Grote tand/kies op Oostkapels strand
Grote tand/kies op Oostkapels strand
Afgelopen weekend gevonden aan het strand bij het speuren naar haaientanden en wervels:
een kies van ca 7 x 6 x 5 cm groot.
Wie kan mij vertellen wat voor dier dit is?
[Bewerkt door igord op 09-10-2011 om 12:11 NL]
een kies van ca 7 x 6 x 5 cm groot.
Wie kan mij vertellen wat voor dier dit is?
[Bewerkt door igord op 09-10-2011 om 12:11 NL]
- Supergraver
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Grote tand/kies op Oostkapels strand
Hallo Igord,het ziet er mij eerder een wortel van een kies uit dan de kies zelf.Groetjes
strandjutters
- DragonSearcher
Op de foto kijken we inderdaad tegen de wortels van de kies aan. Maar als ik kijk naar de vorm en overgang van kroon naar wortel, is wolharige neushoorn inderdaad goed mogelijk.
Igord, kan jij een foto plaatsen van de andere kant van die kies?
Gr Jerry
Igord, kan jij een foto plaatsen van de andere kant van die kies?
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
de opgegeven afmetingen lijken mij ook wel een hint in die richting 

Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
Hey Niels,
very true, maar voor het onwaarschijnlijke geval dat het iets anders is, toch graag een foto van het kauwvlak
Gr Jerry
very true, maar voor het onwaarschijnlijke geval dat het iets anders is, toch graag een foto van het kauwvlak

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Nu betere fotos van het snijvlak van de kies, die mijn 6 jarige dochtertje Luna vond.
Voor het geval dat er nog wolharige neushoorns zijn, neemt ze nu liever ook haar camera mee!
Kunnen jullie mij misschien een korte procedure toemailen voor het ontzilten en conserveren?
Het onderstaande is het enigste wat ik vond, of is dit ok?
ontzilten doe je door de kies in zoet water te laten liggen, tot al het zout eruit is. steeds elke week weer opnieuw het water verversen. vervolgens de kies lang laten opdrogen en dan pas in een houtlijmoplossing of aceton-lijmoplossing.ongeveer 1:4= 1 deel lijm 3 a 4 delen oplosmiddel (water bij houtlijm en aceton bij velpon)
[Bewerkt door igord op 24-02-2012 om 08:57 NL]
[Bewerkt door igord op 24-02-2012 om 08:59 NL]
Inderdaad wolharige neushoorn, bovenkaak, vrij ver afgekauwd. Prachtstuk, behoorlijk zeldzaam. Als dat gruis op de tweede foto van de kies afkomt, dan zou ik hem toch echt goed ontzilten en goed conserveren, anders dan valt hij binnen een paar jaar uit elkaar, als je pech hebt, en dat is voor een dergelijke vondst zeer zonde! Zoek hier maar eens op het forum met de zoekfunctie naar conserveren, dan is er genoeg info hierover te vinden.
[Bewerkt door Bram op 09-10-2011 om 12:50 NL]
[Bewerkt door Bram op 09-10-2011 om 12:50 NL]
- DragonSearcher
Antw: Antw: Grote tand/kies op Oostkapels strand
Ik dacht meteen hetzelfde! Overgens kan die paar jaar, ook een paar weken of maanden zijn, dus ik zou hem zo snel mogelijk conserveren.bram schreef:
Als dat gruis op de tweede foto van de kies afkomt, dan zou ik hem toch echt goed ontzilten en goed conserveren, anders dan valt hij binnen een paar jaar uit elkaar, als je pech hebt, en dat is voor een dergelijke vondst zeer zonde!
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Conserverev kies wolharige neushoorn
Is deze procedure ok?
ontzilten doe je door de kies in zoet water te laten liggen, tot al het zout eruit is. steeds elke week weer opnieuw het water verversen. vervolgens de kies lang laten opdrogen en dan pas in een houtlijmoplossing of aceton-lijmoplossing.ongeveer 1:4= 1 deel lijm 3 a 4 delen oplosmiddel (water bij houtlijm en aceton bij velpon)