woestijn. Is het dit soort kleur? Ik ben in ieder geval benieuwd.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 29 aug 2011, 16:29

Afbeelding

slag donkerder als het zo uit mijn blote hoofd moet
ik zie dat ik nog een foto van de eerste vondst heb, maar de kleur komt niet zo mooi uit als in het echie.
deze zijn binnen genomen, ik moet eens bij daglicht proberen

Maar er zit een verschil tussen de kleur die ik bedoel en de roestige kleur.
Ik heb toevallig ook zo'n roestig exemplaar gevonden afgelopen keer.
een langwerpig stukkie steen, helemaal verweerd met daarin een stukje pygidium en een cephalon van een Nyterops die me recht aan keek. Beide roest bruin/rood en een poreus... gegranuleerd ... niet mooi gaaf.

de rode exemplaren
een beschadigd cephalon naar verwachting nyterops, boven op het oog rood.

een pygidium id voorlopig even onbekend, onderste suk van de schaal ontbreekt en hetgeen wat er wel nog zit, igt er min of meer los op. Deels helemaal gaaf glad zwart wat overloopt in rood.

en nog een pygidium zelfde soort volgens mij als bovenstaand , deze moet ik even goed bekijken en afspoelen... toen we terug liepen naar de auto heb ik deze vlug opgeraapt deze leek zwart naar rood overlopend en met een witte waas erover heen

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 29 aug 2011, 16:30

ps...

mooi rood beestje hebt u daar

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 30 aug 2011, 14:24

ok andere staat ook op de foto...
er zat echter een witte waas overheen leek het wel. De rest van de steen is ook erg verweerd en toen ik hem vond had het net geregend en was nog goed nat....

Ik moet eerlijk bekennen dat het nu minder bloedrood lijkt dan op het moment van vinden.
echter toch verschil met iets echt roestigs.

wel vermoed ik dat de kleur komt vanwege iets metaalachtigs in het gesteente.
Misschien dat het een vertekend beeld is, maar ik heb hem gisteren onder TL licht, 2 halogeentjes en een vergrootglas met lamp gefotografeerd, als ik dan ook nog de flitser gebruik, zie je een rode banden door het gesteente lopen

probeer vanavond foto te posten anders over een tijdje... de computer is thuis inmiddels zo traag geworden dat ie eens flink onder handen wordt genomen, daar wij beiden erg atechnisch zijn betreft pc's gaat ie een weekje naar een vriend van me.

oeps...

Gesloten